افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

با استفاده از تجربیات تولیدکنندگان اصلی گندم در مزارع، عملکرد گندم را افزایش دهید. مدیریت مزرعه از طریق تامین بذر و غلات.

  • کد خبر : 34799
با استفاده از تجربیات تولیدکنندگان اصلی گندم در مزارع، عملکرد گندم را افزایش دهید.  مدیریت مزرعه از طریق تامین بذر و غلات.

به گزارش بازار، عطاءالله ابراهیمی در یکصد و چهاردهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور که به صورت حضوری و به صورت مجازی با حضور مجری طرح گندم، رئیس بنیاد ملی گندم کاران، روسای مراکز تحقیقاتی و کارشناسان حوزه، سازمان های بخش خصوصی، نمایندگان کشاورزان و پژوهشگاه ها و … برگزار شد، اظهار داشت: در این […]

به گزارش بازار، عطاءالله ابراهیمی در یکصد و چهاردهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور که به صورت حضوری و به صورت مجازی با حضور مجری طرح گندم، رئیس بنیاد ملی گندم کاران، روسای مراکز تحقیقاتی و کارشناسان حوزه، سازمان های بخش خصوصی، نمایندگان کشاورزان و پژوهشگاه ها و … برگزار شد، اظهار داشت: در این راستا به زودی شاهد هستیم. برای رسیدن به این هدف بزرگ که قابل تقدیر است. اگر به آمار تولید گندم در سال های اخیر نگاهی بیندازیم، می توان دریافت که تلاش مشترکی برای افزایش ضریب امنیت غذایی به ویژه نیروی غالب مردم به ویژه گندم صورت گرفته است.

وی به آمار تولید گندم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با وجود محدودیت های اقلیمی و منابع آبی، آمارهای رو به رشدی در رابطه با بحث گندم داریم که مایه امیدواری و نتیجه کار گروهی و تلاش دست اندرکاران خط مقدم تولید، مراکز جهاد کشاورزی و در سطح روستاها است.

رئیس موسسه ترویج و آموزش کشاورزی موضوع اقلیم را یکی از مهم ترین عوامل موثر در تولید پایدار گندم برشمرد و گفت: کشور ما در منطقه خشکی از جهان قرار دارد و بی شک تحت تاثیر تغییرات اقلیمی بسیار است، بنابراین باید با شرایط جدید اقلیمی سازگار شویم و در مواجهه با تغییرات اقلیمی تولید پایدار داشته باشیم.

ابراهیمی همچنین به مدیریت مزرعه اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته با همکاری معاونان امور باغبانی و زراعت در سطح وزارتخانه و مدیریت ترویج هماهنگی های خوبی برای تامین بذر و بذر مناسب برای مدیریت مزرعه انجام شده است.

وی افزود: با همگرایی برنامه ها می توانیم سال پرباری در تولید بذر، تامین کود و کشت قراردادی داشته باشیم و از این حیث انتظار می رود در گندم زار که نیروی غالب شهرستان است، شاهد حداقل نوسانات در تولید پایدار باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی بر هماهنگی و برنامه ریزی برای سال برداشت تاکید کرد، گفت: برنامه ریزی های خوبی در زمینه کشاورزی پیمانی صورت گرفته است و ما به عنوان نهاد آموزش و ترویج و رابط کشاورزان و بخش دولتی در تلاش هستیم تا وظایف خود را به نحو احسن در اجرای برنامه های تهیه شده انجام دهیم.

وی تاکید کرد: موسسه آموزش و پرورش از ظرفیت و زیرساخت های خوبی از سطح ملی و ستادی تا سطح روستاها دارد، این ظرفیت از سوی معاونت زراعت داده می شود و بدون شک تمرکز کار روی بخش خصوصی و تولیدکنندگان گندم خواهد بود و باید بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: نگاه به تولید پایدار، نگاه به مسائل زیست محیطی و توجه به ظرفیت های سازمان تات و مراکز و موسسات تحقیقاتی مرتبط و همچنین استفاده از مزارع نوآوری که از برنامه های اساسی سازمان تات است قطعا می تواند نقش اساسی در تحقق برنامه ها داشته باشد.

وی گفت: امسال با هماهنگی خوبی که بین توسعه موسسه و معاونت کشاورزی و مجری طرح گندم انجام شد؛ برنامه ای به نام طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم طراحی و تدوین شده است و قرار است حدود 4225 گندمکار را به عنوان پیشرو کشاورز به میدان جذب کند.

رئیس مؤسسه در پایان ضمن اشاره به نقش و تلاش مروجان پهنه به عنوان یکی از ارکان اساسی تحقق برنامه ها در سطح استان، ابراز امیدواری کرد; ما می توانیم با انتقال دانش و تجربیات این برنامه راهبردی وزارتخانه را پیش ببریم.

خرید 7 میلیون و 450 هزار تن گندم در کشور را تضمین می کنند
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه از خرید تضمینی 7 میلیون و 450 هزار تن گندم در کشور خبر داد و گفت: رشد خرید تضمینی نشان دهنده برخورداری کشورمان از ظرفیت تولید و خودکفایی پایدار است.

سهراب سهرابی تصریح کرد: گندم مهمترین محصول غذایی کشور است و در امنیت غذایی نقش اساسی دارد، 4 درصد پروتئین مردم ایران را گندم تشکیل می دهد و همه باید کمک کنیم تا این خودکفایی پایدار در کشور باشد.

وی در رابطه با برنامه تولید پایدار گندم، موضوع کشت قراردادی، آغاز توزیع نهاده ها، پیش بینی فصلی آب و هوا و ایجاد سایت های با پتانسیل عملکرد که با همکاری موسسه آموزش و پرورش انجام خواهد شد، به چند مورد اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=34799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.