افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

برجام نباید با هزینه یک عضو واحد اجرا شود

  • کد خبر : 365048
برجام نباید با هزینه یک عضو واحد اجرا شود

به گزارش سایت خبریحامیان استانی» محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی در این اجلاس به تشریح جایگاه کشور و برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت. متن کامل سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی […]


به گزارش سایت خبریحامیان استانی»


محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی در این اجلاس به تشریح جایگاه کشور و برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.


متن کامل سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شصت و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
جناب رئیس جمهور محترم؛
جناب آقای مدیر کل محترم؛
عالیجناب،
خانم ها و آقایان


ابتدا انتخاب جنابعالی را به عنوان رئیس این نشست مهم تبریک می گویم، همچنین از شرکت در شصت و هشتمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز خرسندی می کنم و از حمایت و همکاری هیئتم اطمینان می دهم. .


ضمناً اعلام می دارم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر مزکیان آماده گسترش تعاملات سازنده و توسعه همکاری های مشترک در سطح بین المللی هستند.


همکاران گرامی
امروز جهان با چالش های جدی و نگران کننده ای از جمله جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین روبرو است.


این رژیم در جنگ غزه بیش از 41000 نفر را که بیشتر آنها زنان و کودکان بی گناه بودند کشته و بیش از 100000 نفر را مجروح و معلول کرد. و نسل کشی ادامه دارد.


ما نمی‌توانیم نسل‌کشی مداوم مردم بی‌گناهی را نادیده بگیریم که زمین‌هایشان با نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل و با حمایت کامل برخی کشورها غصب شده است. کل سیستم سازمان ملل متحد به طور مستمر توسط انفعال نهادهای مسئول حفظ صلح و امنیت بین المللی به چالش کشیده شده است. این رژیم با کشتار دانشمندان ایرانی و انواع عملیات خرابکارانه و تروریستی، رهبر تبلیغات منفی گسترده علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است. این رژیم با دروغ گفتن علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تلاش می‌کند افکار عمومی را از جنایات خود منحرف کند.


عالیجناب؛
خلع سلاح هسته ای اولویت اصلی جامعه بین المللی است، لازم است کشورهای دارای سلاح هسته ای به تعهدات خود بر اساس ماده 6 NPT عمل کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته ای در منطقه خاورمیانه مهم است. تنها در یک سال اخیر، مقامات رژیم کودک کش صهیونیستی بارها ملت بزرگ ایران و همچنین مردم مظلوم غزه را با سلاح های هسته ای خود تهدید کرده اند.


امتناع این رژیم از پیوستن به NPT و امتناع این رژیم از قرار دادن تاسیسات هسته ای خود تحت حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.


همکاران گرامی
در این بخش از سخنانم می‌خواهم به یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان که تغییر اقلیم و گرمایش زمین است، بپردازم. چالش های جهانی نیازمند راه حل های جهانی است. در این راستا انتقال تکنولوژی و تجهیزات مدرن بدون تبعیض به ویژه به کشورهای در حال توسعه امری حیاتی است. در این راستا استفاده از انرژی های پاک به ویژه انرژی هسته ای به عنوان منبع بار پایه نقش مهمی ایفا می کند.


بنابراین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطابق اساسنامه، موظف است دسترسی همه کشورهای عضو به فناوری و تجهیزات لازم را بدون تبعیض تسهیل و حمایت کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین مصمم است در راستای سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته ای در افق 20 ساله، سهم انرژی هسته ای در سبد انرژی کشور را تا سال 2040 به 20 هزار مگاوات برساند.


همکاران گرامی
این فرصت را مغتنم شمرده و به اطلاع شما همکاران گرامی می رسانم که امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران است و سی امین کنفرانس ملی هسته ای و اولین کنفرانس بین المللی هسته ای ایران در اردیبهشت 1393 در سال 1393 برگزار خواهد شد. در شهر زیبا و تاریخی اصفهان با حضور جناب آقای رافائل گروسی مدیرکل محترم نمایندگی و هیئت همراه برگزار گردید.


شرکت کنندگان در این رویداد از کشورهای مختلف جهان شاهد پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف انرژی صلح آمیز بودند.


بخشی از این دستاوردها در رویداد جانبی و نمایشگاه این کنفرانس ارائه می شود و در اینجا اعلام می کنم که مایلیم در این زمینه با کشورهای دیگر همکاری کنیم.


خانم ها و آقایان؛
همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس صادقانه و همه جانبه ادامه دارد. تعداد بازرسان منصوب شده توسط آژانس در ایران با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. در حالی که تاسیسات ایران تنها 3 درصد از تاسیسات هسته ای جهان را تشکیل می دهد، بیش از یک پنجم کل بازرسی های انجام شده توسط آژانس در سال 2023 در ایران انجام شده است.


اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو انتصاب بازرسان سازمان بر اساس موافقتنامه جامع پادمان انجام شده است. اصرار و اعمال فشار بر ایران در این زمینه به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورهاست و ممکن است موجب بدعت های ناموجه شود و به همین دلیل غیرقابل قبول است.


همچنین تاکید می کنم که اقدامات داوطلبانه ایران در برجام در ازای لغو تحریم های ظالمانه بود. آنچه امروز با فشارهای سیاسی و روانی ادامه دارد، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجام است، صرف نظر از تعهدات مربوط به لغو تحریم ها، برجام نباید به قیمت یک عضو اجرا شود.


فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ساخت و تولید اقلام غیرهسته‌ای فقط تحت برجام پیش‌بینی شده است. در پی خروج غیرقانونی یکجانبه آمریکا و عدم اجرای تعهدات سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق خود بر اساس مواد 26 و 36 برجام و قانون جمهوری اسلامی ایران شورا اجرای اقدامات فراتر از توافقنامه جامع پادمان را متوقف کرده است.


این کنفرانس در حالی برگزار می شود که شاهد بحران های جدی در عرصه بین المللی هستیم. این آژانس طبق اساسنامه خود باید در کاهش تنش و افزایش تعاملات و همکاری برای بهبود کیفیت زندگی همه مردم جهان نقش داشته باشد.


از دولت های عضو انتظار می رود که با حسن نیت و نهایت مسئولیت عمل کنند. ایران مایل است با همه دولت های عضو برای دستیابی به این اهداف عالی تعامل کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=365048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.