افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
4

به زنان ایرانی ایمان آورده‌ایم؛ باید چهره واقعی بانوان مسلمان به دنیا مخابره شود

  • کد خبر : 99463
به زنان ایرانی ایمان آورده‌ایم؛ باید چهره واقعی بانوان مسلمان به دنیا مخابره شود

به گزارش اسمارتک نیوز، نخستین جشنواره بین المللی خورشید در مشهد مقدس با حضور بانوان فعال رسانه‌ای از حدود ۴۰ کشور برگزار شد و یکصد زن خبرنگار و فعال رسانه ای در کنار یکدیگر گرد هم آمدند تا دیدگاهها و تجربیات خود را از فعالیت زنان؛ ایران اسلامی در این جشنواره میزبان بانوانی بود که […]

به گزارش اسمارتک نیوز، نخستین جشنواره بین المللی خورشید در مشهد مقدس با حضور بانوان فعال رسانه‌ای از حدود ۴۰ کشور برگزار شد و یکصد زن خبرنگار و فعال رسانه ای در کنار یکدیگر گرد هم آمدند تا دیدگاهها و تجربیات خود را از فعالیت زنان؛ ایران اسلامی در این جشنواره میزبان بانوانی بود که آشنایی چندانی از وضعیت زنان ایران نداشتند و دانش آنها محدود به اطلاعاتی بود که رسانه‌های غربی به دنیا مخابره می کردند؛ برخی خبرنگارانی که در قالب این جشنواره از ایران بازدید کردند، با دیدن بانوان خبرنگار ایرانی متعجب می شدند، آنها حتی گمان نمی کردند که برخی زنان ایرانی بتوانند به چند زبان صحبت کنند.

این موضوع شاید نکته مغفولی باشد برای خبرنگاران ایرانی که آنچه هست را به درستی و به دور از حب و بغض‌ منتشر کنند؛ شاید برخی از این نوع نگاه زنان خبرنگار رسانه‌های خارجی کم‌کاری سالیان گذشته ما باشد اما هرچه هست؛ حضور خبرنگاران خارجی در ایران مسبوق به سابقه است؛ از جمله اوریانا فالوچی در ایران و مصاحبه تاریخی این زن خبرنگار با امام امت را فراموش نخواهیم کرد.

در نخستین جشنواره بین المللی خورشید فرصتی فراهم شد تا لحظاتی را با خبرنگاران رسانه های خارجی هم‌صحبت شویم؛ نگاه و دیدگاه آنها درباره زنان کشورمان جالب توجه بود؛ آنطور که از سخنانشان پیدا بود، وضعیت زنان ایرانی آنان را متعجب ساخته بود، گمان می کردند زنان ایرانی در فضاهای اجتماعی مهجور هستند و اجازه حضور در جامعه را ندارند! از دیدن زنان خبرنگار در جشنواره خورشید تعجب کرده بودند.

آنها نمی دانستند که زنان ایرانی می توانند تحصیلات دانشگاهی و شغل داشته باشند، مهارت کسب کنند و در جامعه حضور فعال و اثرگذار داشته باشند؛ حتی از اهمیت تحصیل فرزندان بخصوص دختران در بین خانواده های ایرانی بی خبر بودند و اینکه دختران ایرانی در ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و گذر از سد کنکور گوی سبقت را از پسران ربوده اند.

در حاشیه اختتامیه جشنواره با زینب زکریا خبرنگار کشور نیجریه صحبت کردم؛ او از اینکه به ایران آمده بود، ابراز خرسندی کرد و از اینکه توانسته با خبرنگاران سایر کشورهای مسلمان؛ به ویژه بانوان خبرنگار ایرانی دیدار داشته باشد نیز خوشحال بود.

زینب با تاکید بر اینکه وقتی در یک رسانه کار می کنید، همه چیز را به آسانی باور نمی کنید و در جستجوی حقیقت هستید؛ به اخباری که از زنان ایرانی در فضای مجازی و رسانه های غربی منتشر می شود، اشاره کرد.

او گفت: خبرهایی که از بانوان ایرانی منتشر می شود این است که آنها ضعیف و ناتوان هستند اما زمانی که با آنان مواجه شدم، متوجه شدم که مطالبی که درباره آنان منتشر می شود، واقعی نیست.

زینب از دیدار با همسر رئیس جمهور ایران هم سخن گفت و افزود: در این ملاقات متوجه شدم که زنان ایرانی قوی و شجاع هستند.

این خبرنگار نیجریه ای تاکید کرد: زنان ایرانی این توانمندی را دارند که دنیا را تغییر دهند؛ آنها تنها به دنبال این نیستند که کارهای خیلی عالی انجام دهند بلکه می خواهند کاری را انجام دهند که وقتی در این دنیا نیستند، این کار بزرگ یادمانی از آنها باشد و این خیلی زیباست.

