افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

با این مابه التفاوت ارز، صادرات به صرفه نیست

  • کد خبر : 403078
با این مابه التفاوت ارز، صادرات به صرفه نیست

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی با بیان این مطلب با اشاره به وضعیت نرخ ارز گفت: در اردیبهشت ماه سال 1400 که مسئولیت را تحویل گرفتم، تفاوت نرخ ارز نیمه بازار آزاد بین 2 تا 5 درصد بود که خیلی نزدیک شده بود اما امروز این اختلاف به 15 هزار تومان رسیده و تعادل […]

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی با بیان این مطلب با اشاره به وضعیت نرخ ارز گفت: در اردیبهشت ماه سال 1400 که مسئولیت را تحویل گرفتم، تفاوت نرخ ارز نیمه بازار آزاد بین 2 تا 5 درصد بود که خیلی نزدیک شده بود اما امروز این اختلاف به 15 هزار تومان رسیده و تعادل بازار را تغییر داده است.

نیاز به اصلاح نرخ ارز

پیمان سنندجی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ساران با تاکید بر لزوم اصلاح نرخ ارز نیمایی گفت: تاکید بر تک نرخی شدن ارز مربوط به افزایش قیمت سکه نیمایی بود. . اما رشد دلار نیمایی بر بازار آزاد سایه افکند و حرکت ارقامی نرخ ها بیش از 60 هزار تومان را رقم زد. نرخ ارز به مسیر صعودی خود ادامه می دهد. این در حالی است که مسعود بیزیکیان دستور ویژه ای در خصوص امور مبادلاتی به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی داده است تا عبدالناصر همتی و محمدرضا فرزین مامور نظارت بر بازارها و جلوگیری از مداخلات ارزی باشند.

وی افزود: از آنجایی که دولت چهاردهم به دنبال کاهش تعداد ارزهای چند نرخی است. افزایش نرخ دلار می تواند به اجرای این سیاست کمک کند. تا جایی که بتوانیم به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم، ثبات در بازار ارز گسترش می یابد و در نتیجه کارگزاری ها به موفقیت و سودآوری نزدیک می شوند.

مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی.

به گفته این فعال اقتصادی می توان گفت؛ اصلاح نرخ ارز و تاکید بر تک نرخی شدن آن از مهمترین درخواست های فعالان اقتصادی دولت چهاردهم است. در این شرایط الزام بانک مرکزی به تامین ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با هدف کنترل است. نرخ ارز قطعا مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

سنندجی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در زمینه الزام صادرکنندگان به عرضه ارز در سامانه نیما گفت: این اقدامات بستگی به اهداف اقتصادی و سیاست های پولی دارد.

وی افزود: اما با توجه به تجربه پیامدهای سرکوب نرخ ارز با تبعات زیادی همراه است که کاهش تولید، افزایش قیمت و افزایش نرخ بیکاری به عنوان مهمترین آنها شناخته می شود. پیامدهای ایجاد شده در این زمینه برای سرکوب نرخ ارز مسائل مربوط به ارز سامانه نیما و تفاوت آن با بازار آزاد از جمله سوالاتی است که همواره در اتاق بازرگانی مطرح می شود; اما بانک مرکزی تاکنون نتوانسته راه حلی در این زمینه ارائه دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.