افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

به نام جشن؛ تا مرگ – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 232600
به نام جشن؛  تا مرگ – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه مجلات: سرانجام هفته آخر سال 1402 فرا رسید. هفته ای که حال و هوای نوروز و خانه تکانی در چرانباش سوریه مصادف با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان بود. در جدیدترین گزارش مروری بر اخبار هفت روز گذشته، مهمترین اتفاقاتی که ممکن است در عجله پایان سال از آنها غفلت کرده باشید […]

خبرگزاری مهر، گروه مجلات: سرانجام هفته آخر سال 1402 فرا رسید. هفته ای که حال و هوای نوروز و خانه تکانی در چرانباش سوریه مصادف با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان بود. در جدیدترین گزارش مروری بر اخبار هفت روز گذشته، مهمترین اتفاقاتی که ممکن است در عجله پایان سال از آنها غفلت کرده باشید را بخوانید. به امید اینکه سال 1403 از اولین خبر تا آخرین خبر برای مردم ایران شادی و سعادت باشد.

جنگی به نام جشن

هر کشوری با آداب و رسوم خاص خود به استقبال سال جدید می رود و چهاربان سوری از آن رسومی است که نوید سال نو و بهار را به ایرانیان می دهد. این یک جشن باستانی است که در آن مردم برای محافظت از خود در برابر بلایا و برآورده کردن آرزوهای خود مراسمی را در این روز انجام می دهند. اما متأسفانه مدت هاست که این مراسم از سنت های دیرینه و اصیل خود فاصله گرفته و چهره ای مضر پیدا کرده است.

چهاربانسوری در سال های اخیر بیشتر یادآور یک تئاتر جنگی در قلب کشور است. صحنه های انفجار نارنجک، آتش سوزی بسیار زیاد، وسایل خطرناک و…

سال گذشته، تعداد نسبتاً کم مجروحان و کشته شدگان این امید را ایجاد کرد که آگاهی از خطرات استفاده از مواد منفجره افزایش یابد و مردم این روز را با خیال راحت جشن بگیرند تا جان خود و اطرافیانشان در آستانه سال نو به خطر نیفتد. اما افزایش 24 درصدی مجروحان در روز چهارشنبه 1402 سوری ضربه ای بود برای تداوم جهل.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ 43 تن گلدسته کشف کرد سرنگ و از 10 میلیون مواد محترقه در تهران خبر داد و تنها 400 کیلوگرم مواد محترقه در ایستگاه های مترو کشف شد. ماموران پلیس 221 نفر را در ارتباط با مواد محترقه دستگیر کردند و برخی از مغازه ها پلمب شدند. با همه اینها هنوز به سه شنبه نرسیده بودیم که بر اثر انفجار مواد محترقه 9 نفر جان باختند.

شب سه شنبه شب سخت و حساسی برای سه گروه آتش نشانی، اورژانس و پلیس بوده است زیرا علاوه بر کمک به مردم و ارائه خدمات برای حفظ ایمنی، درگیر مسائل و چالش های دیگری نیز بوده اند. مدیرعامل سازمان آتش نشانی از حمله به دو دستگاه خودروی آتش نشانی در جریان عملیات چهاربانسوری خبر داد که خسارت جدی دیده است. کار به اینجا ختم نمی شود و 3 مامور پلیس نیز در حین انجام وظیفه بر اثر اصابت نارنجک مجروح شدند.

همچنین مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز از حمله به آمبولانس در حال انتقال بیمار با مواد محترقه خبر داد. وی گفت: آمبولانسی در تهران که حامل بیمار مبتلا به تشنج بود مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفت و بر اثر وحشتی که ایجاد شد، حال بیمار در آمبولانس وخیم شد.

در نهایت ۱۴ نفر پس از پایان انفجارهای خیابانی در آیین چهاربانسوری جان باختند که استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین آمار قربانیان را داشتند. از 14 کشته، 4 نفر اهل آذربایجان غربی، 3 نفر از تهران، 3 نفر از اصفهان و آذربایجان غربی و 1 نفر اهل استان لرستان هستند. بر اساس آمار 85 درصد مصدومان علت حادثه و 15 درصد از افراد عابران حادثه دیده بودند.

