افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
1

بعضی ها خیلی راحت وام می گیرند، شما چطور؟

  • کد خبر : 363496
بعضی ها خیلی راحت وام می گیرند، شما چطور؟

از مدیران سهام تا نمایندگان مجلس: وام آسان با سود 4 درصد! آفتاب نیوز: در روزهای اخیر وام محبت مدیران بورسی دل خیلی ها را تازه کرد. رفتن به هفت خوان رستم راحت تر از گرفتن وام 100 میلیون تومانی ساده است. اخیراً قوانین و مقررات جدیدی بر روند اعطای تسهیلات به افراد (عوام، نه […]

از مدیران سهام تا نمایندگان مجلس: وام آسان با سود 4 درصد!

آفتاب نیوز:

در روزهای اخیر وام محبت مدیران بورسی دل خیلی ها را تازه کرد. رفتن به هفت خوان رستم راحت تر از گرفتن وام 100 میلیون تومانی ساده است.

اخیراً قوانین و مقررات جدیدی بر روند اعطای تسهیلات به افراد (عوام، نه املاک، مدیران و اعیان) حاکم است که در واقع متقاضی را از گرفتن تسهیلات پشیمان می کند. داشتن چک صیادی، استخدام ضامن رسمی و دارای چک، سفته و ضمانت نامه و… همه اینها وام گرفتن را امری غیر ممکن کرده است; این سختی ها برای قشر کارگر و بازنشستگانی که بعد از سی سال زندگی به دلیل ازدواج فرزندشان، سرطان همسرشان یا مریضی خودشان می خواهند 30 میلیون تومان از تامین اجتماعی وام بگیرند، بسیار جدی تر است.

خیلی ها خیلی ساده وام می گیرند، از جمله مدیران عشقی و بورس و همچنین نمایندگان محترم مجلس. اما بازنشسته ای داریم که همسرش سرطان دارد و نزدیک به یک سال است که منتظر دریافت وام 30 میلیون تومانی است. بارها در قرعه کشی رد شد! و بیش از ده بار به کانون بازنشستگان رفت اما موفق نشد. شرم آور است که این حجم از اعتبارات کلان و فوق کلان به ملک تعلق می گیرد، اما کارگر زحمتکشی که بازنشسته می شود حتی نمی تواند 30 میلیون توکن وام بگیرد و هزینه بیماری همسرش را بپردازد.

این تبعیض ها و بخشش ها که ظاهراً پایانی ندارد، دل مردم و کارگران را شاداب نگه داشته است. «وام میلیاردی مدیران بورس» تنها نمونه ای از این وعده هاست که در روزهای نخست دولت جدید بر اخبار حاکم شد و افشاگری نامیده شد.

از مدیران سهام تا نمایندگان مجلس: وام آسان با سود 4 درصد!

عشقی که در 30 مهر 1400 با اکثریت اعضای شورای عالی بورس به ریاست سازمان بورس برگزیده شد، در 26 شهریور 1403 از ریاست سازمان بورس استعفا داد مدیریت در بازار سرمایه در شرایطی که طی روزهای اخیر نامه سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد مبنی بر پرداخت وام 10.5 هزار تومانی به مدیران سازمان بورس با نرخ کارمزد منتشر شد. 4 درصد حواشی زیادی برای او ایجاد کرده بود. در این نامه آمده است: «در سال جاری (در دوره تغییر دولت) در مجموع حدود 105 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ 4 درصد و بازپرداخت 10 ساله از محل منابع داخلی بورس و اوراق بهادار تامین می شود. سازمان بورس در ازای دریافت ضمانت نامه معادل تسهیلات به اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون تومان وام دریافت کرد .

این تسهیلات رایگان و بسیار ساده برای املاک بورسی صدای بسیاری از مردم را درآورد، البته در اواسط شهریورماه رئیس سازمان بورس اعلام کرد که پرداخت وام به اعضای هیات مدیره بورس با مصوبه شورای عالی و قانونی و ضروری بودن پرداخت این وام ها: این مصوبه نه تنها برای اعضای هیات مدیره، بلکه برای همه کارکنان سازمان بورس است!

