افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

برنامه ریزی برای پرتاب 5 تا 7 ماهواره در سال 1403 پرتاب ماهواره بخش خصوصی

  • کد خبر : 246368
برنامه ریزی برای پرتاب 5 تا 7 ماهواره در سال 1403 پرتاب ماهواره بخش خصوصی

به گزارش بازار، «حسن سالاریه» امروز (یکشنبه) در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک 1403) در پاسخ به ایرنا درباره برنامه ریزی پرتاب ماهواره در سال جاری، اظهار کرد: امسال پیش بینی می شود بین چهار تا پنج پرتاب ملی و یک یا دو پرتاب بین […]

به گزارش بازار، «حسن سالاریه» امروز (یکشنبه) در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک 1403) در پاسخ به ایرنا درباره برنامه ریزی پرتاب ماهواره در سال جاری، اظهار کرد: امسال پیش بینی می شود بین چهار تا پنج پرتاب ملی و یک یا دو پرتاب بین المللی انجام شود. این بدان معناست که امسال بین 5 تا 7 ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد، هرچند ممکن است این تعداد تغییر کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه امسال چه نوع ماهواره ای پرتاب می شود، گفت: امسال ماهواره های مخابراتی، اندازه گیری، تحقیقاتی و عملیاتی را در برنامه پرتاب داریم.

سالاریه در خصوص تغییرات نمونه دوم ماهواره پارس 1 گفت: پرتاب اولین نمونه و آزمایش پارس 1 که به خوبی در مدار قرار گرفت و برای نمونه دوم نیز تغییراتی در جهت ارتقای کیفیت و ارتقاء کیفیت داریم. افزایش عملکرد قابلیت های ماهواره پارس 1 در نمونه دوم که در حال انجام است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال نیز مانند سال گذشته فعالیت بیشتری صورت می گیرد و ماهواره های بیشتری توسط دستگاه های دولتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و … ساخته می شود، البته طبق وعده داده شده ماهواره ها که برای اولین بار توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود، به طور کامل راه اندازی می شود.” ما طراحی و ساخت را راه اندازی خواهیم کرد.

سالاریه ادامه داد: امسال نمونه دوم ماهواره پارس 1، ماهواره ظفر 2، ماهواره طلوع 3 یا پایا را برای پرتاب داریم. به همین ترتیب، ماهواره کوثر که توسط بخش خصوصی ساخته شده است، آماده پرتاب است. همچنین چندین ماهواره تحقیقاتی از خانواده تحقیقاتی و ماهواره های این مجموعه داریم که به احتمال زیاد ماهواره های طلوع 3، ظفر 2، کوثر و سایر ماهواره های تحقیقاتی را در سال 1403 پرتاب خواهند کرد و در خط پرتاب هستند.

وی در خصوص بلوک انتقال مداری نیز گفت: پرتاب دومین نمونه ماهواره پارس 1 با توجه به اینکه نمونه اول در مدار قرار گرفته است، آزمایشات آن در حال انجام است و با توجه به اصلاحات برنامه ریزی شده قرار خواهد گرفت. در مسیر انتشار، البته ممکن است دومین نمونه پارس 1 امسال وارد نشود، اما تا اولین زمان ممکن برای عرضه در سال جاری، در برنامه عرضه است.

سالاریه با بیان اینکه ماهواره ارتباطی ناهید 2 هم اکنون تکمیل شده است، تاکید کرد. ما چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر هم داریم که آماده پرتاب هستند که هر کدام بسته به نیاز و توسعه زیرسیستم های مربوطه امسال پرتاب خواهند شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در پاسخ به این سوال که از ماهواره بر خارجی استفاده می شود، همانطور که توضیح داده شد در سال گذشته زمانی که امکان قرار دادن ماهواره در مدار با پرتابگرهای داخلی وجود ندارد، از ماهواره بر خارجی استفاده می کنیم. . .

