افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

بقایای یک اژدهای 240 میلیون ساله در چین کشف شد!

  • کد خبر : 411971
بقایای یک اژدهای 240 میلیون ساله در چین کشف شد!

در سال اژدها، دانشمندان به یکی از جالب ترین و نادرترین اکتشافات دست یافتند: فسیل کامل یک خزنده دریایی که به دلیل شباهت های ظاهری و گردن بلند به «اژدهای چینی» توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این فسیل که متعلق به گونه ای به نام «Dinocephalosaurus orientalis» است، قدمت 240 میلیون ساله […]

در سال اژدها، دانشمندان به یکی از جالب ترین و نادرترین اکتشافات دست یافتند: فسیل کامل یک خزنده دریایی که به دلیل شباهت های ظاهری و گردن بلند به «اژدهای چینی» توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این فسیل که متعلق به گونه ای به نام «Dinocephalosaurus orientalis» است، قدمت 240 میلیون ساله و به دوره تریاس دارد و در استان گوئیژو در جنوب چین کشف شده است. برای جزئیات بیشتر در مورد این کشف هیجان انگیز با دی جی روو همراه باشید.

کشف اولیه و درک جدید داینوسفالوساروس

اگرچه این خزنده دریایی برای اولین بار در سال 2003 شناسایی شد، فسیل تازه کشف شده با طول تقریباً 4.8 متر (16 فوت) اطلاعات کامل تری در مورد این موجود در اختیار دانشمندان قرار می دهد و امکان بازسازی کامل تری از ظاهر آن را فراهم می کند. داینوسفالوساروس در دوره تریاس در محیط های آبی چین زندگی می کرد و گردن بسیار بلندی داشت که برای شکار در آب استفاده می شد. این گونه متعلق به گروهی به نام Dinocephalosauridae است که توسط دانشمندان در سال 2021 معرفی شد.

ویژگی های ظاهری و نقش گردن در شکار.

برخلاف سایر خزندگان دریایی گردن دراز، داینوسفالوساروس گردن خود را با افزایش تعداد مهره ها دراز کرد نه با افزایش طول مهره ها. گردن این موجود 32 مهره مجزا دارد که طول آنها حتی از طول کل بدن و دم این خزنده بیشتر است! این ساختار منحصر به فرد گردن احتمالا نقش مهمی در شکار ماهی با استفاده از دندان های تیز خود داشته است. برخی از دانشمندان بر این باورند که این خزنده با دهان خود غذا می مکد، اما هنوز در این مورد اتفاق نظر کاملی وجود ندارد. علاوه بر این، اعضای این گونه ساختاری شبیه باله داشتند که نشان می‌دهد بیشتر زمان خود را در آب می‌گذراند و نمی‌توانست روی خشکی به خوبی حرکت کند.

همکاری بین المللی و اهمیت کشف

پروفسور لی چون، متخصص دیرینه شناسی، اهمیت این همکاری بین المللی را برجسته کرد و اظهار داشت که تیمی متشکل از محققان چینی، آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی توانستند از نمونه های جدیدی که در آکادمی علوم چین نگهداری می شوند، دانش به دست آورند. خودتان در مورد این موجود به گفته وی، در میان تمام اکتشافات شگفت انگیز دوره تریاس در استان گوئیژو، داینوسفالوسوروس به عنوان موجودی خارق العاده شناخته می شود.

اژدهای 240 میلیون ساله

واکنش دانشمندان به کشف اژدهای آبی.

نیک فریزر، مدیر دپارتمان علوم طبیعی موزه ملی اسکاتلند، با تعجب درباره این کشف صحبت کرد و گفت:

این کشف به ما اجازه می دهد تا برای اولین بار این موجود فوق العاده گردن دراز را به طور کامل مشاهده کنیم. این نمونه دیگری از دنیای عجیب و شگفت انگیز دوره تریاس است که همچنان دیرینه شناسان را شگفت زده می کند. ما مطمئن هستیم که ظاهر خاص آن، شبیه به اژدهای افسانه ای چینی، تخیل مردم سراسر جهان را برانگیخته خواهد کرد.

تأثیر این کشف بر درک علمی و آینده تحقیقات

استفان اسپیکمن، محقق فوق دکتری در موزه تاریخ طبیعی در اشتوتگارت، ابراز امیدواری کرد که تحقیقات آینده بتواند نور جدیدی را در مورد تکامل این گروه از حیوانات و به ویژه نقش گردن بلند در رفتار آنها روشن کند. وی تاکید کرد که این کشف جدید می تواند به درک عمیق تر از زیست شناسی و رفتار این گونه خزنده کمک کند و اسرار بیشتری از دوران تریاس را آشکار کند.

اژدهای 240 میلیون ساله

سازه و محیط ویژه مناسب برای شکار.

در تحقیقات انجام شده توسط تیم تحقیقاتی، باله های این خزنده و بقایای ماهی در معده آن نشان دهنده توانایی زندگی در محیط های آبی است. ساختار بدن و به خصوص گردن این خزنده آن را به خوبی با شکار و زندگی در آب سازگار کرده بود. مقاله ای که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است نشان می دهد که گردن بلند این موجود نقش اساسی در تغذیه آن داشته است.

نتیجه گیری

کشف یک فسیل کامل دایناسفالوسور با ویژگی های اژدها مانند نه تنها نگاه جدیدی به دوره تریاس و خزندگان دریایی آن ارائه می دهد، بلکه پیشرفت علمی و اهمیت همکاری بین المللی در کشف اسرار بیولوژیکی زمین را نشان می دهد. این موجود با ظاهر و ساختار خاص خود افق های جدیدی را برای مطالعات دیرینه شناسی گشوده است و برای دانشمندان و علاقه مندان به علوم زمین و زیست شناسی بسیار مهم است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.