افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

به دلیل رونق املاک، جریمه مالیاتی بانک ها برای وام های رهنی را متوقف کنید

  • کد خبر : 156161
به دلیل رونق املاک، جریمه مالیاتی بانک ها برای وام های رهنی را متوقف کنید

به گزارش بازار، در بخشی از این نامه خطاب به محمد مخبر آمده است: ظاهراً در گزارشات ارائه شده به معظم له، ایرادات بانک ها نسبت به اجرای مفاد قانون افزایش تولید مسکن اشتباه تلقی شده است. از قانون مفروض و پذیرفته شده استنباط می شود. متأسفانه در تهیه و ارائه این گزارش به نظرات […]

به گزارش بازار، در بخشی از این نامه خطاب به محمد مخبر آمده است: ظاهراً در گزارشات ارائه شده به معظم له، ایرادات بانک ها نسبت به اجرای مفاد قانون افزایش تولید مسکن اشتباه تلقی شده است. از قانون مفروض و پذیرفته شده استنباط می شود. متأسفانه در تهیه و ارائه این گزارش به نظرات و پاسخ ها یا دفاعیات بانک های مربوطه توجه نشده و گزارش های مذکور قطعاً با واقعیت همخوانی ندارد. همچنین عدم پرداخت تسهیلات مورد نظر در واقع به معنای عدم تمایل بانک ها به اجرای قانون نیست و طبق دستورالعمل مربوطه، وزارت راه و شهرسازی هیچ متقاضی برای دریافت تسهیلات مورد نظر به بانک ها ارائه نکرده است. تسهیلات تا پایان سال 1401 و دلیلی ندارد که بانک ها از اعطای تسهیلات خودداری کنند.

در ادامه این نامه همچنین آمده است: عملکرد بانک ها نیز بر خلاف صندوق های پرداختی مبتنی بر پرداخت تسهیلات است و پرداخت تسهیلات بانکی نیز روند خاص خود را دارد. زیرا منابع مالی بانک ها در درجه اول متعلق به مردم است و بانک ها مسئولیت مسلم حفظ سرمایه مردم و استفاده از آن در عملیاتی را دارند که حقوق قانونی و شرعی سپرده گذاران را حفظ و تضمین می کند. علاوه بر این عدم رعایت مراحل قانونی به خودی خود تخلف بانکی تلقی می شود و به افرادی که شرایط اعتبار لازم را ندارند نمی توان تسهیلات بانکی پرداخت کرد. به ویژه اینکه در دو سال اول اجرای قانون، وزارت راه و شهرسازی هیچ متقاضی را به بانک های خصوصی معرفی نکرده است. از این رو طبق دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی، بانک ها بدون ارائه وزارت راه و شهرسازی مجاز به پرداخت تسهیلات فوق نبودند.

در بخشی دیگر از نامه مدیران کل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور آمده است: بر اساس اسناد موجود، بر اساس اعلام کتبی بانک مرکزی در مهر ماه 1401، مقرر شد بانک‌ها نسبت به این اقدام اقدام کنند. پرداخت تسهیلات مسکن فقط به متقاضیان ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، به نظر می رسد وب سرویس اختصاص یافته به این موضوع از اواسط دی ماه سال 1401 تنها برای چند بانک شروع به کار کرده است، بنابراین طبق اعلام بانک مرکزی، بانک ها نه آنها مجاز به بازپرداخت وام مسکن خارج از سامانه وزارت راه و شهرسازی بودند. لذا تقاضا شده است آمار واقعی متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی کشور از تاریخ راه اندازی تا کنون به تفکیک هر بانک اعلام و بررسی شود که چه تعداد از متقاضیان معرفی شده واجد شرایط دریافت وام به شبکه بانکی کشور هستند. کشور از طریق سامانه فوق الذکر موفق به اخذ مسکن شده و دلایل عدم انجام اقدامات چه بوده است؟

مدیران عامل بانک ها و مؤسسات خصوصی ضمن تکذیب هرگونه اعتراض بانک های خصوصی نسبت به اعمال مفاد قانون جهش تولید مسکن، اعلام کردند: جرایم مالیاتی اعمال شده کاملاً غیرمنصفانه و غیرقانونی بوده و برداشت قهری از این مبالغ است. شبکه بانکی کشور را با مشکل مواجه کرده و شوک ناشی از آن به سایر بخش های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد.

مدیران کل بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی نیز در پایان این نامه تصریح کرده اند: با توجه به عدم بی توجهی بانک های خصوصی، تقاضای تعیین هیئت مستقل برای همکاری با نمایندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را دارند. ، بانک های دولتی و بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با بررسی مستندات قانونی و آمار واقعی سامانه جامع مسکن بر اساس قانون، میزان واقعی تعهد اجرا شده توسط هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری ذیربط را از ابتدا مشخص کردند. سامانه جامع مسکن و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=156161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.