وی تصریح کرد: توسعه صنعت ماهواره باید با سرعت بالا انجام شود، به همین دلیل تعداد زیادی پرتاب آماده داریم و از پرتابگرهای خارجی نیز استفاده خواهیم کرد. البته ما تمایل داریم که همکاری خارجی خوبی با کشورهای خارجی داشته باشیم و باید از این توان به نحو احسن استفاده کنیم.

سالاریه تاکید کرد: پرتاب هایی که امسال انجام می شود عمدتا توسط پرتابگرهای ملی خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص سکوی چابهار گفت: فاز یک پایگاه چابهار مربوط به پرتابگرهای سوخت جامد است و در نظر داریم از سال جاری استفاده از آن را آغاز کنیم و برنامه داریم اولین پرتاب پرتاب پرتاب شود. ماهواره خورشید آنگا.

وی تاکید کرد: البته تاریخ دقیق هیچ کدام از برنامه ها را نمی توان اعلام کرد زیرا بسته به شرایط می توان تغییراتی ایجاد کرد، مثلاً می گوییم پرتاب در یک ماه خاص است که می تواند تغییر کند و این در شرایط عادی است. صنعت فضایی؛ به همین دلیل نمی توان تاریخ دقیقی را اعلام کرد و به تدریج در مورد هر یک از پرتاب هایی که در شرف انجام است اطلاع رسانی خواهد شد.

سالاریه گفت: پیش بینی ما این است که هم از نظر پرتاب ها و هم استفاده از ایستگاه ها و سازه های زمینی نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: برای بهره برداری از ظرفیت فضا و ماهواره، توسعه ایستگاه های زمینی ضروری است. توسعه ایستگاه زمینی در سال جاری یکی از برنامه های جدی سازمان فضایی است که آغاز شده و امسال اجرایی می شود.

وی گفت: در مورد آزمایشگاه نیز برنامه ریزی دقیقی داریم که در تلاش هستیم امسال به بهره برداری برسانیم.

سالاریه در خصوص کاربردهای ماهواره در صنعت نقشه برداری و سایر بخش ها گفت: تصاویر ماهواره ای با وضوح 5، 10 و 50 متر در اختیار سازمان فضایی ایران قرار دارد و در زمینه های مختلف از جمله هواشناسی، رصد گرد و غبار، کشاورزی و … استفاده می شود. پایش منابع آب البته تصاویر باکیفیت مانند تصاویر ماهواره ای خیام عمدتاً در زمینه های کارتوگرافی و صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر که نیاز به تصاویر باکیفیت دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران تمهید کاملی وجود دارد که تصاویر در اختیار بخش‌های مختلف و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی با ارتباط با پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران قرار گیرد. سازمان بنا به نیاز خود تصاویر آرشیو را دریافت می کند و یا تصاویر جدید درخواست می شود.

وی گفت: در مورد آزمایشگاه نیز برنامه ریزی دقیقی داریم که در تلاش هستیم امسال به بهره برداری برسانیم.

سالاریه درباره کاربردهای ماهواره در صنعت نقشه کشی و سایر بخش ها گفت: سازمان فضایی ایران تصاویر ماهواره ای با کیفیت های مختلف (بالا و متوسط) و با دقت 5، 10 و 50 متری دارد و در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مانند هواشناسی، نظارت مورد استفاده در گرد و غبار، کشاورزی، نظارت بر منابع آب. البته تصاویر با وضوح بالا مانند تصاویر ماهواره ای خیام عمدتا در زمینه های صنعتی و نقشه کشی و بسیاری از زمینه های دیگر که نیاز به تصاویر باکیفیت دارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: در سازمان فضایی ایران تمهید کاملی وجود دارد که تصاویر در اختیار بخش‌های مختلف و بخش خصوصی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی که با پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران ارتباط دارند، قرار گیرد. تصاویر استوک را با توجه به نیاز خود دریافت کنید یا تصاویر جدیدی درخواست کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=246368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.