افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

با نرخ سود بانکی بالا، بازارهای موازی سهام جذاب تر هستند پارک پول بهترین ایده بانک مرکزی است!

  • کد خبر : 160923
با نرخ سود بانکی بالا، بازارهای موازی سهام جذاب تر هستند پارک پول بهترین ایده بانک مرکزی است!

بازار؛ گروه بورس: موضوع مهار تورم به مهمترین اولویت دولت تبدیل شده است و در این راستا بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود بانکی گرفته است و اخبار حاکی از آن است که نرخ سود بانکی در حال حاضر به بیش از 25 درصد رسیده است. افزایش نرخ بهره باعث می شود سرمایه داران […]

بازار؛ گروه بورس: موضوع مهار تورم به مهمترین اولویت دولت تبدیل شده است و در این راستا بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود بانکی گرفته است و اخبار حاکی از آن است که نرخ سود بانکی در حال حاضر به بیش از 25 درصد رسیده است. افزایش نرخ بهره باعث می شود سرمایه داران محاسبه سود حاصل از سرمایه گذاری در بازارهای موازی را با نرخ سود بانکی مقایسه کنند، دارایی های خود را به بانک منتقل کنند و این سیاست بر بازار پول و حتی بازار کالا تأثیر می گذارد. این اقدام بانک مرکزی که با توجه به اثرات منفی آن بر سایر بازارها در ماه های اخیر منجر به ثبات نسبی و کاهش نرخ تورم شده است، در کوتاه مدت و حداکثر در میان مدت موثر به نظر می رسد و با توجه به اخبار بودجه و کسری های بزرگ برای کل اقتصاد ایده خوبی به نظر نمی رسد و تنها می تواند مشکل دولت و خرید اوراق را حل کند.
از سوی دیگر، دولت با بانک ها رقابت می کند تا بتواند بخشی از کسری بودجه را از طریق اوراق جذب کند، بنابراین گاهاً صدور گواهی سپرده عمومی با نرخ سود بالاتری نسبت به سپرده بانکی یک ساله انجام می شود. به همین دلیل است که درخواست تجدید نظر سپرده گذاری در بانک ها بسیار کاهش یافته است.
نرخ سود بین بانکی ابزار مهم اقتصادی است که بانک مرکزی در سیاست های پولی خود برای کنترل و کاهش نرخ رشد تورم در میان مدت استفاده می کند.
در حال حاضر بانک های مرکزی دنیا کریدور نرخ بهره را در سیاست های پولی تعریف می کنند، کف و سقف آن تعریف می شود و به طور کلی نرخ سود هدف در وسط این کریدور تعیین می شود. بنابراین می توان گفت که این سیاست بانک مرکزی واقعیت جدیدی برای بازار سرمایه تلقی نمی شود و در مجموع در صورت تدریجی بودن افزایش نرخ سود، ممکن است شوک جدیدی به ارزش بازار سرمایه وارد نشود.

چرا نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد؟
آلبرت بوغوزیان اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که چرا نرخ سود بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد، گفت: در شرایطی که نوسانات در بازارهای مالی از آنجایی که بانک‌ها بازاری بدون ریسک برای کسب سود هستند، بخشنامه افزایش نرخ سود باعث می‌شود سرمایه‌گذاران از بازار سهام به سمت بانک سوق پیدا کنند تا سرمایه خود را در بانکی سرمایه‌گذاری کنند که سود بیشتری ایجاد می‌کند.

به گفته آلبرت باغوزیان، با افزایش نرخ سود بانکی، نقدینگی در بورس کاهش می یابد و بورس دچار رکود می شود. از سوی دیگر افزایش نرخ سود خط موجب بهبود وضعیت عملیاتی بانک ها می شود.

وی با تاکید بر اینکه بورس در چند وقت اخیر روند اصلاحی را طی کرده است، تصریح کرد: بنابراین با افزایش نرخ سود بانکی باعث کاهش نقدینگی در بورس و رکود بورس می شود. از طرفی افزایش دهید نرخ سود تسهیلات وضعیت عملیاتی بانک ها را بهبود می بخشد و در گزارش های بعدی بانک های بورسی شاهد این موضوع خواهیم بود.
بوغوزیان تصریح کرد: اگر بانک مرکزی به طور مستمر نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دهد، سرعت رشد اقتصادی کاهش می یابد. البته باید توجه داشت که در هر صورت افزایش نرخ سود بانکی به اندازه سودهای بدون ریسک برخی جذاب است. صندوق های درآمد ثابت در بازار موجود نیست. به همین دلیل پول هایی که اخیراً از بورس خارج شده است در صندوق های با درآمد ثابت پارک شده است.
چه زمانی منفعت بدون ریسک افزایش می یابد، سرمایه گذاران تمایل به خرید سهام با قیمت های پایین تر در بورس دارند. البته بازار سرمایه از اواسط زمستان سال گذشته درگیر افزایش نرخ سود بانکی بود، اما به دلیل تورم بالای 40 درصد، سود 23 درصدی موثر نبود، بنابراین بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ بانکی گرفت. نرخ بهره 25 درصد از طرفی افزایش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات باعث افزایش هزینه سرمایه در گردش و در نهایت قیمت تولید کالا و تورم می شود.

