افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

برای افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای آماده باشید

  • کد خبر : 242900

بر اساس این گزارش، صبح تاصح، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: در این جلسه بر اجرای آخرین دستورالعمل شورای رقابت در مورد قیمت خودرو تاکید شد. به گفته وی، وزارت امنیت نسبت به اجرای این بخشنامه نگران است و به همین دلیل برای سنجش میزان حمایت […]

بر اساس این گزارش، صبح تاصح، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: در این جلسه بر اجرای آخرین دستورالعمل شورای رقابت در مورد قیمت خودرو تاکید شد. به گفته وی، وزارت امنیت نسبت به اجرای این بخشنامه نگران است و به همین دلیل برای سنجش میزان حمایت یا مخالفت این شورا با اصلاح قیمت خودروهای ملی با شورای رقابت وارد تعارض شد. این منبع آگاه تاکید کرد: نظر شورای رقابت اجرای دستورالعمل قیمت گذاری خودرو است و شورا نیز از این امر حمایت خواهد کرد. اما منظور از دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو چیست؟

به گزارش روزگر جودرو، آذرماه سال گذشته شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را به وزارت حراست و زیرمجموعه آن یعنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محول کرد. بر این اساس مقرر شد سازمان حمایت قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی را طبق دستورالعمل کلی شورای رقابت محاسبه و برای تصویب به وزارت بهداشت ارائه کند. شورای رقابت در این زمینه تنها نقش نظارتی خواهد داشت تا قیمت های تعیین شده را کنترل کند تا تخلفی از دستورالعمل ها صورت نگیرد. اتفاق دیگری که در همان زمان رخ داد، توافق وزارت حراست و شورای رقابت بر اجرای فرمول قیمت گذاری مطابق با واقعیت های موجود بود. اگرچه این فرمول از قبل وجود داشت و بر اساس آن قیمت ها تعیین می شد، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، اجزای به کار رفته در فرمول مذکور با واقعیت تولید خودرو در کشور فاصله زیادی داشت. این فرمول می گوید که قیمت نهایی خودروی فروش باید از مجموع هزینه های تولید به اضافه سود بدست آید.

اگرچه پیش از این سیاست گذاران از این فرمول استفاده می کردند، اما به گفته خودروسازان، هزینه واقعی تولید در فرمول محاسبه نشده بود. مثلاً اگر خودرویی 200 میلیون تومان هزینه تولید داشته باشد، قیمت ناخالص فروش آن باید از مجموع 200 میلیون تومان به اضافه درصدی از سود حاصل شود. این در حالی است که خودروسازان مدعی هستند که قیمت گذار به جای 200 میلیون تومان، 170 میلیون تومان را در نظر گرفته است و دلیل آن این است که بخشی از هزینه تولیدی که خودروسازان ادعا می کنند را قبول نکرده است. اما اکنون باید هزینه واقعی تولید در فرمول لحاظ شود و از مجموع این هزینه به اضافه 2.5 درصد سود، قیمت ناخالص فروش به دست می آید.

بنابراین در صورت اجرایی شدن این مدل، قیمت کارخانه ای خودروها با جهش بزرگی مواجه خواهد شد، چرا که به گفته خودروسازان، قیمت ها تاکنون با زیان همراه بوده و هزینه واقعی تولید در آن لحاظ نشده است. برای اجرای این فرمول، قیمت‌گذار به آخرین صورت‌های مالی خودروسازان مراجعه می‌کند و با استخراج هزینه‌های تولید و افزودن سود 2.5 درصدی، قیمت فروش را محاسبه می‌کند. هزینه های اضافی به این قیمت اضافه می شود تا قیمت نهایی خودروی فروش به متقاضیان بالاتر باشد.

با توجه به چالش های موجود در مسیر اجرای این فرمول به ویژه تبعات اجتماعی، وزارت امنیت با شورای رقابت رایزنی کرده تا به نحوی قیمت جدید خودروهای ملی را تعیین کند. یک سال از آخرین بررسی رسمی قیمت خودروهای داخلی می گذرد و خودروسازان می گویند با چالش یافتن نقدینگی برای افزایش تولید مواجه هستند و در عین حال در سال گذشته ضرر می کنند. این چالش باعث شد تا خودروسازان نتوانند برنامه تولید سال گذشته را برآورده کنند.

اکنون قانونگذار برای امسال رشد تولید 15 درصدی را معادل 200 هزار دستگاه در نظر گرفته است. به نظر می رسد در صورت عدم اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها، طرح تولید خودرو در سال جاری محقق نخواهد شد. نکته دیگر اینکه خودروسازان در فضای اصلاح قیمت عرضه محدودی دارند و منتظر اعلام قیمت های جدید و سپس افزایش عرضه هستند تا ضرر کمتری داشته باشند. بنابراین، ادامه عدم قطعیت قیمت کارخانه ممکن است دامپینگ عمدی خودرو را تشدید کند. به نظر می رسد وزارت حراست نیز موافق اجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو است، اما منتظر فرصت مناسبی برای مثال تثبیت بازار خودرو است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=242900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.