افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
4

به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود.

  • کد خبر : 232092
به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود.

به گزارش بازار، سید عباس موسوی در گفتگوی تفصیلی باکو تی از سفر این هیات به تهران برای آماده سازی مقدمات خبر داد و افزود: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی بین مردم دو طرف. 800 کیلومتری مرز ایران و جمهوری آذربایجان اجازه ادامه مشکلات و سوء تفاهم ها را نمی […]

به گزارش بازار، سید عباس موسوی در گفتگوی تفصیلی باکو تی از سفر این هیات به تهران برای آماده سازی مقدمات خبر داد و افزود: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی بین مردم دو طرف. 800 کیلومتری مرز ایران و جمهوری آذربایجان اجازه ادامه مشکلات و سوء تفاهم ها را نمی دهد.

و ادامه داد: دو کشور سعی کردند با عقل، درایت و زیرکی از دوران سرد عبور کرده و صفحه جدیدی در روابط دوجانبه باز کنند.

موسوی تصریح کرد: دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و نظام های منطقه و خارج از منطقه به ویژه دستگاه های امنیتی آنها در ایجاد اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان مشهود است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذریجان گفت: طبیعی است که بین همسایگان اختلاف نظر وجود داشته باشد، درست مثل یک خانواده که همه یکسان فکر نمی کنند. همسایه ها مثل میخ به هم چسبیده اند. اما هر از گاهی باید چرک و میکروب ها را از آنها پاک کنیم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.

موسوی حادثه هفتم بهمن ماه و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را بسیار تلخ، غیرقابل پیش‌بینی و تعجب برانگیز دانست و افزود: اما تمامی شواهد و مدارک و تبادلات متعاقب آن بین مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعتراف متجاوز نشان داد که این یک اقدام فردی و به دلایل شخصی بوده است. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اساس اصول و مبانی ثابتی حرکت می کند که قابل نقض و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی از آن اصول اساسی است که ایران را در دوران اشغال در کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

موسوی تصریح کرد: برخی اخبار و گزارش های خاص در خصوص کمک های ایران به اشغالگران را کاملا تکذیب و تکذیب می کنم و این گونه سرمایه گذاری ها جای تاسف دارد. از مقامات خود حقایق را بخواهید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول کشورمان و فرمانده کل قوا چه در آغاز اشغال سرزمین های آذربایجان و چه در زمان جنگ اول قره باغ و جنگ دوم قره باغ صراحتاً از آزادسازی سرزمین های اشغالی حمایت می کرد، جمهوری آذربایجان حمایت می کرد و بقیه نظام در دولت و نیروهای مسلح همیشه همین را دنبال می کردند و ادامه می دادند.

وی گفت: ایران بیش از 30 سال است که نخجوان را با خاک اصلی جمهوری آذربایجان مرتبط کرده است و اکنون قصد توسعه و تنوع بخشی به این مسیر را داریم. مسیر هوایی ارتباطی با نخجوان نیز از ایران می گذرد.

موسوی با بیان اینکه به جای دیوار کشی بین دو کشور در حال ساختن پل بین دو کشور هستیم، افزود: همه اقوام ایرانی ایران را از آن خود می دانند و به نظر من اکثریت ایرانیان کشورمان آذربایجانی های ما هستند. و در همه جای ایران.” حضور دارند اولین ساکنان کشور ما اصالتاً آذری زبان هستند و استفاده از این زبان را در بین خانواده ها به شدت توصیه و تاکید می کنند. بنابراین سوال شما صحیح نیست.

وی گفت: در حال طراحی پروژه های بزرگ اقتصادی هستیم تا درگیری های اقتصادی بیشتر بین دو همسایه ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=232092

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.