افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

بحران برق بسیار جدی تر از آن چیزی است که برآورد می شود/نجفی: کسری برق در سال آینده به 24 هزار مگاوات می رسد.

  • کد خبر : 378879
بحران برق بسیار جدی تر از آن چیزی است که برآورد می شود/نجفی: کسری برق در سال آینده به 24 هزار مگاوات می رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گفت: پیش بینی می شود در سال آینده 24 هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم. تخمین زده می شود که این نیروگاه 17 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف کند. یعنی در تابستان و زمستان مشکل سوخت داریم. عدم تعادل الکتریکی نیز یک مشکل دائمی است. وی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گفت: پیش بینی می شود در سال آینده 24 هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم. تخمین زده می شود که این نیروگاه 17 میلیارد دلار سوخت مایع مصرف کند. یعنی در تابستان و زمستان مشکل سوخت داریم. عدم تعادل الکتریکی نیز یک مشکل دائمی است.

وی گفت: صنایع پتروشیمی و فولاد بین 60 تا 70 روز از گاز محروم می شوند تا بتوانیم گاز منازل و گاز مصرفی حرارتی را تامین کنیم. آیا باید ببینیم آنها در دنیا چه کرده اند؟ ما دومین کشور تولیدکننده گاز در جهان هستیم و از همه لحاظ دارای مزیت هایی هستیم و این وضعیت دلیلی جز مدیریت ضعیف و عدم دقت در روش ها ندارد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 1387 بر اصلاح الگوی مصرف تاکید کردند. متأسفانه هیچ یک از دولت های وقت به این موضوع توجه نکردند و امروز باید برای عبور از بحران ها هزاران فرآیند را صرفه جویی و تعریف کنیم.

رئیس کمیته انرژی خانه ایران انرژی های تجدیدپذیر را یکی از فرآیندهای موثر و مثمر ثمر خواند و افزود: میزان نور خورشید در اروپا با ما قابل مقایسه نیست اما به سقف 50 درصد انرژی های تجدیدپذیر رسیده است اما ما به 1000 نفر رسیده ایم که در مجموع 60 سال سالانه 75000 مگاوات برق مصرف می کنند. به 1100 مگاوات تولید برق رسیده ایم. در حالی که با مدل مالی تعریف شده توسط مجلس باید 2400 مگاوات را وارد مدار می کردیم. سال گذشته امارات متحده عربی با یکی از نیروگاه های خود در جام 28 2000 مگاوات بهره برداری کرد. 20000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در منطقه ما نصب شده است.

وی تاکید کرد: صنعت برق ورشکسته است و عدم پرداخت به موقع قبوض برق بسیار مشکل ساز است. دولت چهاردهم موظف است ظرف چهار سال به 10 هزار مگاوات برق برسد. قبوض تولیدکنندگان برق را به موقع پرداخت کنید و باید در این زمینه مطالباتی داشته باشیم. وی تاکید کرد که کشور نیاز به ایجاد یک نهاد نظارتی برق را احساس می کند.

به 1.62 ما به میلیاردها دلار سرمایه نیاز داریم

در ادامه این جلسه مددی رئیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گفت: کمبود برق در پیک سال 1402 حدود 12 هزار و 443 مگاوات بوده که در سال 1403 به حدود 18 هزار مگاوات رسیده است، یعنی 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری و 20 میلیارد دلار نیاز داریم. در شبکه، پست و انتقال سرمایه؛ اما سرمایه گذاران با مشکلات عدیده ای از جمله ناکافی بودن تامین منابع مالی و ارز مواجه هستند و ناهماهنگی در اجرا از سوی دولت بر این مشکلات افزوده است.

رئیس انجمن انرژی های تجدیدپذیر به چالش های کمبود برق در سال 1403 اشاره کرد و گفت: با توجه به روند افزایش مصرف سالانه که به 5 درصد رسیده است، در سال 1422 به ظرفیت تولید برق معادل 162 هزار مگاوات نیاز خواهیم داشت. در زمان اوج مصرف این نیاز به 200000 مگاوات می رسد در حالی که ظرفیت فعلی ما تنها 91000 مگاوات است. یعنی با کسری تولید 110 هزار مگاواتی مواجه خواهیم شد.

مددی به مشکلات تامین سوخت نیز اشاره کرد و افزود: اگر 50 هزار مگاوات از طریق نیروگاه های حرارتی تولید کنیم با 60 هزار مگاوات کمبود برق مواجه خواهیم شد. برای غلبه بر این مشکل نیازمند سرمایه گذاری ها و فعالیت های کلان برای جبران این کمبود هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه ایجاد 12 هزار مگاوات منابع تجدیدپذیر هدف گذاری شده است که از این میزان 1800 مگاوات انرژی خورشیدی و 600 مگاوات انرژی بادی است. برای رسیدن به این هدف باید 1.62 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم که 70 درصد آن باید از منابع ارزی باشد.

وی با اشاره به برگزاری همایش آتی انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران در روزهای 19 و 20 مهرماه، گفت: با حضور مسئولان مسئول و بررسی چالش ها و مشکلات، باید نقش خود را در رفع نواقص ایفا کنند. امیدواریم با همفکری و هم افزایی بتوانیم بر چالش های موجود فائق آمده و به توسعه پایدار انرژی های تجدیدپذیر در کشور کمک کنیم.

وی تاکید کرد: دولت باید کارآفرینی در حوزه برق و انرژی های تجدیدپذیر را کاهش دهد تا اطمینان بخش خصوصی تضمین شود. در دولت باید مالکیت سرمایه گذار و تولیدکننده به رسمیت شناخته شود و از جانبداری پرهیز شود. همچنین باید موضوع رفع موانع تولید برق را نیز در دستور کار قرار دهد. برای تامین منابع مالی باید از قابلیت های مختلفی استفاده کنید. در حال حاضر توزیع ارز در اختیار صمت است و این وزارتخانه صنایع خود را در اولویت قرار داده است نه برق. دولت باید ارز وزارت نیرو برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر را از وزارت حراست جدا کند.

محمدامین زنگنه، دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران نیز درباره عدم تعادل برق در کشور گفت: تابستان سال گذشته ۱۸ هزار مگاوات عدم تعادل برق در کشور داشتیم که معادل کل برق مصرفی دو یا سه همسایه است. کشورها کشورهای ایران برای جبران این کسری برق به 20 میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم تا به صفر برسیم. اگر رشد مصرف برق در سال آینده را که حدود 5 تا 7 درصد کاهش سال را به خود اختصاص می دهد در نظر نگیریم، به نقطه صفر می رسیم، اما این فرض غیرممکن است.

زنگنه در ادامه در مورد نحوه تامین منابع مالی پایدار در صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر گفت: برای این 20 میلیارد دلار منابع مالی کافی نداریم؛ این 20 میلیارد دلار است. نظام بانکی کشور زیر ذره بین بانک مرکزی قرار دارد و بازپرداخت وام های معوقه در اولویت است. صندوق توسعه ملی نیز 20 میلیارد دلار دارد که صرف توسعه صنعت در سراسر کشور می شود و فقط صنعت برق نیست. از طرفی مردم به بازار سرمایه اعتماد ندارند و این بازار از عمق کافی برخوردار نیست و تامین مالی از این بازار سخت است. باید در مورد نحوه تامین منابع مالی بحث شود.

۲۲۳۲۲۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=378879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.