افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
4

برنامه هفتم توسعه فاقد انسجام/وجود سیاست های متناقض و عدم هماهنگی بین اجزا است.

  • کد خبر : 109170
برنامه هفتم توسعه فاقد انسجام/وجود سیاست های متناقض و عدم هماهنگی بین اجزا است.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم از هماهنگی و تناسب بین اجزاء بی بهره است و در برخی از قسمت های آن نگاه کنیم. در سیاست های متناقض مثلاً در این طرح سیاست هایی وجود دارد که منجر […]

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، در خصوص برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم از هماهنگی و تناسب بین اجزاء بی بهره است و در برخی از قسمت های آن نگاه کنیم. در سیاست های متناقض مثلاً در این طرح سیاست هایی وجود دارد که منجر به کاهش اشتغال می شود و از طرف دیگر سیاست هایی وجود دارد که می خواهد شغل ایجاد کند و به رشد مثلاً هشت یا نه درصدی در اقتصاد دست پیدا کند. و ایجاد شغل و کاهش بیکاری که کاملاً با هم متضاد هستند.

بیشتر بخوانید:

برنامه هفتم توسعه با انحراف راست بالا / هماهنگی و انسجام راه حل سیستم برنامه نویسی در ایران

وی افزود: در شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم و رکود حاکم بر کشور به طور قطع نمی توان گفت که به چنین رشدی دست خواهیم یافت، زیرا سیاست ها به سمتی می رود که کارگران بیکار شوند و ممکن است. دایره فعالیت های اجتماعی و اقتصادی را رها کنید، بنابراین دستیابی به چنین هدفی ممکن نیست و بیش از آن که واقعیت داشته باشد، یک خیال است.

کمالی ادامه داد: وقتی درآمد کشور از فروش مس، طلا، نفت و امثال آن به دست می آید و از طریق آنها پول و ثروت به دست می آید، از طریق تولید کالا و خدمات و یا حتی کشاورزی است که می تواند در اقتصاد. و ایجاد اشتغال و یا تعریف تولید مولد متفاوت است، زیرا در واقع آنچه اتفاق می افتد رشد کاذب است و در همه موارد تکرار نمی شود.

کار دبیرکل حزب اسلامی گفت: شاید با اهدافی که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده شاهد اشتغال موقت باشیم اما تولید مولد نداشته باشیم یعنی سرمایه در گردش را نبینیم. و موجب پیشرفت و افزایش سرمایه خواهد شد، بنابراین می توان گفت برنامه هفتم هیچ انسجامی ندارد.

وی با اشاره به هدف ایجاد یک میلیون شغل در سال در برنامه هفتم، بیان کرد: سوالی که ابتدا باید در نظر گرفت این است که تعریف نرخ اشتغال چیست، مثلاً وقتی می گوییم فردی که دو ساعت در روز کار می کند شاغل است. یا هر نوع کاری یا یک فعالیت را اشتغال بدانیم، به این ترتیب می‌توانیم چنین رشد اشتغالی را ممکن بدانیم، اما در واقع اشتغال واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد چهل و چهار ساعت در هفته کار کنند و کار تولیدی انجام دهند یا خدمات ارائه دهند. . چنین اندازه گیری نشان دهنده اشتغال واقعی است اما با اعداد و تعاریف خاصی نمی توان به اشتغال دست یافت و این برنامه تا حدودی از واقعیت دور شده است.

کمالی همچنین به موضوع خصوصی سازی در برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: در بخش هایی از این برنامه می خواهند به مردم شغل بدهند اما هدف گذاری در قسمت های دیگر نشان می دهد که می خواهند شغل را از مردم بگیرند. منظور از حراج ثروت ملت نیست که در دست دولت است، خصوصی سازی به این معناست که مقرراتی وضع شود تا مردم بتوانند به راحتی سرمایه گذاری کنند و در عرصه تولید با یکدیگر رقابت کنند و دولت و نهادهای نظامی رقابت اقتصادی از بین می رود و فقط مردم می توانند کار کنند.

وی ادامه داد: در واقع خصوصی سازی در این برنامه به گونه ای تعریف شده است که دولت با امکانات کشور یک سری نهاد ایجاد می کند و افراد خاصی این تسهیلات را خریداری و تحویل می گیرند، این نوع خصوصی سازی نمی تواند منجر به پایداری اقتصادی شود. . رشد در کشور و کشور توسعه خواهد یافت. بنابراین به نظر من این برنامه از زوایای مختلف مشکلاتی دارد و باید دیدگاه های زیست محیطی و منطقه ای این برنامه مورد بررسی مجدد قرار گیرد و برنامه ریزی بر اساس آمایش سرزمینی انجام شود.

کمالی همچنین بحث جذب سرمایه خارجی را از دیگر نقاط ضعف این برنامه دانست و بیان کرد: در رابطه با جذب سرمایه خارجی به عنوان امری تخیلی برخورد می شود، مثلاً وقتی جذب سرمایه صد میلیارد دلاری خارجی در برنامه در نظر گرفته می شود. باید بررسی کنیم که در دو سال اخیر چقدر سرمایه خارجی جذب کرده‌ایم و آیا سیاست‌های کشور نسبت به سال‌های قبل تغییر کرده است یا خیر؟ ما این سرمایه گذاری را به عنوان یک هدف در برنامه توسعه در نظر می گیریم. نمی توان تصور کرد که با جذب 2 میلیارد سرمایه به سرمایه گذاری 100 میلیاردی خارجی برسیم و در سایه آن به رشد 8 درصدی و درصد کمی اشتغال دست پیدا کنیم.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برنامه هفتم در راستای تحقق ابلاغیه گام دوم انقلاب است، تا چه اندازه به عدالت اجتماعی و سیاست گذاری می پردازد؟ ، گفت: در واقع عدالت اجتماعی در برنامه هفتم توسعه نادیده گرفته شده، مورد توجه قرار نگرفته است، حتی در برخی قسمت ها به حقوق کارگران تضییع شده است.

وی ادامه داد: در سیستمی که سرمایه و سود صرفاً مربوط به افراد خاصی است و ضعیفان تنها می توانند به حقوق آنها بسنده کنند و در سایه تورم وحشتناک فعلی که دولت و ثروتمندان به جیب تقریباً خالی مردم می رسند. فقیر، بعید به نظر می رسد، همانطور که از برنامه هفتم عدالت برمی آید.

کارآموز روزنامه نگار: ریحانه خسروشاهی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.