افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

با سینمای واقعی “با قلب قوی” تحقق خواسته های داخلی با محوریت خون آلوده فرانسوی است.

  • کد خبر : 158769
با سینمای واقعی “با قلب قوی” تحقق خواسته های داخلی با محوریت خون آلوده فرانسوی است.

خبرگزاری فارس – گروه سینما: مستند «قوی دل» یکی از آثار ارائه شده در هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران سینما حقیقت است. مستندی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه کنندگی سعید الهی واکاوی یکی از پرونده های جنجالی و چالش برانگیز دادگاه 20 سال پیش است که از منظری دیگر و بیان زوایای پنهان […]

خبرگزاری فارس – گروه سینما: مستند «قوی دل» یکی از آثار ارائه شده در هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران سینما حقیقت است. مستندی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه کنندگی سعید الهی واکاوی یکی از پرونده های جنجالی و چالش برانگیز دادگاه 20 سال پیش است که از منظری دیگر و بیان زوایای پنهان آن است. راهبرد اصلی مستند «قوی دل» مطالبه گری و خودانتقادی درون جامعه به امید اصلاحات است.

احمدی قویدل، قهرمان این مستند در مراسم افتتاحیه این فیلم گفت: «تا به حال چندین فیلم با یک مضمون ساخته شده است، اما هیچ کدام مهر کارگردانی نداشتند و من همیشه صحبت کرده ام، اما این فیلم مهر و مُهر دارد. فراهانی را امضا کن چون به فکر ساخت این اثر افتاده است.» ، شجاعانه کار کرده و رفتار کرده است. به همین ترتیب گروه در این فیلم مضمون تلخی دارد اما شما را به لبخند می اندازد. من در این مورد مدیون برخی هستم. موفقیت این پرونده بر دوش رسانه ها افتاد و این نشان می دهد که جریان آزاد اطلاعات اجازه رشد فساد را نمی دهد.»

سعید الهی تهیه کننده مستند «کوی دل» در گفت وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: یکی از مهمترین دغدغه های من در این سال ها عدم اجرای راهکارهای فرهنگی و کلان سیاسی بوده است. نظام در حوزه فرهنگ و هنر در محصولات مرتبط با این حوزه، به طوری که بسیاری از تولیدات در این حوزه که چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شاهد هستیم، فاقد استراتژی فرهنگی بوده و بر اساس آن تولید می شود. با ذهن فیلمساز، تهیه کننده یا شرکت سرمایه گذاری.

وی ادامه داد: این اتفاق خود باعث نارضایتی دولت و یا مردم به عنوان عموم آثار در جامعه شده است. به نظرم مستند «والینته» از شیوه روایی خلاقانه و تکنیک بسیار خوبی برخوردار است که مدیون هنر کارگردان جوان آن است. حاوی استراتژی هایی در لایه های زیرین سند است که با کمی تحقیق و دقت می توان آنها را جستجو و شناسایی کرد.

الهی در ادامه افزود: به نظر من مستند «کوی دل» می تواند تلفیقی از تلفیق راهبردهای فرهنگی نظام در کنار استفاده از یک هنرمند جوان و در عین حال همسو با این راهکارها باشد. معتقدم مستند «قاویدل» حاوی کلمات کلیدی است که سال‌ها درباره آن صحبت می‌کنیم، اما این دغدغه در کلام باقی می‌ماند و به خوبی توضیح داده نمی‌شود یا حداقل در قالب هنری بیان نمی‌شود که مورد استقبال قرار گیرد. عموم. مخاطب در تمام سطوح .

وی افزود: این مستند این توانایی را دارد که مخاطبان ما و مردم در هر سطحی را در سالن‌ها به پای خود بنشینند و در کنار جوک‌ها، موقعیت‌های خنده‌دار و کمدی‌های خارق‌العاده کمی فکر کنند و ذهن‌شان به چالش کشیده شود. بدانید که به هر حال مشکلات بزرگتری وجود دارد. چیزهایی هست که باید به آن فکر کنیم و برای اصلاح جامعه و بهبود روند آن در جامعه و به ویژه برای رسیدن به تمدن اسلامی که همه به دنبال آن هستیم، آستین ها را بالا بزنیم و این را از آنها مطالبه کنیم. که در جهت مخالف این موضوع حرکت می کنند.

الهی در رابطه با مستند «شجاعت» توضیح داد: از جمله کلیدواژه هایی که در این مستند مخاطب را به چالش می کشد، نظارت مردمی است; این موضوع شاید به یک معنا در 2، 3 سال اخیر به دلیل برخی رفتارها و برخی شیطنت ها و دست های پنهانی که در داخل و خارج از کشور وجود دارد، کم رنگ می شود. نظارت عمومی بر اساس اصل هشتم قانون اساسی در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است که امری دینی و اخلاقی و در عین حال کاملاً انسانی و با هدف اصلاح جامعه است.

قویدل تهیه کننده مستند در ادامه گفت: به نظر من اگر همه ما به نظارت عمومی اعتقاد داشته باشیم و خود را ناظر عملکرد دولت بدانیم، همانطور که دولت ناظر عملکرد ما است، می توانیم در این مسیر پیشرفت خوبی داشته باشیم. توسعه و پیشرفت در این فیلم می بینید که نظارت مردمی و به اصطلاح انتقاد سازنده حتی به پیگرد قضایی هم می رسد و صدها مظلوم را که مورد ظلم قرار گرفته اند به عدالت می رساند. و فرقی نمی کند چه زمانی بوده و چه دستگاه اجرایی یا سازمانی، مهم این است که مردم با اعتماد به قوه قضاییه حرکت کنند و در اینجا قوه قضاییه را نماد حاکمیت می دانیم.

وی ادامه داد: در تمام دنیا قوه قضاییه یا نهاد قضایی آخرین نقطه امید یک دستگاه است و اگر واقعاً در این نهاد موفق به احقاق حق نشدید، باید گفت که نظام دچار نقص جدی است. و هیچ امیدی نیست.” مستند «قاویدل» این رویداد برخلاف بسیاری از مستندهای تلخ اجتماعی که در این سال ها دیده ایم، در پایان فیلم با امید و دانستن اینکه اگر واقعاً برای شما اتفاقی بیفتد و نیاز به پردازش داشته باشد، سینما را ترک خواهید کرد. جمهوری اسلامی ایران، این روند به خوبی طراحی شده است و فقط نیاز به اراده آهنین و پیگیری جدی دارد که به نظر من یکی از نقاط ضعف کار قضایی است و مدیران مرتبط با این حوزه ها باید این روند را تسهیل کنند تا مردم می توانند خیلی راحت تر به حقوق قانونی خود دست یابند.

الهی در پایان خاطرنشان کرد: مستند «قوی دل» اگرچه به پرونده خون آلوده فرانسوی می پردازد، اما بحث مطالبات در لایه های زیرین و زیر پوست را تقویت می کند. و این چیزی است که باید در کشور ما نهادینه شود. به خصوص در نسل جوان و در نسلی که شاید اولین مراحل انقلاب را سپری نکرده و اکنون در همان انقلاب و در همان شرایط متولد شده است. این افراد هستند که با مطالبات منصفانه، دلسوزانه و عادلانه خود می توانند کشور را به راحتی به جلو ببرند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=158769

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.