افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

برکت زنجیر آب بنیاد برکت در روستاهای قشم جاری شد; ماهیگیران 52 میلیارد تن کمک دریافت کردند

  • کد خبر : 146559
برکت زنجیر آب بنیاد برکت در روستاهای قشم جاری شد;  ماهیگیران 52 میلیارد تن کمک دریافت کردند

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در جدیدترین فعالیت های حمایتی خود برای تامین امنیت غذایی کشور، با اجرای زنجیره سبز و آب، دست به دامان کشاورزان و آبزی پروران روستاهای استان هرمزگان شده است. پروژه ها. یکی از مناطق هدف این بنیاد روستای ماسان است که با حمایت از […]

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در جدیدترین فعالیت های حمایتی خود برای تامین امنیت غذایی کشور، با اجرای زنجیره سبز و آب، دست به دامان کشاورزان و آبزی پروران روستاهای استان هرمزگان شده است. پروژه ها. یکی از مناطق هدف این بنیاد روستای ماسان است که با حمایت از صیادان خود انگیزه جدیدی برای توسعه فعالیت های صیادی در این منطقه در بین مردم ایجاد کرده است.

تقویت زنجیره آب در هرمزگان

محسن مردعلی مدیر طرح اشتغالزایی بنیاد برکت به بازار گفت: استان هرمزگان یکی از استان های بزرگ کشور است که مرز دریایی وسیعی دارد و ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای زنجیره تامین دارد ارزش بنیاد برکت . این قابلیت ها به ویژه در زمینه پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت وی با اشاره به اینکه در زنجیره سبز یکی از ظرفیت های اصلی استان در زمینه کشاورزی، گلخانه، باغات و اجرای سیستم های آبیاری و تولید محصولات استراتژیک است، افزود: این ظرفیت این استان را در اولویت و ویژه قرار داده است. منطقه اجرای طرح به انتخاب بنیاد برکت.

مردعلی: یکی از اقداماتی که بنیاد بر آن تمرکز دارد، موضوع پرورش ماهی در قفس است

مردعلی ادامه داد: در مجموع 10 استان کشور به عنوان مناطق ویژه آبزی پروری انتخاب شده اند تا بتوانیم با دستگاه های اجرایی، شیلات و موسسات بخش خصوصی و پارک های علمی، فناوری را به حوزه کشاورزی و آبزی پروری این استان وارد کنیم. تکنولوژیکی . در این راستا قصد داریم به افزایش بهره وری مواد غذایی و افزایش سطح زیر کشت کمک کنیم تا امنیت غذایی کشور تضمین شود.

دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بنیاد بر آن تمرکز دارد، موضوع پرورش ماهی در قفس است. اکنون می بینیم که کشوری مانند نروژ سالانه یک میلیون و 200 هزار تن ماهی تولید می کند که معادل کل تولید آبزی پروری ما است.

به گفته مردعلی، این میزان تولید در نروژ در حالی حاصل می شود که سطح مزرعه ای که این کشور دارد ممکن است به یک دهم ظرفیت سرزمینی ما نرسد. در حال حاضر کمتر از پنج درصد از ظرفیت های دریایی و آبزیان ایران استفاده می شود و به همین دلیل بنیاد برکت بر پرورش ماهی در قفس و ارتقای بهره وری از طریق فناوری و تجارت تمرکز دارد.

همچنین بنیاد برکت برنامه ویژه ای برای میگوی پورشه در هرمزگان اجرا می کند. دبیر شورای راهبردی زنجیره ارزش برکت تلاش بر این است که دانش روز در این مزارع برای کمک به معیشت کشاورزان و ارتقای صادرات محصولات آبزی پروری و تامین امنیت غذایی کشور به کار گرفته شود.

اشتغال بیش از هزار نفر

بهرام سلامی یکی از صیادان حاضر در روستای ماسان نیز به بازار گفت: صیادان روستاهای قشم بسیار پرتلاش هستند و اغلب درآمد بسیار کمی دارند. بسیاری از آنها صبح زود به دریا می روند و شب باید دست خالی و بدون صید ماهی برگردند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت صیادی تعیین نمی کند که چه زمانی می تواند رونق داشته باشد و چه زمانی می تواند بی اثر باشد، افزود: گروهی برای صید به دریا می روند و دست خالی برمی گردند و گروهی می توانند در مدت زمان کوتاه تری صید کنند. زمان خوبی برای خود داشته باشند.

سلامی صیادی را شغل پرخطری دانست و ادامه داد: صیادان نیازمند توجه و حمایت نهادها و مراکز مختلف هستند. آنها در حوزه مسکن و بیمه مشکلات زیادی دارند و اگر به آنها تسهیلات داده شود و برای رفع مشکلاتشان کمک شود خیلی خوب است.

ایرانی: حدود 418 طرح را در روستاهای جزیره قشم اجرا کرده ایم که توانسته است برای هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

حلیمه ایرانی مجری بنیاد برکت در جزیره قشم نیز به بازار گفت: طی سه سال گذشته حدود 418 طرح در روستاهای جزیره قشم اجرا کرده ایم که این طرح ها توانسته برای حدود هزار نفر شغل ایجاد کند. مستقیم و غیر مستقیم. سرمایه اختصاص داده شده برای این کار 52 میلیارد توکن است.

