افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

برخی از داروهای دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 374564
برخی از داروهای دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از دارو خالص، به گفته محققان، مهارکننده های سدیم گلوکز هم ترانسپورتر -2 (SGLT2) که نامیده می شود گلیفلوزین همچنین شناخته شده است که با تحریک کلیه ها برای فیلتر کردن قند از جریان خون و دفع آن از طریق ادرار، قند خون را کاهش می دهد. اما محققان […]

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از دارو خالص، به گفته محققان، مهارکننده های سدیم گلوکز هم ترانسپورتر -2 (SGLT2) که نامیده می شود گلیفلوزین همچنین شناخته شده است که با تحریک کلیه ها برای فیلتر کردن قند از جریان خون و دفع آن از طریق ادرار، قند خون را کاهش می دهد.

اما محققان دریافتند که این داروها می توانند از سلامت مغز نیز محافظت کنند.

محققان گزارش کردند که مهارکننده های SGLT2 با کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا پارکینسون و 30 درصد کاهش در خطر زوال عقل ناشی از بیماری عروق خونی در مغز مرتبط است.

محقق اصلی دکترمینیونگ لیواردکالج پزشکی دانشگاه یونسی در سئول، کره جنوبی گفت: نتایج به طور کلی حتی پس از تنظیم عواملی مانند فشار خون، گلوکز، کلسترول و عملکرد کلیه پایدار بود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به 359000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین سال‌های 2014 تا 2019 در کره جنوبی شروع به مصرف داروهای دیابت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. افرادی که از مهارکننده های SGLT2 استفاده می کردند با افرادی که سایر داروهای خوراکی دیابت مصرف می کردند، مقایسه شدند.

نتایج نشان داد که بیماری آلزایمر کمتر از 40 مورد در هر 10000 نفر در سال در بین افرادی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کنند، در مقایسه با حدود 64 مورد در میان افرادی که از سایر داروهای دیابت استفاده می‌کنند، بود.

میزان زوال عقل عروقی در میان افرادی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کردند، حدود 11 در هر 10000 نفر در سال بود، در حالی که این میزان در میان افرادی که از داروهای دیگر استفاده می‌کردند، نزدیک به 19 بود.

و میزان پارکینسون کمی بیش از 9 مورد در هر 100000 نفر بود، در حالی که این رقم برای افرادی که داروهای دیگر مصرف می کردند، تقریباً 14 بود.

لیوارد وی خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در این مطالعه کمتر از پنج سال تحت نظر بودند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مهارکننده‌های SGLT2 می‌توانند در درازمدت از مغز محافظت کنند، مورد نیاز است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.