افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

بهره برداری از پروژه 8 میلیارد دلاری نفت در سال 1403 پاکسازی نفت نداریم.

  • کد خبر : 259200
بهره برداری از پروژه 8 میلیارد دلاری نفت در سال 1403 پاکسازی نفت نداریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجستمهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری در حاشیه دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به اینکه در دهه های اخیر تولید نفت با سهولت بیشتری انجام شده است، اظهار داشت: در سال های اخیر تولید […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجستمهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری در حاشیه دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به اینکه در دهه های اخیر تولید نفت با سهولت بیشتری انجام شده است، اظهار داشت: در سال های اخیر تولید نفت با سهولت بیشتری انجام شده است. اما اکنون بیشتر میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر مفید خود قرار دارند و تولید نفت امروز دشوارتر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: وقتی صادرات نفت دو برابر شود در همه بخش ها مدیریت نشان می دهد. کاری که در این زمینه انجام دادیم از سه قسمت شامل اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تشکیل شده است.

خجستمهر ادامه داد: کشف ذخایر جدید در دولت سیزدهم 2 میلیارد و 500 میلیون بشکه معادل نفت خام بود. در این دولت هشت میدان جدید نفت و گاز و یک مورد جدید کشف شده که در آینده نزدیک از سوی وزیر نفت اعلام خواهد شد.

وی پس از اشاره به اینکه با تدابیر اتخاذ شده، حتی یک روز هم خوراک پالایشگاه ها قطع نشده و افزایش تولید نفت به سمت صادرات سوق داده شده است، گفت: در گذشته کاهش اجباری تولید داشتیم. چون امکان صادرات وجود نداشت، اما امروز نفت تولید و می فروشیم.

خجستمهر افزود: در توسعه میادین نفت و گاز در دو دولت گذشته 13 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که معادل 1.6 میلیارد دلار در سال است، اما در دو سال و اواسط دولت سیزدهم ما قراردادهای 15 میلیارد دلاری امضا کردند که معادل 6 میلیارد دلار در سال است. 500 میلیون دلار تخمین زده می شود و رشد چهار برابری را نشان می دهد. اینها دستاوردها و افتخارات بزرگ دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: سال گذشته قراردادی به ارزش 13 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی منعقد کردیم که از این میزان 12 میلیارد و 500 میلیون دلار مربوط به دو میدان مشترک بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه 500 میلیون دلار نیز برای توسعه 4 میدان نفتی منعقد شد، اظهار داشت: 11 میلیارد و 500 میلیون دلار از این قراردادها برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان بوده است قرارداد، برای اولین بار 6 بانک و 2 شرکت اکتشاف تولیدی وارد عمل شدند. قرارداد 1.3 میلیارد دلاری فاز دوم میدان مشترک آذر منعقد شد.

خجستمهر با اشاره به حفاری 35 حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: تا نیمه اول سال جاری برداشت از فاز 11 این میدان مشترک گازی افزایش می یابد و اجرای آزادگان جدید را نیز خواهیم داشت. قرارداد.

و افزود: 40 میلیارد تومان اعتبار برای ایفای مسئولیت های اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران اختصاص یافته است. 3 هزار طرح به ارزش 19 هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره میدان آرش توضیح داد: هر میدان نفتی و گازی که در محدوده ایران باشد نیز توسط ایران توسعه می یابد.

خجستمهر تاکید کرد: کاپشن فرزاد ب مشترک در حال ساخت است و امیدواریم نصب و حفاری ژاکت در سال جاری آغاز شود.

وی با رد افست نفت به جای فروش و صادرات از ایران، ادامه داد: در بودجه 1403 بحث افست نفتی نداریم و تمام نفت خام و میعانات گازی ایران به فروش می رسد.

