افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

برنامه بروجردی، لاریجانی، سردار صفوی و فیروزآبادی برای حمله به طالبان چه بود؟

  • کد خبر : 138343
برنامه بروجردی، لاریجانی، سردار صفوی و فیروزآبادی برای حمله به طالبان چه بود؟

کد خبر: 12756 ۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ۱۸:۱۵:۲۲ محسن امین زاده گفت: علاءالدین بروجردی به همراه علی لاریجانی، سردار رحیم صفوی و سردار حسن فیروزآبادی تیمی تشکیل داده بودند و به دنبال طراحی و اجرای عملیات مشترک سپاه قدس (که بعداً به سپاه قدس تبدیل شد) و نیروهای ضد افغانی بودند. طالبان به رهبری مرحوم احمدشاه مسعود شهر […]



کد خبر: 12756

۱۴۰۲/۰۹/۰۶ ۱۸:۱۵:۲۲






محسن امین زاده گفت: علاءالدین بروجردی به همراه علی لاریجانی، سردار رحیم صفوی و سردار حسن فیروزآبادی تیمی تشکیل داده بودند و به دنبال طراحی و اجرای عملیات مشترک سپاه قدس (که بعداً به سپاه قدس تبدیل شد) و نیروهای ضد افغانی بودند. طالبان به رهبری مرحوم احمدشاه مسعود شهر هرات را اشغال کردند.

گفتن فردا | محسن امین زاده معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات به ادعای روزنامه کیهان مبنی بر جنگ طلبی اصلاح طلبان و جنگ با طالبان در پی قتل دیپلمات های ایرانی در مزارشریف پاسخ داد.

بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

در جلسه شهریور ماه سال 1356 در شورای عالی امنیت ملی، نظر مخالف رهبران با ورود ارتش ایران به همه طرف های تاریخ ابلاغ شد و ماراتن تلاش جناح راست برای تدارک حمله به آن آغاز شد. افغانستان تمام شد. تا آنجایی که من به یاد دارم این جلسه 7 مرداد ماه توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد. این دیدار پایان ماجراجویی مقامات بنیادگرا بود که قصد داشتند جنگ با طالبان را آغاز کنند.

تا 27 مرداد 1396 مسئولیت امور افغانستان در وزارت امور خارجه بر عهده آقای علاءالدین بروجردی بود. با کشته شدن دیپلمات های ما در کنسولگری ایران در مزارشریف، برکنار شد و در روزهای بعد مسئولیت امور افغانستان نیز به من که معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه بودم، واگذار شد. بروجردی با وجود این تغییر مسئولیت در وزارت امور خارجه، حمله ایران به شهر هرات افغانستان را در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دنبال کرد. ایشان به اتفاق آقایان علی لاریجانی، سردار رحیم صفوی و سردار حسن فیروزآبادی تیمی را تشکیل دادند و تلاش کردند تا عملیات مشترک نیروی قدس (سپاه قدس بعدی) و نیروهای ضد طالبان افغانستان به رهبری مرحوم احمدشاه را طراحی و اجرا کنند. . مسعود شهر هرات را اشغال خواهد کرد.

بر اساس خاطرات مرحوم رفسنجانی که در این مجموعه موجود است، آنان در علنی و خصوصی تلاش های زیادی کرده بودند تا نظر رهبری را برای انجام عملیات علیه طالبان و اشغال شهر هرات تغییر دهند. مرحوم رفسنجانی و متقاعد کردن آنها برای انجام این عملیات. مرحوم رفسنجانی مانند رهبری و البته خاتمی و دولت خاتمی کاملا مخالف ورود نیروهای ایرانی به افغانستان بودند و بنا به خاطرات خود چندین بار مخالفت خود را اعلام کرده بودند. اما این امر مانع از تلاش گروه مذکور برای پیگیری نقشه سپاه برای حمله به هرات نشد.

آنچه مصادف با جهت گیری و نظر وزارت امور خارجه بود، اعزام نیروهای سپاه و ارتش به مرز و اجرای مانور نظامی تهاجمی و آمادگی آن برای مقابله با شرایط بحرانی احتمالی بود. هدف این بود که دست کم طالبان به هزینه های بالای ماجراجویی های خود پی ببرند و رفتار خود را اصلاح کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=138343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.