افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه زمان باز شدن سیلاب ها فرا رسیده است

  • کد خبر : 206754
بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه زمان باز شدن سیلاب ها فرا رسیده است

به گزارش بازار، خوشبختانه بارندگی های هفته های اخیر در حوضه دریاچه ارومیه باعث شد تا بارندگی های رخ داده از ابتدای سال هیدرولوژیکی تا پایان بهمن ماه از میانگین بارندگی سالانه این ماه بیشتر شود. بنابراین شاید فرا رسیدن سال مرطوب در این حوضه هیدروگرافی نیز بسیار دور باشد. با توجه به رواناب و […]

به گزارش بازار، خوشبختانه بارندگی های هفته های اخیر در حوضه دریاچه ارومیه باعث شد تا بارندگی های رخ داده از ابتدای سال هیدرولوژیکی تا پایان بهمن ماه از میانگین بارندگی سالانه این ماه بیشتر شود. بنابراین شاید فرا رسیدن سال مرطوب در این حوضه هیدروگرافی نیز بسیار دور باشد.

با توجه به رواناب و سیلابی که در هفته جاری در جنوب دریاچه ارومیه رخ داد، انتظار می رفت وزارت نیرو اقدامات موثری برای رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام دهد، اما متاسفانه نه خیر. اقداماتی انجام شد، اما برخی از سدهای این حوضه نیز مانند سد چراقویس سقز پر و سرریز شد.

لازم به یادآوری است در ۲۶ اقدام مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۹۲ برای احیای دریاچه ارومیه، سدها باید در فصل غیرکشاورزی برای رهاسازی آب دریاچه ارومیه و جلوگیری از انحراف آن افتتاح شود. به سمت انهر، دریچه انهر باید بسته شود، اینجاست. آیا اقداماتی برای احیای دریاچه انجام شده است یا خیر؟

از سوی دیگر، متاسفانه با وجود اینکه در آستانه ورود به اسفند ماه هستیم و زمان بسیار کمی برای رساندن سطح آب دریاچه ارومیه به بدنه اصلی این دریاچه در فصل غیر زراعی باقی مانده است، اما گزارش ها حاکی از آن است که تنها دریچه‌های منشعب از رودخانه‌های اصلی زرین‌رود و سیمین‌رود مسدود شده‌اند، کاری که انجام نشده است، اما خروج آب از سدها همچنان در هاله‌ای از بلاتکلیفی است.

وزارت محترم نیرو و ستاد احیای دریاچه ارومیه با توجه به بارندگی های فصلی مناسب در حوضه رودخانه های زرین رود، مهابادچای، سیلوه و گدارچای، تلاش کنند تا با برنامه ریزی مشخص و همزمان، حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه در اسرع وقت آزاد شود. برای جلوگیری از گرفتن روان آب، جلوی آن را بگیرند تا انشاءالله امسال آب مناسبی به دریاچه ارومیه برسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.