نیاز ۲۰ سرمایه گذاری میلیاردی برای افزایش فشار

خجستمهر با اشاره به اقدامات جدید و بی نظیری که از سال 1402 آغاز شد، گفت: چند روز پیش قرارداد 20 مخزن گاز به ارزش 7 میلیارد دلار با شرکت های پتروشیمی منعقد کردیم. شرکت ملی نفت همکاری های مشترک زیادی با پتروشیمی ها و پالایشگاه ها دارد و در واقع از این گروه ها در تغذیه و صادرات حمایت می کنیم. این تفاهم نامه ها آغاز مطالعه سپرده ها و سپس ارائه طرح سرمایه گذاری و تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سال 1402 اقدام مهم دیگری را آغاز طرح ملی افزایش فشار در پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: این پروژه به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و اجرای آن 900 هزار میلیون دلار درآمدزایی خواهد داشت. درآمد و 90 تریلیون فوت مکعب گاز برای کشور همراه با ویل. شرکت هایی که برای این پروژه انتخاب کرده ایم باید در زمینه مطالعات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک، توربوشارژر و سکوهای اسکان و افزایش فشار بسازند. ما همچنین هفت قطب را برای تولید توربوشارژر تعریف می کنیم.

در صورت اتمام فاز ۱۱ ساده بود، چرا این کار را نکردند؟

وی تکمیل فاز 11 پارس جنوبی را یکی از مهمترین اقدامات کشور دانست و افزود: اگر تکمیل این پروژه آسان بود چرا زودتر این کار را انجام ندادند؟ اگر بگویند مهم نبود باز هم اشتباه است! این غیرقابل قبول است که 20 سال است که این پروژه در دست خارجی ها باشد و نگذارند خودمان این کار را انجام دهیم. طبیعتاً ما نمی خواستیم چنین سکوی بزرگی را جابه جا کنیم، اما با مشکلات و شرایطی مواجه بودیم که ما را مجبور به انتخاب کرد.

خجستمهر محمد با اشاره به اقدامات انجام شده در طول اجرای این طرح گفت: ما در این پروژه نیازهای زیادی داشتیم و هیچکس به ما کمک نکرد و شاید روزی مستندی از این موضوعات ساخته شود تا مردم در جریان باشند. آنها در مورد فاز 11 همین بس که رئیس جمهور گفت: برای وزارت نفت تکمیل فاز 11 کافی بود که بگوید چه کرده است! به نظر ما این آثار نمی توانند بهایی داشته باشند. کار مهم دیگر در این دوره تکمیل فاز 14 بود که پس از 14 سال به ثمر نشست.

بهره برداری از 30 پروژه نفتی در سال 1403

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه گفت: امسال 30 پروژه به ارزش 8 میلیارد دلار افتتاح و به بهره برداری می رسد و بهره برداری از 19 پروژه به ارزش 11 میلیارد و 500 میلیون دلار نیز آغاز می شود. علاوه بر این، به زودی قراردادهایی را برای ساخت سکوهای افزایش فشار امضا خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه امسال و به زودی سکوی آلفا فاز 13 پارس جنوبی به بهره برداری می رسد، افزود: این پروژه همان پروژه ای است که در سال 1393 رها شده بود که به دلیل تصادف متوقف شد و کشور از بهره برداری محروم شد. این پروژه به مدت تقریبی 7 سال است.

خجستمهر همچنین از انجام کارهای مهندسی جدید برای توسعه یک بلوک گازی خبر داد و گفت: یک چاه مربوط به این بلوک توسعه جدید در پارس جنوبی حفر شده و چاه دیگری نیز حفاری می شود و منتظر نتایج مطالعات و زمین شناسی هستیم. به زودی تمام کنید و بتوانید نتایج را اعلام کنید و یک پلتفرم جدید در پاریس جنوبی راه اندازی کنید.

وی همچنین از شکسته شدن رکورد ذخیره گاز در سال 1402 خبر داد و ادامه داد: علاوه بر دو مخزن قدیمی ذخیره سازی کشور، دو مخزن «بانکول» و «مختار» نیز به زودی به عنوان مخزن ذخیره سازی آماده بهره برداری خواهند شد. امسال نیز تولید در دو میدان «دی» و «توس» آغاز خواهد شد. از سوی دیگر ایستگاه های تقویت فشار هما، وراوی و چشمخوش نیز فعالیت می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=259200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.