افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

بهبودی؛ فراتر از پاکی / نقش کلیدی خانواده و درمانگر در بهبودی معتاد / مراحل بهبودی در درمان اعتیاد چیست؟

  • کد خبر : 369456
بهبودی؛ فراتر از پاکی / نقش کلیدی خانواده و درمانگر در بهبودی معتاد / مراحل بهبودی در درمان اعتیاد چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرح زادی در ابتدا درباره چگونگی تعریف بهبودی برای خانواده معتادان صحبت کرد. وی تاکید کرد: تبیین مفهوم بهبودی در اولین جلسه و در زمان تنظیم قرارداد درمان انجام می شود و باید در کنار تفسیر فرآیند درمان اعتیاد قرار گیرد. در توضیحات همچنین لازم به ذکر است که مفهوم […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فرح زادی در ابتدا درباره چگونگی تعریف بهبودی برای خانواده معتادان صحبت کرد. وی تاکید کرد: تبیین مفهوم بهبودی در اولین جلسه و در زمان تنظیم قرارداد درمان انجام می شود و باید در کنار تفسیر فرآیند درمان اعتیاد قرار گیرد. در توضیحات همچنین لازم به ذکر است که مفهوم بهبودی در درمان و ترک اعتیاد ممکن است برای هیچ دو بیماری یکسان نباشد. خانواده ها باید بدانند که بهبودی یک روند مداوم است نه یک هدف! در واقع، بهبودی فراتر از تلاش برای تمیز شدن است و در شرایط ایده آل، تنها 10 تا 20 درصد بیماران می توانند کاملاً تمیز شوند.

افراد، خانواده ها و جوامعی که تحت تأثیر مصرف الکل و سایر مواد مخدر قرار دارند و با مشکلات حاد مواجه هستند، اغلب از حمایت های داخلی و خارجی برای حل داوطلبانه این مشکلات استفاده می کنند. آنها دائماً در تلاش هستند تا آسیب های ناشی از سوء مصرف مواد را ترمیم کنند، آسیب پذیری فعلی خود را مدیریت کنند و زندگی سالم و معناداری داشته باشند. بنابراین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهبودی تنها با قطع مصرف مواد مخدر نیست، بلکه ایجاد تغییرات درونی و بیرونی در فرد نیز می‌شود تا فرد معتاد بتواند نگرش، افکار، احساسات، محیط اجتماعی و درک خود از دنیای اطراف خود را تغییر داده و بهبود یابد. کیفیت زندگی آنها زندگی را بهتر کنید

فرحزادی همچنین خاطرنشان کرد: خانواده بیمار باید روند بهبودی بیمار را بر اساس شرایط زندگی خود در نظر بگیرند. به همین دلیل پزشک متخصص باید کیفیت زندگی بیمار، رفتارهای پرخطر، سلامت روان، ارتباط و… را برای خانواده بیمار توضیح دهد و سپس با در نظر گرفتن این موارد، علاوه بر تجویز داروی مناسب، بهبود نیز داشته باشد. . جنبه های مختلف زندگی بیمار یکی دیگر از موضوعات مهم مرتبط با خانواده ها، شرح فراز و نشیب ها و نوسانات شاخص های مختلف بهبودی بیمار است. برای مثال، نوسان دادن رفتارهای پرخطر بیمار قبل و بعد از شروع بهبودی و اعلام مستمر و روتین این نتایج به خانواده ها ممکن است بسیار مفید و امیدوارکننده باشد.

از طرفی کادر درمان در مرکز درمانی باید از مفهوم بهبودی آگاهی کامل داشته و با ابزار سنجش بهبودی آشنا باشند. برنامه ریزی کادر درمانی و روند بهبودی هر بیمار یکی از مهمترین وظایف متخصصان ترک اعتیاد است که اجرای صحیح و دقیق آن می تواند روند درمان را درمان و تسریع بخشد.

انواع بهبودی در درمان اعتیاد

اولین نوع بهبودی Relapse نام دارد که به معنای استفاده از داروها در طول فرآیند بهبودی به دلیل تحمل دوری فرد نسبت به آن دارو است.

نوع دیگر بهبودی Relapse نام دارد که فرد چندین سال است که کاملاً پاک بوده و مواد مخدر مصرف نکرده است اما بنا به دلایلی دوباره شروع به مصرف مواد می کند و معتاد می شود.

درمان بعدی تثبیت نام دارد. این نوع درمان به معنای نگه داشتن فرد در یک وضعیت و ثابت است. به عنوان مثال، فردی را در نظر بگیرید که قبلاً مواد مخدر مصرف می کرد و اخیراً شروع به مصرف مواد به صورت تزریقی کرده است. در این صورت هدف ما باید این باشد که فرد از تزریق مواد مخدر خودداری کند و به سیگار بازگردد. در این نوع درمان، خانواده باید بدانند که تا زمانی که فرد از سیگار به تزریق روی نیاورده و در همان حالت باقی بماند، نوعی بهبودی محسوب می شود. از ابتدای جلسات درمانی باید مرحله به مرحله هدف گذاری برای درمان بیمار انجام شود و سپس هر هدف به خانواده بیمار اعلام شود.

بهبودی بعدی به عنوان بهبودی زودرس شناخته می شود. این نوع درمان به این معناست که فرد به مدت 3 تا 12 ماه هیچ علامتی از مصرف مواد مخدر نداشته باشد.

بهبود بعدی به عنوان بهبودی پایدار شناخته می شود. در این نوع درمان، فرد معتاد بیش از 12 ماه مواد مصرف نمی کند و حتی اگر همچنان وسوسه مصرف مواد را داشته باشد اما مصرف نکرده باشد، مشمول این نوع درمان می شود.

بهبود نهایی، که بهترین نوع درمان و ایده آلی است که همه به دنبال آن هستند، بهبودی کامل است. یعنی فرد بیش از 12 ماه مواد مصرف نمی کند و وسوسه مصرف مواد از بین می رود.

مزایای توضیح انواع بهبودی برای خانواده معتاد

افزایش آگاهی و آموزش بیمار و خانواده در مورد روند بهبودی، عدم تعلیق درمان اعتیاد، توجه به تفاوت مداخلات دارویی و غیردارویی در هر یک از مراحل بهبودی توسط پزشک متخصص از مزایای این بهبودی است.

جنبه های مختلف بهبود چیست؟

وی در پایان سمینار خود به جنبه های مختلف بهبود و درمان اعتیاد و کنترل مصرف مواد مخدر، بهبود سلامت جسمی، روانی و جنسی، بهبود کیفیت خواب و تغذیه، افزایش تحرک و فعالیت های بدنی، بهبود وضعیت جسمانی اشاره کرد. عملکرد اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه، تعیین اهداف معقول و مشخص و بهبود کیفیت زندگی را از مهمترین جنبه های بهبودی معتادان عنوان کرد. سوالات مربوط به این جنبه ها در پرسشنامه های مراکز ترک اعتیاد مطرح شده است. هدف از پرسیدن این سوالات ارزیابی هر یک از این قسمت ها و اعلام اثربخشی درمان بر روی آنهاست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.