وضعیت بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها از نظر تعداد و شرایط مجروحان در برخی محله‌های شهرهای بزرگ، منظره‌ای شبیه به آنچه ساعتی پس از حمله موشکی دشمن رخ داد، ایجاد کرده بود. چهارشنبه سوری، شبی که قرار است زرد آتش و سرخ باشیم تا سال جدید را با شادی آغاز کنیم، تبدیل به بحرانی می شود که خانواده های زیادی را درگیر خود می کند. ای کاش یک بار برای همیشه خانواده هایی که نگران یک سرماخوردگی کوچک عزیزشان هستند تصمیم بگیرند که در شب عید بیشتر مراقب خود و سلامتی خانواده خود باشند و چهارشنبه سوری را بر اساس دین ایرانی جشن بگیرند و نه بر اساس آیین ایرانی. به یک جنگ تنها برنده آن مافیایی است که مواد محترقه می فروشد.

افطار در قحطی

ماه رمضان در حالی آغاز شد که قحطی و قحطی در غزه باعث نگرانی مسلمانان و آزادی خواهان در سراسر جهان شد. رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل در فلسطین با آغاز ماه مبارک رمضان از گسترش «گرسنگی شدید» در غزه در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی خبر داد. وضعیت به حدی رسیده است که اخیرا چندین نفر دیگر به دلیل سوء تغذیه در شمال غزه جان خود را از دست داده اند و مجموع قربانیان قحطی به 27 نفر رسیده است. اسرائیل محاصره فلج کننده ای را بر غزه تحمیل کرده و جمعیت آن به ویژه ساکنان شمال باریکه را در آستانه قحطی قرار داده است، به طوری که به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دست کم 15 کودک در بیمارستانی که در اختیار دارند بر اثر بی آبی و گرسنگی جان خود را از دست داده اند. داده شده.

این وضعیت صدای رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نیز درآورد. وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با هشدار نسبت به فاجعه گرسنگی در نوار غزه، اقدامات رژیم صهیونیستی در استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی را محکوم کرد و خواستار کمک زمینی شد. وضعیت در غزه به قدری بد است که فایننشال تایمز در وب سایت پلتفرم X خود نوشت که کودکان در غزه از گرسنگی می میرند، در حالی که خانواده ها علف می خورند و غذا می خورند.

به نام جشن؛  به طعم مرگ

اسرائیل بازرسی های سختی را در مورد کمک به فلسطین اعمال کرده و این امر روند ارسال کمک ها را کند کرده است. با توجه به وضعیت موجود، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری در ماه رمضان شده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد: تلاش می کنیم به آتش بس شش هفته ای برسیم زیرا وضعیت انسانی در نوار غزه فاجعه بار است.

اخبار اخیر در مورد غزه حامیان فلسطین را در سراسر جهان برانگیخته است. در نروژ در دمای منفی ۲۸ درجه تظاهرات گسترده ای در حمایت از غزه برگزار شد و شبکه «الجزایر» که از آغاز عملیات حمله الاقصی به طور کامل از غزه و فلسطین حمایت کرده بود، اسامی مظلوم شهدای فلسطینی بر دیوارهای آتلیه اش. شهدایی که این روزها به 31 هزار نفر رسیده اند و تصاویرشان به یکی از تکان دهنده ترین های هفته گذشته تبدیل شده است.

به نام جشن؛  به طعم مرگ

پژو پارس 800 میلیونی نداریم. 207 نهصد میلیون بخر!

در پایان هر سال، اخبار خودرو بیشتر جنبه ژورنالیستی و حاشیه ای پیدا می کند. این بار دو شرکت خودروسازی «سایپا» و «ایران خودرو» به نوعی در کانون توجه قرار گرفتند. فروش فوری سایپا در آستانه عید آغاز شد که این امر مشتریان را با مشکل مواجه کرده است. ساعت 11 صبح پنجشنبه طرح جدید فروش فوری و پیش فروش سایپا آغاز شد و در همان ساعات اولیه فروش، خریداران اعلام کردند که ظرفیت با سرعت عجیبی در حال اتمام است.

یکی از خریداران برای من گفت در ساعت 11:01 سیستم خطای تکمیل ظرفیت فروش فوری را اعلام کرد. فرد دیگری عنوان کرد که پس از تلاش های فراوان، پس از گذراندن مرحله اول، صفحه سایت به درگاه بانک منتقل نشد. در این خبر آمده است که «محمدعلی تیموری» که از آذرماه 1400 هدایت شرکت سایپا را بر عهده داشت، پس از 2 سال این سمت را به «جواد توسلی مهر» سپرد.

