افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

بررسی عوامل موثر بر نوسانات دلار در بازار/ بودجه پیشنهادی برای بازار چه سیگنالی دارد؟

  • کد خبر : 409280
بررسی عوامل موثر بر نوسانات دلار در بازار/ بودجه پیشنهادی برای بازار چه سیگنالی دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، روز چهارشنبه و در حالی که بازار در حال آماده شدن برای تعطیلات آخر هفته بود، پس از چند روز رکوردگیری قیمت ارز و طلا در بازار، این بار نرخ دلار به بالاترین رقمی رسید که تاکنون دیده شده است. روز چهارشنبه هر دلار آمریکا برای لحظاتی بیش از 68 هزار تومان […]

به گزارش خبرآنلاین، روز چهارشنبه و در حالی که بازار در حال آماده شدن برای تعطیلات آخر هفته بود، پس از چند روز رکوردگیری قیمت ارز و طلا در بازار، این بار نرخ دلار به بالاترین رقمی رسید که تاکنون دیده شده است. روز چهارشنبه هر دلار آمریکا برای لحظاتی بیش از 68 هزار تومان فروخته شد.

بیشتر بخوانید:

این مهم در شرایطی رخ داد که محمدرضا فرزین که از سال 1401 ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت، از ابتدای کار بر کنترل و مدیریت قیمت ها در بازار تاکید داشت. البته تلاش فرزین به ثمر نشست، اما به نظر می رسد تنش های سال 1403 به حدی بود که ابزار سیاست گذار پولی کشور، مالوف، کارآمد نبود.

حجت الله فرزانی کارشناس اقتصادی در تشریح علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به خبرآنلاین گفت: بدون شک مهمترین عاملی که بر بازار ارز ایران تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت ها شده جنگ غزه و لبنان و جنگ غزه است. افزایش تنش های بزرگ چه در منطقه خاورمیانه و چه در سایر نقاط جهان، مانند جنگ روسیه با اوکراین، بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: این تنش ها البته در برخی موارد ایران را بیش از سایر کشورها و اقتصادها درگیر کرده است و به همین دلیل گاهی به وضوح می توان دریافت که سطح نوسانات ناشی از تنش های سیاسی و نظامی در ایران بیشتر از کشورهای دیگر

این کارشناس پولی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش تغییر نرخ ترجیحی ارز در لایحه بودجه گفت: اهمیت این موضوع را نمی توان نادیده گرفت، نرخی که در بودجه می آید نکته مهمی است که جهت گیری کلی را نشان می دهد. بازار در ماه های آینده

وی ادامه داد: بازار عوامل مختلفی را خط کشی می کند و وقتی می بیند قیمت ارز در لایحه بودجه تغییر کرده است فکر می کند باید دوباره نرخ های خود را تعدیل کند. نرخ ارزی که دولت در اسکناس درج می کند به معنای مبلغ ریالی است که سیاست گذار به مدیران اجرایی در ازای تحویل دلار به بانک مرکزی می پردازد. واضح است که افزایش این نرخ بر بازار تاثیر خواهد گذاشت. به ویژه به این دلیل که لایحه بودجه عموماً یک جهت کلی در اقتصاد را نشان می دهد و بازارها به تغییرات آن واکنش نشان می دهند.

پیش از این، هر زمان که دولت ها نرخ ارز ترجیحی را تغییر می دادند، این امر به سرعت در بازار منعکس می شد. مثلاً در اردیبهشت 1401 رئیس دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و افزایش آن به 28500 تومان وعده داد که فقط چند قلم را افزایش خواهد داد اما قیمت نهایی همه کالاها با احتساب قیمت ارز در بازار، به نوعی افزایش می یافت، از حدود 30 هزار تومان به بیش از 50 هزار تومان رسید.

فرزانی تصریح کرد: باید بدانیم که نرخ دلار نیز یک شاخص در اقتصاد است و هر چقدر هم که مهم باشد یک وضعیت کلان اقتصادی را دنبال می کند و قیمت نهایی آن باید بر اساس برابری ارزهای مختلف تعیین شود. اما از آنجایی که در کشور ما بازار ارز تک نرخی وجود ندارد و در عمل چند نرخی وجود دارد، این نظام چند نرخی تبعاتی دارد که تاثیری بر بازار ندارد.

این کارشناس اقتصادی مانع اصلی تک نرخی شدن ارز را شرایط خاص کشور دانست که به گفته مدیران سیاسی شرایط جهش های جدید را ندارد.

وی گفت: یکی از دلایل حفظ چند نرخی شدن ارز، حمایت از اقشار پایین جامعه است که با تحریم هزینه های زندگی آنها افزایش چشمگیری پیدا کرد، اگرچه بسیاری معتقدند این روش هزینه زیادی دارد، اما دستاورد کمی دارد، در هر صورت چند نرخی بودن آن افزایش می یابد. بازار عواقب خاص خود را خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر از ابتدای سال 1403 به آن نگاه کنیم، حداقل 6 نقطه اوج داشتیم که هر کدام می توانست شرایط را به طور قابل توجهی تغییر دهد و بازار را پشت سر بگذارد که هر کدام از این بحران ها می توانست جهش های بسیار بزرگ تری ایجاد کند. در چند سال گذشته.”

وی خاطرنشان کرد: با این حال مسئول سیاست پولی با مداخلات خود توانست تنظیم بازار را کنترل کند و به نظر من بخش مهمی از بحران را با موفقیت مدیریت کرد، در عین حال مدیران اقتصادی نمی توانند همه مشکلات را حل کنند. حداکثر آن، سایر ابزارهای سیاسی به اندازه کافی مؤثر نیستند.

فرزانی یادآور شد: در این میان بانک مرکزی باید بازار ارز را بر اساس منابعی که در اختیار دارد و نیازهای اساسی کشور مدیریت کند، مدیریت صرفاً تعیین قیمت نیست، بلکه از نوسانات شدید نیز جلوگیری می کند، در شرایطی که منابع کاهش می یابد یا وضعیت تورمی ادامه دارد، تضعیف ارزش پول ملی اجتناب ناپذیر می شود.

اگرچه دولت چهاردهم بارها وعده پرهیز از اقداماتی که موجب افزایش تورم می شود را داده است، اما برخی کارشناسان از دستکاری قیمت ارز و بنزین بیم دارند و نگرانند که دولت چهاردهم در دامی بیفتد که دولت دوازدهم و سیزدهم در آن گرفتار شدند.

۲۲۳۲۲۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.