باید از آنها بپرسند که این گونه وام ها چگونه قانونی است و آیا هیچ یک از کارکنان سازمان بورس توانسته اند از قرض الحسنه 2 میلیارد و 700 میلیون تومان وام بگیرند؟! اما مشکل اینجاست که این وام های نجومی فقط محدود به بورس و مدیران بورس نیست. فرادستان، آقازاده ها و نمایندگان مجلس از این باغ توت چیدند و سهم عادلانه ای گرفتند.

به عنوان مثال، نماینده ای که برای وام عشقی میلیاردی فریاد می زند و تاکید می کند که «باید مدیریت شود» وام سپرده مسکن 500 میلیون تومانی با سود 4 درصد می گیرد در حالی که وام سپرده مسکن مردم است. 200 میلیون تومان با سودی که به 18 درصد رسید و البته با شرط تایید خود هفتخوان.

بازنشستگان: دو سال در انتظار وام 30 میلیون تومانی!

یک مستمری بگیر برای شش ماه، یک سال یا حتی بیشتر منتظر 30 میلیون تومبا می شود و بالاخره جواب می شنود: ببخشید اسم شما در قرعه کشی است! بیرون نیامد به عشقی 2.7 میلیارد تومان وام اعطا می شود. آقازاده ها و خواص هر چقدر که بخواهند وام های گزاف می گیرند و پس نمی دهند و فقط اسمشان در لیست بدهکاران بانک می آید! این نابرابری نهایت بی عدالتی است.

«خسرو رنجبری» بازنشسته تامین اجتماعی با انتقاد از این بی عدالتی و درد بازنشستگان به ایلانا می گوید: چند روز پیش یکی از آشنایان بازنشسته کرج که از کانون درخواست وام کرده بود به من گفت: اواخر مرداد ماه. 1401، وام ثبت نام را انجام دادم و با گذشت بیش از 2 سال هنوز وام دریافت نکرده ام. در این سال ها هر بار که به مرکز مراجعه می کردم یا تماس می گرفتم اعلام می کردند که هنوز نوبت شما نرسیده یا سایت بسته است یا اعتبار اعلام نشده است. این در حالی است که در سال 1401 می خواستم با وام 12 میلیونی یخچال بخرم و امسال معلوم نیست وام 30 میلیون تومانی چه زمانی به من تعلق می گیرد که آیا می توانم با آن ماشین لباسشویی بخرم یا نه! «چرا یک بازنشسته باید 2 سال یا بیشتر صبر کند تا یک وام کوچک بگیرد و با هر تماس و ملاقاتی جلوی خانواده اش خجالت بکشد و شخصیتش را تحقیر کند؟

و افزود: با این وام 30 میلیونی چه می توان کرد؟ با این مبلغ چند تا از مشکلات بازنشسته ای که باید 2 سال صبر کند حل می شود؟ این نوع وام به جای حل مشکلات زندگی بازنشسته به بدشانسی می انجامد!

وی با بیان اینکه «اگر بازنشسته ای مبتلا به سرطان شود و هزینه درمانش سر به فلک بکشد، نیازی به درخواست وام نیست»، می افزاید: این لحظه ای است که مدیران بورس وام های چند میلیونی را در کسری از ثانیه پرداخت می کنند. ، یعنی آن هم با سود 4 درصد!

براتی یکی دیگر از بازنشستگان گروه کردستان است که سردرد و حکایت های غم انگیز زیادی هم در چنته دارد: «بازنشسته ای را می شناسم که بعد از بیش از یک سال انتظار وام نگرفت، سکته کرد و عجله کرد که برگردد. وام 30 میلیونی برایش غیرممکن بود حالا آقای عشقی می گوید وام 2.7 میلیاردی کاملا قانونی و تایید شده است.

آقای مجید عشقی از وام میلیاردی و املاک یک درصدی خود دفاع می کند و مدعی است که این وام قانونی است و پولش درز نمی کند. نمایندگان مجلس گاهی در یک جیب وام های چند صد میلیونی می گذارند و از جیب دیگر کاغذی پر از توبیخ و انتقاد بیرون می آورند و احتمالاً در دعواهای سیاسی و در هنگام اعلام برائت، عاشق می شوند! در این میان کارگری بازنشسته با مراجعه به کانون بازنشستگان و درخواست وام 30 میلیون تومانی به زندگی خود پایان می دهد، در حالی که تنها چیزی که می خواهد این است که یخچال قدیمی خانه اش را تعویض کند یا دخترش را به خانه بخت بفرستد.

گزارش: نسرین هزاره مقدم

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=363496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.