وی با اشاره به اینکه طرح های اجرا شده بیشتر در حوزه های ماهیگیری، گردشگری، اقامتگاه های بوم گردی و خدمات فنی بوده است، افزود: جمعیت کل جزیره قشم 150 هزار نفر است که در حدود 69 روستا اسکان داده شده اند. بر این اساس با اطلاعیه ای که در سطح شهرستان قشم انجام شده و بر اساس نیازسنجی در زمینه اشتغال زایی برای اقشار کم درآمد و نیازمندان تسهیلات، سعی شده است جهت دهی شود. منابع به درستی

ایرانی با اشاره به اینکه تاکنون 18 روستای قشم برای 450 نفر در سال تسهیلات دریافت کرده اند، 6 روستا در بخش مرکزی، حرا و شهاب، ادامه داد: بیشتر این تسهیلات در غرب جزیره برای خشک کردن ماهی و میگو و 6 روستا است. شرکت های پرورش ماهی بانیان و دلقک، سیستم های جلبک دریایی و ماهیگیری و طرح های تجاری ارائه شده است.

بیمه، چالش اصلی صیادان هرمزگانی

عبدالله خشابی یکی دیگر از صیادان روستای ماسان که از امکانات بنیاد برکت بهره مند شده است در این بازار گفت: قبل از اینکه بنیاد برکت به منطقه ما بیاید و امکانات را در اختیار ما قرار دهد، آنقدر زحمت کشیدم که تقریباً یک شبانه روز کار کردم. هفته …برای ماهیگیری باید در آب می ماندم. اما الان با حمایت بنیاد برکت تور ماهیگیری خریدم، صبح به دریا می روم و عصر برمی گردم.

وی با اشاره به اینکه حدود 150 میلیون تومبا تسهیلات دریافت کرده است، افزود: همچنان برای انجام فعالیت های ماهیگیری به امکانات بیشتری نیاز دارم، به ویژه اینکه تجهیزات ماهیگیری گران شده است و اگر در گذشته می شد تور ماهیگیری را با قیمت 10 میلیون خریداری کرد. تومان، الان هم همینطور است، تور 40 میلیون تومان شد و برای پیشرفت کارم به 14 تور دیگر نیاز دارم.

خشابی با اشاره به دیگر مشکلات صیادان منطقه قشم گفت: در گذشته سوخت را بسیار راحت می گرفتیم اما اکنون محدودیت ها در این منطقه افزایش یافته است. بنابراین ما فقط 600 لیتر بنزین دریافت می کنیم که برای فعالیت های ماهیگیری کافی نیست.

مقبلی: صیادان قشمی همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که یکی از مهم ترین آنها بی بیمه نبودن است

نجیب مقبلی ماهیگیر 26 ساله ای است که تا مقطع لیسانس شیمی خوانده و اکنون به حرفه اجداد خود یعنی صیاد بازگشته و در این رشته فعالیت می کند. وی که برای فعالیت های خود از تسهیلات بنیاد برکت بهره مند شده است به بازار گفت: شرایط کسب و کار در جزیره قشم بسیار بهتر از سایر مناطق است. از این رو چند سالی است که ماهیگیری را به عنوان حرفه انتخاب کرده ام.

این صیاد جوان به دریافت 100 میلیون تومان تسهیلات از بنیاد برکت اشاره کرد و ادامه داد: ابزار صیادی بسیار گران است و بسیاری از صیادان مجبور به ترک شغل می شوند. با امکاناتی که دریافت کردم توانستم وسایل ماهیگیری را که در اختیار داشتم بهبود بخشم و راندمان فعالیت خود را تقریباً 25 درصد افزایش دهم و چندین نفر را استخدام کنم.

مقبلی اضافه کرد: در سال های اخیر میگوهای صید شده را به واسطه ها می فروختم و این باعث می شد نتوانم سود خوبی کسب کنم اما اکنون با خرید فریزر توانسته ام میگو را در بازار واقعی بفروشم. و به منافع اقتصادی بیشتری دست یابد.

وی با اشاره به اینکه صیادان قشم همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و یکی از مهم ترین آنها نبود بیمه است، تاکید کرد: مشکل اصلی در این حوزه بیمه است. بسیاری از کسانی که ماهیگیری می کنند بیمه ندارند و سلامتی آنها در خطر است. بنابراین نه مستمری و نه حمایت دارند. هرچند اخیرا مجوز صادر شده و بحث بیمه آغاز شده است، اما هنوز اجرایی نشده است.

این صیاد در پاسخ به این سوال که صیادان قشم در چه محدوده سنی قرار دارند، گفت: در منطقه قشم صیادانی داریم که بین 12 تا 70 سال سن دارند و اگر حادثه ای برای آنها اتفاق بیفتد هیچ حمایتی از آنها وجود ندارد. بنابراین موضوع بیمه برای این منطقه بسیار مهم است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=146559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.