افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
10

بواسیر چیست؟ انواع هموروئید و راههای درمان

  • کد خبر : 15758
بواسیر چیست؟ انواع هموروئید و راههای درمان

طبق آمارها تقریباً ۵۰ درصد مردم ایران به بواسیر مبتلا هستند. این بیماری که تورم دیواره سیاهرگ های کانال مقعد است، می تواند با درد و خونریزی شدید همراه باشد. بیماری گرچه ساده به نظر می‌رسد اما می‌تواند روند زندگی عادی را مختل کند. خوشبختانه بیماری بواسیر درمان قطعی داشته و با یک جراحی سرپایی […]

طبق آمارها تقریباً ۵۰ درصد مردم ایران به بواسیر مبتلا هستند. این بیماری که تورم دیواره سیاهرگ های کانال مقعد است، می تواند با درد و خونریزی شدید همراه باشد. بیماری گرچه ساده به نظر می‌رسد اما می‌تواند روند زندگی عادی را مختل کند. خوشبختانه بیماری بواسیر درمان قطعی داشته و با یک جراحی سرپایی قابل درمان است. در ادامه به معرفی بواسیر به علت ها، علائم، انواع و روش های درمان آن می پردازیم.

بواسیر چیست؟

بواسیر علائم و درمان

بواسیر یا همان هموروئید شایع ترین بیماری مقعدی است که در اثر تورم دیواره سیاهرگ ها در کانال مقعد و یا  خارج از آن ایجاد می شود.

هموروئید در واقع شبکه ای از سیاهرگ ها هستند، وقتی به مقعد فشار زیادی وارد شود، دیواره این سیاهرگ ها متورم و در واقع گشاد میشود. در این حالت بیماری هموروئید ایجاد شده است. این بیماری هم در زنان و هم در مردان مشاهده می‌شود و با کهولت سن آمار ابتلا به آن افزایش می یابد.

انواع هموروئید

این بیماری به چهار نوع مختلف تقسیم می شود که عبارتند از؛

بواسیر داخلی

وقتی سیاهرگ های داخل کانال مقعد در واقع داخل مقعد متورم می شوند، بواسیر از نوع داخلی است. این  بواسیر خود در ۴ درجه مختلف تقسیم می شود. در درجه اول هموروئید کاملاً داخل کانال مقعد قرار داشته و فقط ممکن است بیمار دچار خونریزی شود. در مراحل بعدی اما هموروئید از مقعد خارج می‌شود و ممکن است بدون فشار و با فشار دست به داخل برگردد در شدیدترین حالت که هموروئید درجه ۴ نام دارد، زائده بیرون زده از مقعد به هیچ وجه تا با فشار دست به داخل بر نمی گردد و حتی ممکن است باعث انسداد مقعد شود، این وضعیت اورژانسی است و  برای درمان به پزشک مراجعه شود.

هموروئید خارجی

در صورتی که سیاهرگ های خارج کانال مقعدی یا زیر پوست اطراف مقعد آسیب دیده باشد و یا متورم شده باشند، هموروئید خارجی است. این نوع هموروئید معمولاً با درد شدیدی همراه است و یک زائده متورم در کنار دریچه مقعدی لمس می شود.

بواسیر خونی

هنگامی که بواسیر دچار خونریزی شود، بواسیر خونی نام می‌گیرد. عبور مدفوع از کانال مقعد می تواند باعث ساییده شدن سطح هموروئید که همان سیاهرگ متورم است شده و منجر به خونریزی شود. این نوع از هموروئید باید به سرعت درمان شود، زیرا خونریزی خطرناک بوده و می تواند منجر به کم خونی شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان بواسیر خونی به سایت کلینیک نوین مراجعه کنید.

هموروئید ترومبوزه

هرگاه در هموروئید خارجی لخته خون تجمع کند، رنگ زائده هموروئید به کبودی زده و ترومبوز نام می گیرد. هموروئید ترومبوزه درد شدید ایجاد کرده و باید به سرعت درمان شود. درمان این هموروئید شامل تخلیه لخته خون است.

