افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

بدون تحریم، چین به شریک تجاری ایران تبدیل خواهد شد

  • کد خبر : 339135
بدون تحریم، چین به شریک تجاری ایران تبدیل خواهد شد

آفتاب نیوز: مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تشریح عواملی که چین را به شریک اصلی تجاری ایران تبدیل کرد، گفت: سیاست های کلی روابط ایران و چین در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری مبتنی است. در مورد سیاست های کلی رژیم و سیاست دولت این را تعیین […]

آفتاب نیوز:

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تشریح عواملی که چین را به شریک اصلی تجاری ایران تبدیل کرد، گفت: سیاست های کلی روابط ایران و چین در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری مبتنی است. در مورد سیاست های کلی رژیم و سیاست دولت این را تعیین نمی کند. اما دولت ها بنا به سلیقه خود می توانند روابط خود با سایر کشورها را در راستای سیاست های کلی نظام مدیریت کنند، اما حقیقت این است که تغییر حکومت در کشور ما تغییر سیاست ها در رابطه با چین را به دنبال ندارد. و سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت روابط با چین است.

وی افزود: اما فارغ از مسائل سیاسی، آنچه باعث تقویت روابط اقتصادی ایران و چین شده است این است که اقتصادی مانند ایران و اقتصادی مانند چین مکمل یکدیگر هستند. اقتصادهایی مانند ایران، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در منطقه خلیج فارس بیشتر مواد معدنی خام و انرژی را به جهان عرضه می کنند و چین نیز بزرگترین خریدار این مواد در جهان است و با توجه به اینکه تجارت در حال انجام است. یک خیابان دو طرفه، ایران نیز متقابلاً نیازهای عرضه چین را برآورده می کند و بنابراین چین به شریک تجاری اصلی بسیاری از کشورها از جمله ایران تبدیل شده است. امروزه اقتصادی به بزرگی چین شریک تجاری بیش از 120 کشور جهان است که ایران یکی از این کشورهاست. ارزش مبادلات ایران و چین سالانه 40 میلیارد دلار است و این رقم در روابط چین و آمریکا از 650 میلیارد دلار فراتر رفته است.

حریری خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی مانند عربستان و امارات که از نظر سیاسی در اردوگاه غرب قرار دارند نیز نسبت به ایران روابط تجاری قوی تری با چین دارند. البته ایران زمانی اولین شریک تجاری چین در منطقه خلیج فارس بود. اکنون علاوه بر دو کشور ذکر شده، قطر، عمان، عراق و کویت به دلیل تحریم ها و سختی هایی که در تجارت با ایران وجود دارد، جلوتر از ایران حرکت کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه تمایل ایران برای پیوستن به بلوک شرق چگونه در تبدیل شدن چین به بزرگترین شریک تجاری ایران موثر بوده است، توضیح داد: اگر تحریم ها علیه ایران نبود، چین همچنان اولین شریک تجاری ایران محسوب می شد. و این عامل اساسی در مسائل اقتصادی است، به ویژه اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت، گاز و معدنی در جهان بوده است. از این رو گرچه تمایل ایران به شرق در تقویت روابط تجاری ایران و چین نیز تأثیرگذار بوده است، اما عامل اصلی محسوب نمی شود.

وی گفت: ایران همسایه روسیه است و روابط سیاسی ایران و روسیه عمیق‌تر از روابط ایران و چین است و دو کشور دارای منافع مشترک نظامی و امنیتی هستند، اما علی‌رغم تاکید رهبران دو کشور بر اساس با توسعه روابط اقتصادی، ارزش تجارت ایران و روسیه از 2.5 میلیارد دلار فراتر نرفت، در حالی که این رقم برای چین در ضعیف ترین کشور 30 ​​میلیارد دلار و در ضعیف ترین کشور 52 میلیارد دلار بود. ایران و روسیه دو همگن هستند. افزایش مبادلات امکان پذیر نیست، زیرا هر آنچه ایران بخواهد بفروشد در اختیار روسیه است و بالعکس، بنابراین با وجود نزدیکی دو کشور و وسعت اقتصاد روسیه، حجم مبادلات تجاری نتوانسته به آن برسد. یک رقم قابل توجه

حریری با بیان اینکه چه چیزی مانع از حذف شرط روادید ایرانیان به چین شد، توضیح داد: چینی ها برای ورود به ایران نیازی به ویزا ندارند و چین تا حدود دو سال پیش با هیچ کشوری ارتباط بدون ویزا نداشت و اکنون ویزا در دسترس است. برای حدود 53 کشور و به تدریج این محدودیت را رفع کرده است، ایران نیز درخواست حذف روادید را به چین ارائه کرده است، اما با حذف ویزا، موضوع جذب گردشگر در کنار سایر موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این علی رغم آن. این واقعیت که چین مقصد جذابی برای ایرانیان نیست. چین از ایران دور است و پرواز به این کشور هشت ساعت طول می کشد، در حالی که سفر به چین چندان ارزان نیست و هزینه پروازهای ارزان به این کشور 40 میلیون تومبا است، علاوه بر این، مستعمره ایرانیان در چین قابل توجه نیست و ایرانیان زیادی به آن سفر می کنند. بستگان آنها آنها به چین سفر نمی کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره کیفیت و کمیت حضور ایرانیان در نمایشگاه بین المللی واردات چین که در آبان ماه برگزار می شود، گفت: نمایشگاه امسال هفتمین دوره اکسپوی واردات چین است. در دوران اپیدمی کرونا سه نسخه آنلاین برگزار شد و در شش دوره قبل، اتاق ایران و چین پاویون ایران را تأسیس کرد و ایران با فضای پیچیده 2000 متر مربع بزرگترین شرکت کننده در این رویداد بود. .

وی افزود: بیشتر مردم ایران در این رویداد به معرفی کالاهای مصرفی به ویژه غذاهایی مانند شیرینی، شکلات، پسته، زعفران و … می پردازند. فرش های ماشینی و دستبافت، صنایع دستی و سنگ های ساختمانی و سنگ های نیمه قیمتی نیز در این مراسم عرضه می شود. لازم به ذکر است این نمایشگاه در فضایی به مساحت حدود 500 هزار متر مربع برپاست. مساحت نمایشگاه بین المللی تهران 40000 متر مربع است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=339135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.