اما خبر افزایش قیمت خودرو بار دیگر نوسانات بازار را افزایش داده است; به عنوان مثال قیمت تیبا از مرز 400 میلیون تومان گذشت و «تارا» 35 میلیون تومان گران شد. علاوه بر اینها اخبار مربوط به پژو پارس قابل توجه است. گفته می شود تولید این خودروی نسبتا پرطرفدار به نقطه کوری تبدیل شده و حاشیه هایی نیز به همراه دارد. افزایش 4 درصدی قیمت این خودرو نام آن را بر سر زبان ها انداخت و کاربران و رسانه های اقتصادی به یاد آوردند که پرشین 800 میلیون دلاری خودروی لوکس محسوب می شود.

به نام جشن؛  به طعم مرگ

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، علاوه بر تکذیب هرگونه احتمال ادامه تولید پژو پارس، اظهار داشت: پژو پارس نداریم، در عوض سورن پلاس و پژو 207 می خریم. با این حال اخبار جدیدی مبنی بر احتمال تولید این خودرو در بهار سال آینده منتشر شده است. این خبر حاکی از آن است که به زودی متقاضیانی که در سامانه یکپارچه ثبت نام می کنند، می توانند بر اساس اولویت های اعلام شده، درخواست خرید این خودرو را داشته باشند. همه اینها در شرایطی است که بسیاری از حواله داران این محصول از تاخیر دو ماهه و سه ماهه در تحویل خودروی مورد نظر خود خبر داده اند.

علیرغم این اخبار ضد و نقیض، گفته شده است که ایران خودرو قطعات لازم برای تولید پژو پارس را سفارش داده و با تمام ظرفیت ممکن خطوط به تولید ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند و دید آیا تولید این خودرو در سال جدید ادامه خواهد داشت یا به رده محصولات متوقف شده می رود.

تیم داوری برنده دربی شد.

خود دربی حساسیت بالایی دارد، اگر پای قهرمانی در وسط باشد و سه امتیاز آن در نتیجه نهایی امتیازات لیدرها تاثیرگذار باشد، این حساسیت دوچندان می شود. استقلال که مدت هاست با 42 امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار دارد و پرسپولیس که با 39 امتیاز در رده دوم قرار دارد و در تلاش برای فتح رده اول جدول رده بندی لیگ برتر است، چهارشنبه به مصاف یکدیگر رفتند. شب در حساس ترین دیدار روز بیستم لیگ برتر و شهرورد برای پایتخت گلزنی کردند. این دیدار حساس با تساوی بدون گل به پایان رسید و حالا استقلال 43 و پرسپولیس 40 امتیازی شده اند.

فوتبالدوستان و هواداران تیم های تهرانی که در تقابل قبلی این دو تیم که روز 2 آذر برگزار شد، نتیجه تساوی یک بر یک را دیده بودند، این بار نه طعم پیروزی و نه طعم شکست را نچشیدند.

یکی از حواشی این دیدار این بود که قبل از دربی داوران اعلام کردند که قرار است در این دیدار از یک داور زن به عنوان داور اتاق VAR استفاده کنند اما به گفته رئیس سازمان لیگ سهیل مهدی قبل از قرار شد برای جلوگیری از درگیری و تنش، نام «مهسا قربانی» از فهرست قضات حذف شود.

یکی دیگر از ویژگی های مسابقات معمولی و حساس، قیمت عجیب بلیت ورزشگاه ها در بازار سیاه است. این بار بلیت های دیدن دربی تهران 3 میلیون و 700 هزار تومان فروخته شد.

از آن سوی شهر تهران، جنجال ها در جایگاه های تماشاگران بالا گرفت. ماجرا از آنجا شروع شد که در حین گرم کردن بازیکنان قبل از شروع بازی، چند هوادار پرسپولیس به داخل زمین سنگ پرتاب کردند و زبیر نیک نفس هافبک استقلال را مجروح کرد. این موضوع تا دقایق پایانی مسابقه باعث التهاب ورزشگاه شد و حتی باعث مصدومیت یکی از داوران این مسابقات شد.

حسن عثیری، کمک داور دربی که بر اثر پرتاب اشیاء به زمین مصدوم شده بود، گفت: کمرم آسیب دید و آن را پانسمان کردند. می خواستند به حردانی بازیکن استقلال سنگ بزنند که به شانه من برخورد کرد و با اشاره دوباره به تساوی تیم های تهرانی و خیلی زیاد گفت: فکر می کنم تیم داوری برنده این مسابقه بود. حواشی این بازی

به نام جشن؛  به طعم مرگ

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=232600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.