علت بواسیر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم علت این بیماری فشار وارد شده بر ناحیه مقعد است از عواملی که باعث ایجاد بیماری می شوند می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • اسهال
  •  یبوست
  • رابطه جنسی مقعدی
  •  زایمان و بارداری
  •  جابجایی اشیا سنگین
  • ورزش های سنگین
  • سابقه جراحی در ناحیه مقعد

علائم هموروئید

علائم این بیماری در همه افراد و بیماران یکسان نیست، بسته به نوع و مورد میزان پیشرفت آن این علائم می‌تواند با شدت‌های مختلف ظاهر شود از جمله علائم این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درد شدید ناحیه مقعد اغلب با دفع مدفوع یا نشستن شدت می یابد.
  • خونریزی آیا مشاهده خون در مدفوع
  • بوی بد مقعد
  • درد و سوزش مقعد
  • احساس مداوم نیاز به دفع مدفوع
  • بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد
  • تورم و حساسیت اطراف دریچه مقعد

عوارض

اگر بیماری به موقع درمان شود، عوارض چندانی ندارد اما اگر در درمان تعلل کنید به شدت علائم افزایش اضافه شده و حتی می تواند تحمل بیماری را برای فرد دشوار کند ‌ به طور مثال به تدریج این زائده هموروئید بزرگتر شده و ممکن است دفع مدفوع را برای فرد دشوار کند. همچنین ممکن است خونریزی به کم خونی می انجامد و درد شدید مقعد زندگی فرد را مختل کند.

به نقل از https://www.floridamedicalclinic.com/

مدت زمان ماندگاری هموروئید در افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی، هموروئیدهای کوچک می توانند در عرض چند روز خود به خود از بین بروند . هموروئیدهای بزرگتر، به ویژه آنهایی که باعث درد، تورم و خارش زیاد می شوند، به خودی خود از بین نمی روند و ممکن است برای بهبودی نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشند

درمان بواسیر

توصیه پزشکان این است که به محض شروع اولین علائم برای درمان مراجعه کنید، بسیاری از بیماران سعی می‌کند در ابتدا با درمانهای خانگی بیماری را رفع کنند.  این مورد می تواند باعث شود ، بیماری شما پیشرفت کرده و درمان پیچیده تر شود. درمان های خانگی درمان قطعی بیماری نیستند و فقط به جهت کنترل علائم پیشنهاد می شود. قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید راهکارهای درمان این بیماری عبارتند از؛

درمان بواسیر با لیزر

لیزر بواسیر روش نوین درمان این بیماری است که سرپایی و بدون درد و خونریزی انجام میشود. بسته به اندازه و میزان پیشرفت بیماری برای درمان هموروئید از دو نوع لیزر استفاده میشود، در هر دوی این روش ها با تابش اشعه لیزر روی بافت هموروئید این این بافت کوچکتر شده و از بین میرود.

از آنجا که این درمان نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و بیشتر مورد توجه بیماران قرار می گیرد. نتیجه گیری مثبت و تاثیر فوری لیزر باعث شده پزشکان این را به عنوان بهترین روش درمان هموروئید معرفی کنند.

در ضمن هزینه های این درمان در مقایسه با دیگر روش ها مناسب تر است.

جراحی هموروئید

روش سنتی در بیمارستان تحت بیهوشی کامل انجام می شود. با استفاده از جراحی،هموروئید بریده شده و از مقعد خارج می‌شود و سپس بخیه زده شده و مقعد را پانسمان می کنند.

درمان با این روش طولانی تر است زیرا بیمار باید چند روز در بیمارستان بستری شده و دوره نقاهت حداقل دو هفته را در منزل بگذراند. مهمترین عیب جراحی هموروئید درد شدید است که بعد از آن بیمار را درگیر میکند.

روش های خانگی و گیاهی

همانطور که اشاره کردیم، این داروها و روش های خانگی درمان قطعی بیماری نیستند، اما در کاهش درد و خونریزی و سوزش شما موثر هستند پس بهتر است با مشورت پزشک آنها را انجام دهید.

  • فیبر بخورید: فیبر در بدن انسان غیر قابل تجزیه است، پس در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش میدهد و در درمان یبوست به شدت موثر است و می توان در انواع میوه ها سبزیجات غلات یافت.
  • نوشیدن آب : نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز می تواند یبوست را درمان و در بهبودی هموروئید هم موثر باشد.
  • ورزش: حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز می تواند در کنترل حرکات روده موثر بوده و از  یبوست جلوگیری کند.
  • آلوئه ورا: ژل آلوورا ماده ضد التهاب است که می‌تواند به کاهش سوزش و خارش هموروئید کمک کند.
  • سرکه سیب: سرکه سیب می تواند درد سوزش خارش و بوی بد مقعد را کنترل کند حداقل دو مرتبه در روز از سرکه سیب استفاده کنید.
  • نشستن در آب گرم؛ گرما می تواند به کنترل علائم کمک کرده و در را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. بعد از دفع مدفوع یک لگن را از آب گرم پر کرده و ۲۰ دقیقه در آن بنشیند.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=15758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.