به گزارش رکنا، سید رضا صالحی امیری در 24 اردیبهشت 1340 در شهرستان بابل شهرستان امیرکلا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد رفت و همزمان به تحصیل در دانشگاه پرداخت و سپس موفق به اخذ درجه عالی شد. مدرک مدرسه و فوق لیسانس علوم سیاسی و دکتری مدیریت. وی پس از اخذ مدرک دکتری به تدریس در دانشگاه پرداخت و توانست در سال های بعد به عنوان دانشیار به عضویت هیئت علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درآید.

صالحی امیری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب سمت‌هایی چون ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضویت در هیات مدیره مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری، معاونت مطالعات راهبردی، عضویت شورای اداری پژوهشکده مطالعات راهبردی، مشاور رئیس جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی، به عنوان عضوی از شورای اطلاع رسانی دولت خدمت کرد. وی همچنین به مدت هشت سال معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. صالحی امیری همچنین عضویت در نشریات و مؤسسات علمی مانند مؤسسه مطالعات سیاست، مؤسسه مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات بین فرهنگی و مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی به عنوان مدیر و سردبیر بوده است. وی در دوره یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی تیم دکتر حسن روحانی بود و نماینده فرهنگی ایشان در مناظره های انتخاباتی به شمار می رفت و به تبیین نگرش های روحانی در حوزه فرهنگ پرداخت.

در سال 92، پس از آنکه سلطانی فر، وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ورزش، نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورد. روحانی در حکمی سیدرضا صالحی امیری را به عنوان وزیر موقت ورزش و جوانان منصوب کرد. روحانی نیز نام خود را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه و جوانان به شورای اسلامی پیشنهاد کرد که به دلیل عدم اعتماد به صالحی امیری از کابینه یازدهم کنار گذاشته شد.

رئیس جمهور بعداً وی را به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب کرد. سید رضا صالحی امیری در پی استعفای علی جنتی در تاریخ 11 آبان 1395 طی نامه ای به رئیس مجلس جهت اخذ رأی اعتماد از شورای اسلامی، از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. و توانست با رای اعتماد مجلس و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ شود تا کار خود را آغاز کند.

منبع: روزنامه شرق