بهره واقعی منفی باقی می ماند
اگر با این شرایط تورمی افزایش 2 درصدی نرخ سود سپرده ها اتفاق بیفتد، تاثیری بلندمدت بر تصمیمات سرمایه گذاران نخواهد داشت و این موضوع ممکن است باعث وقفه کوتاه مدت در مدل های سرمایه گذاری، ارزش گذاری و سهام شود. ممکن است بازار راکد شود
افزایش نرخ سود بانکی که نشانه ای از انتظارات تورمی است، گاه منجر به انحراف سرمایه به سمت بازار مواد اولیه می شود. در واقع، اگر نرخ سپرده حتی 25 درصد باشد، سود واقعی منفی می ماند و باعث می شود مردم به سمت بازارهای کالایی مانند فارکس، طلا و بورس ادامه دهند.
البته برخی کارشناسان معتقدند نرخ سود بین بانکی تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه ندارد. زیرا نرخ سود بین بانکی یک نرخ سود شبانه است و بانک ها به یکدیگر وام می دهند و نوعی نرخ سود بین بانکی است که تسویه می شود. ولی نرخ سود سپرده تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد و با نرخ بین بانکی متفاوت است و افزایش این نرخ نشان می دهد بانک ها در جذب نقدینگی کوتاهی کرده اند.
همچنین افزایش نرخ سود بین بانکی نشان دهنده سیاست های انقباضی در آینده خواهد بود و با توجه به اینکه بورس این روزها به دلیل نامشخص بودن افق سیاسی خود و مشخص نبودن بودجه جدید بسیار بلاتکلیف بوده و افزایش نرخ سود بانکی بر بازار سهام تاثیر خواهد گذاشت. بازار نوسانات بورس.

حمید میرمئینی معتقد است که سیاست های مالی و پولی تاثیر عمیقی بر معاملات بازار سرمایه دارد. با افزایش و کاهش نرخ سود بانکی، این امر به طور مؤثر بر روند بازار تأثیر می گذارد، زیرا جریان نقدی از بورس به بازار پول می رود، حتی در شرایطی که بازار برای رسیدن به اوج به پول نیاز دارد.

هدف دولت برای نرخ تورم 30 درصد است و بانک مرکزی با تعیین کریدور نرخ سود مشخص باید به تحقق این هدف کمک کند و اقتصاد را هدایت کند. بنابراین نرخ سود بین بانکی ابزاری برای کنترل و هدف گذاری تورم است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
حمید میرمعینی با اشاره به اینکه سیاست های مالی و پولی تاثیر عمیقی بر معاملات بازار سرمایه دارد، گفت: با افزایش و کاهش نرخ سود بانکی به طور موثر بر روند بازار تاثیر می گذارد، زیرا جریان نقدی از بورس به بازار پول خواهد رفت، در شرایطی که بازار به پول نیاز دارد تا بتواند به اوج صعود کند.
وی با تاکید بر اینکه بازار بانکی رقیب آشکار بازار سرمایه است، افزود: در شرایط کنونی بسیاری از شرکت ها نیاز به تامین مالی دارند، رقابت بین بانک ها و شعب بانک ها برای جذب نقدینگی وجود دارد و افزایش نرخ سود در این مورد یک مشکل است. ، پول بانک ها در بازار سرمایه با چالش مواجه است.

افزایش نرخ سود سپرده ها و اوراق گواهی بانکی در میان مدت با زیان برای بورس تمام می شود و عامل اصلی خروج سرمایه از اتاق شیشه ای و ورود به بازار پول بانک ها خواهند بود. . در واقع جذابیت بیشتر بازار پول به عنوان رقیب اصلی بازار سرمایه می تواند از جذابیت بازار سرمایه بکاهد.
شرکت های اقتصادی برای تامین مالی خود با حداقل قیمت و تولید حداکثر بازده ممکن، باید معاملات موثری را در بورس انجام دهند یا به بانک ها مراجعه کنند. بنابراین تغییر نرخ سود بر کل نقدینگی یعنی پول در گردش در بازارها اثر می گذارد و در این میان برخی از سپرده گذاران بلاتکلیف را دعوت می کند تا تصمیم گیرنده نهایی سپرده های بانکی باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160923

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.