افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

با این دانه خوشمزه از پوکی استخوان جلوگیری کنید

  • کد خبر : 373151
با این دانه خوشمزه از پوکی استخوان جلوگیری کنید

به گزارش آنلاین سلامت نیوز، کنجد یکی از دانه های پر مصرف در آشپزی جوامع شرقی است. دانه های کنجد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. در ادامه این مقاله به مهم ترین فواید خوردن دانه کنجد اشاره می کنیم که عبارتند از: کنجد؛ […]

به گزارش آنلاین سلامت نیوز، کنجد یکی از دانه های پر مصرف در آشپزی جوامع شرقی است. دانه های کنجد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند.

در ادامه این مقاله به مهم ترین فواید خوردن دانه کنجد اشاره می کنیم که عبارتند از:

کنجد؛ منبع ویتامین B

کنجد یکی از بهترین منابع ویتامین B است. ویتامین B1 حالت قندها را به انرژی تبدیل می کند. این ویتامین در بدن تولید نمی شود و باید از طریق غذا تامین شود. ویتامین B2، معروف به ریبوفلاوین، در فرآیندهای بیولوژیکی تولید پروتئین و چربی نقش دارد. ویتامین B3 دارای خاصیت کاهش تجمع کلسترول در خون است. ویتامین B6 در بهبود ظرفیت حافظه موثر است. همچنین اثر هورمونی آن به مقابله با مشکلاتی مانند اضطراب، اختلالات قبل از قاعدگی، افسردگی و غیره کمک می کند. ویتامین B9 نقش مستقیمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد و نشان داده شده است که در دوران جنینی و نوجوانی روی رشد تأثیر دارد. کنجد همچنین حاوی ویتامین E است که از اجزای سلولی محافظت می کند و در حفظ عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

دانه های مغذی برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها.

گنجاندن کنجد در رژیم غذایی به دلیل وجود املاح زیاد بر استحکام استخوان ها و ماهیچه ها تاثیر دارد. کلسیم یکی از این مواد معدنی است که برای رشد و تقویت استخوان ها و دندان ها ضروری است. مس یک ماده ضروری برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن است. آهن باعث تسهیل اکسیژن رسانی خون به سلول ها و ماهیچه ها می شود. منیزیم در متعادل کردن اسیدیته سیستم عصبی نقش دارد و در تولید سروتونین که هورمون شادی است موثر خواهد بود. فسفر نقش مکمل با کلسیم دارد. روی از پیری سلولی جلوگیری می کند و در سایر فرآیندهای بدن مانند سیستم عصبی، پروستات، سیستم ایمنی و ترمیم نقش دارد.

کنجد و کاهش کلسترول خون.

دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند فیتوسترول است که جذب کلسترول را در روده کوچک کاهش می دهد و باعث کاهش این چربی های مضر در خون می شود. مقدار زیادی فیبر همچنین بر درمان مشکلات گوارشی و پیشگیری از دیابت نوع 2 تأثیر می گذارد.

کنجد همراه با انواع غذاها

کنجد را می توان با انواع غذاها مصرف کرد. اگرچه رایج ترین روش مصرف، افزودن کنجد به نان، شیرینی و کیک است، اما اگر آن را با ماهی یا مرغ پس از کمی گرم کردن سرو کنید، بسیار خوشمزه می شود. پودر کنجد همچنین برای کسانی که تمایلی به جویدن دانه کنجد ندارند یا برای کودکانی که از خوردن آن امتناع می ورزند، مناسب است. ارده نیز یکی از محصولات کنجدی عالی است که می توان آن را در وعده صبحانه یا با انواع سس مصرف کرد و یا کمی به غذاهای آبدار اضافه کرد. در هر صورت توصیه می شود هر روز کمی کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

2332333

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.