وی تاکید کرد که به عنوان یک زن مسلمان باور دارم که بزرگترین هویت یک زن مسلمان، اسلام و مسلمان بودن او است؛ اسلام می تواند سلاح بسیار خوبی برای یک زن مسلمان خبرنگار باشد و از آن استفاده کند و این تفاوت ما و خبرنگاران دیگر است.

زینب با بیان اینکه اسلام دین کاملی است و برای هر وجه زندگی اجتماع یک نگرش، دید و حرفی برای گفتن دارد؛ ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بانوان خبرنگار دارند این است که خود را محدود کرده اند اما باید بدانند که غرب این محدودیت را برای زنان درست کرده است اما زنان مسلمان در محدودیت نمی گنجند و باید از آن خارج شوند.

به گفته وی، زنان باید فضایی که علیه زنان مسلمان ایجاد شده را بشکنند و اجازه ندهند غرب تصمیم بگیرد که چه تصویری از جامعه زنان مسلمان منتشر شود و چه چیزی منتشر نشود.

وی این را هم گفت که زنان مسلمان باید در راه بانوان نمونه اسلام، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) قدم بردارند و همانطور که حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا مانند یک خبرنگار قضایا را انتشار دادند؛ عمل کنند.

این خبرنگار نیجریه ای یادآور شد: این الگویی است که زن مسلمان باید دنبال کند؛ حتی اگر تنها ایستاده باشد و حتی اگر سخنانشان را نپذیرند؛ زنان مسلمان باید در این رابطه با هم حرف بزنند و کارها را برای خدا و امام زمان (عج) انجام دهند و از آنان یاری بخواهند.

نضحی الدوشی فعال رسانه دولتی عمان، دیگر میهمان حاضر در این جشنواره است؛ او بار دومی است که به ایران آمده و ایران را کشوری شکوهمند توصیف می کند و می گوید: زنان ایرانی واقعا به جایگاه‌های بالایی در زمینه های مختلف و متنوعی رسیده اند و آنچه در این جشنواره از زنان دیده ایم، موجب افتخار است.

وی افزود: زنان ایرانی در حوزه های مختلف از جمله مهندسی و پزشکی فعال هستند و آنچه برای من شگفت انگیز بود، پیشرفت زنان ایرانی در حوزه‌های مختلف ورزش است؛ تاکنون ندیدم زنانی در رشته های ورزشی تا این میزان پیشرفت کنند.

خانم نضحی الدوشی افزود: اطلاعات کمی در خارج از ایران از وضعیت زنان ایرانی وجود دارد و از تلاش های زنان ایرانی خبری منتشر نمی‌شود، این در حالیست که آنان توانسته اند با تلاش زیاد مسیرهای پیشرفت و ترقی را طی کنند و موفق باشند.

او به موضوع شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی که یکی از موضوعات این جشنواره بود اشاره کرد و اظهار داشت: باید این خبرنگار را به عنوان یک الگو در نظر بگیریم و راهش را ادامه دهیم؛ تصاویری که دشمن از زنان ایرانی به دنیا مخابره می‌کند، تصاویری دروغین است؛ همانگونه که شیرین ابوعاقله در راه اطلاع‌رسانی دقیق و درست تلاش می کرد و جهان را به درستی نشان می داد، باید حقیقت را به دنیا نشان دهیم.

الدوشی تاکید کرد که باید نشان دهیم که زنان ایرانی قوی و مقتدر هستند و در بالاترین زمینه‌های علمی و فرهنگی موفقیت‌هایی به دست آورده اند؛ باید این حقیقت را نشان دهیم و دروغ هایی که دشمن از زن ایرانی در رسانه های خارجی نشان می‌دهد را نفی کنیم.

این بانوی خبرنگار عمانی این نکته را هم متذکر شد که وقتی با زنان ایرانی مواجه می شویم؛ زنانی بسیار قوی را می بینیم؛ زنان در ایران به زبان های مختلفی صحبت می کنند؛ فعال هستند؛ باید همه زنان آزادیخواه دنیا دست به دست هم بدهند و با ایستادن در کنار یکدیگر چهره واقعی زن مسلمان ایرانی را نشان دهند.

“نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید” با رویکرد رسیدن به یک روایت مشترک در بین فعالان رسانه‌ای زن اعم از مسلمان و غیرمسلمان برای اقناع افکار عمومی و اصلاح تصوراتی که جامعه غربی از زنان شرقی و مسلمان پیدا کرده است، با حضور ۱۰۰ زن خبرنگار از حدود ۴۰ کشور دنیا به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد تا فعالان زن عرصه رسانه بتوانند با بازیابی یکدیگر بخشی از مشکلات امروز زنان را مرور و برای آن راه حل مناسبی را ارائه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=99463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.