افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

با برنامه ریزی 1404 هزینه های درمان کاهش می یابد.

  • کد خبر : 406178

وزیر بهداشت تاکید کرد: تعمیق خدمات بیمه ای و 2 برنامه در بودجه 1402 باعث کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم می شود. به گزارش نیمروز 24; دولت و وزارت بهداشت به دنبال کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی هستند و این طرح تا سال 1404 با 2 هدف اصلی انجام می شود. […]

وزیر بهداشت تاکید کرد: تعمیق خدمات بیمه ای و 2 برنامه در بودجه 1402 باعث کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم می شود.

به گزارش نیمروز 24; دولت و وزارت بهداشت به دنبال کاهش سهم مردم در هزینه های درمانی هستند و این طرح تا سال 1404 با 2 هدف اصلی انجام می شود. این در حالی است که طبق قانون قبلی سهم پرداخت هزینه درمان جمعیت 30 درصد تعیین شده بود اما به گفته محمدعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سال 30 به مناسبت گرامیداشت روز ملی بیمه سلامت، در سال‌های اخیر پرداختی از جیب مردم از مرز 50 درصد گذشته است که ناشی از کمبود و محقق نشدن منابع مالی است. البته همانطور که این مسئول تاکید می کند، در دولت جدید با توجه به اینکه رئیس دولت همواره شخصیت مطالبه گری داشته است، امید به رفع این مشکلات بیشتر است.

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم راهکارهایی را در خصوص کاهش پرداخت هزینه های درمانی مردم از جیب مردم بیان کرده است.

چرا با وجود پوشش بیمه ای، پرداخت از جیب مردم بالاست؟

با توجه به شرایط و منابع مالی کشور، سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کاهش یافته و به حدود 4 درصد رسیده است. البته بیش از 45 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند و بیش از نیمی از این افراد جزو 5 دهک اول و به صورت رایگان بیمه می شوند. البته ما باید اطمینان حاصل کنیم که خدمات بیشتری در این چارچوب گنجانده شده است که به منابع مالی نیز نیاز دارد.

انجام دادن
ما باید سهم سلامت را در تولید ناخالص داخلی (درآمد ناخالص ملی) افزایش دهیم و این چیزی است که قانون می گوید. این قانون حدود 7 درصد است، اما سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی کاهش یافته است. البته این نسبت طی سال‌ها به حدود 8 درصد رسیده بود، اما امیدواریم با کمک دولت بتوانیم آنچه را که در حال حاضر وجود دارد افزایش دهیم و به دنبال تامین منابع پایدار باشیم.

آیا در بودجه 1404 به این موضوع پرداخته شده است؟

لایحه بودجه اول آبان به مجلس تقدیم شد. باید تلاش کنیم با کمک دولت و مجلس این درصد را به آنچه در قانون پیش بینی شده است برسانیم. در برنامه های در نظر گرفته شده در بودجه 1404 با مساعدت رئیس جمهور دو هدف اصلی را دنبال می کنیم: اولاً اجرای روش های پیشگیری، آموزش عمومی، آموزش بهداشت، افزایش سطح سواد سلامت مردم، ثانیاً از طریق سامانه شبکه ای. , با گسترش شبکه و سیستم پزشکی خانواده می توان در هزینه های بیمه صرفه جویی کرد، عمق را افزایش داد و بهره وری آن را افزایش داد تا از هدر رفتن منابع جلوگیری شود.

نقش بیمه در این زمینه چیست؟

شرکت های بیمه در سراسر جهان مسئولیت آموزش و پیشگیری را بر عهده دارند و مسئولیت آنها فقط حمایت از درمان نیست. البته بیمه سلامت بخش قابل توجهی از هزینه ها و بار سلامت و درمان افراد را پوشش می دهد. هدف اصلی ما کمک به تعمیق خدمات بیمه با تامین منابع کافی است. اصلاح ساختارها از جمله پرونده الکترونیکی و سیستم ارجاع، همسویی منابع مصرفی را تسهیل می کند. نکته مهم این است که در حال حاضر 50 درصد جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت (بیش از 5 دهم) از بیمه رایگان استفاده می کنند و این یک افتخار برای کشور است.