افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

بایدن یا ترامپ؛ چین کدام را ترجیح می دهد؟

  • کد خبر : 191638
بایدن یا ترامپ؛  چین کدام را ترجیح می دهد؟

آفتاب نیوز: وی درباره پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا برای چین و روابط این کشور با واشنگتن نوشته است: با افزایش احتمال رویارویی «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چین با نگرانی اوضاع را زیر نظر دارد. . اولین مسئله نامطلوب بودن مبارزات انتخاباتی احزاب است. کاندیداها احتمالاً در مبارزات […]

آفتاب نیوز:

وی درباره پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا برای چین و روابط این کشور با واشنگتن نوشته است: با افزایش احتمال رویارویی «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چین با نگرانی اوضاع را زیر نظر دارد. .

اولین مسئله نامطلوب بودن مبارزات انتخاباتی احزاب است. کاندیداها احتمالاً در مبارزات انتخاباتی خود لحن تندی نسبت به ایالات متحده اتخاذ می کنند و این ممکن است کاهش نسبی تنش ها بین واشنگتن و پکن را خنثی کند.

سوال تایوان

موضوع بعدی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر خواهد بود. هیچ یک از 2 نامزد اصلی احتمالی در این انتخابات گزینه مطلوبی برای پکن نیستند. بایدن تمایل خود را برای همکاری در برخی زمینه ها نشان داده است، اما چین نگران تلاش های او برای ایجاد اتحاد بین کشورهای هند و اقیانوس آرام است. از سوی دیگر، وعده های بایدن مبنی بر مداخله نظامی در صورت حمله تایوان به چین، نگرانی های پکن را تشدید کرده است.

از سوی دیگر، ترامپ که در سیاست خارجی یک انزواطلب است، احتمالاً در مسئله تایوان مداخله نظامی نخواهد کرد. اما با توجه به اینکه او اساساً شخصیتی غیرقابل پیش بینی داشته و لحن سختی را در قبال چین اتخاذ کرده است، پکن نمی تواند از عدم مداخله مطمئن باشد. ترامپ همچنین ممکن است جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن را تشدید کند.

«ژائو مینگائو»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه «فودان» شانگهای، می‌گوید که چین انتخاب مطلوبی بین این دو نامزد انتخاباتی ندارد و هر دو را «دو فنجان زهر» می‌بیند.

حتی با وجود بهبود جزئی در روابط بین پکن و واشنگتن، تنش ها همچنان بالاست. به خصوص در تایوان. برنده شدن در کاخ سفید نه تنها بر روابط بین ایالات متحده و چین، بلکه بر صلح در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز تأثیر می گذارد.

یکی بدتر از دیگری

تحلیلگران در ایالات متحده و چین اظهاراتی مشابه اظهارات ژائو مینگائو داده اند و گفته اند که شاید پکن در مورد انتخاب بین بد و بدتر، بایدن را انتخاب کند. زیرا در مقایسه با شخصیت غیرقابل پیش بینی ترامپ، بایدن پایدارتر است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که تلاش های بایدن برای متحد کردن کشورها برای مقابله با چین، پکن را نگران می کند.

سان چنگائو، عضو مرکز امنیت و استراتژی بین‌المللی در دانشگاه تسینگ‌هوا در چین، می‌گوید: مهم نیست که چه کسی برنده شود، هیچ تغییری در جهت کلی رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین ایجاد نخواهد شد. برای چین مهم نیست که کدام یک از این دو در انتخابات پیروز شود، زیرا پکن چهار سال با هر یک از آنها کار کرده است.

پیروزی ترامپ

با این حال، مفسران بسیاری از رسانه های چینی از پیروزی ترامپ حمایت می کنند. آنها معتقدند ترامپ یک تاجر است و امکان توافق با او وجود دارد. از سوی دیگر، این مفسران مدعی هستند که ترامپ به عنوان یک نیروی مخرب می تواند با تضعیف دموکراسی آمریکا و رهبری آمریکا در جهان، منافع چین را تامین کند. سیاست‌ها و اظهارات ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باعث شد تا در پکن به او لقب «چوان ژانگگو» به معنای «ترامپ، ملت‌ساز (چین)» داده شود.

تایوان جزیره ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود می داند و حمله نظامی یکی از راه های بازپس گیری آن است. ترامپ اخیراً تایوان را به سرقت صنعت تولید تراشه از ایالات متحده متهم کرد. اظهاراتی که نشان می دهد شاید او به عنوان یک تاجر حاضر به دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی چین نیست.

با این حال، سون یون، مدیر برنامه چین در اندیشکده آمریکا، مرکز استیمسون، هشدار داد که دیدگاه‌های ملی‌گرایان در چین ممکن است با دیدگاه‌های دولت و نخبگان چین متفاوت باشد. می‌گوید: با آمدن ترامپ جایی برای روابط آمریکا و چین باقی نمی‌ماند و بلاتکلیفی و تهدیدهای بزرگی از جمله احتمال درگیری نظامی وجود خواهد داشت.

این تحلیلگر ادامه می دهد: توانایی ترامپ در از بین بردن اتحادها و مشارکت های آمریکایی و از بین بردن اعتماد جهانیان به رهبری واشنگتن به عنوان یک مزیت تلقی می شود. اما آسیبی که می تواند به روابط آمریکا و چین وارد کند بیش از این مزیت است.

ترامپ در مراسم تحلیف خود در سال 2016 به تماس تبریک رئیس جمهور تایوان پاسخ داد و با او گفت و گو کرد. این اقدام مورد انتقاد چین قرار گرفت و باعث شد روابط دو دولت از ابتدا متشنج شود.

بعداً در سال 2017، زمانی که ترامپ میزبان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در عمارت شخصی خود (مارالاگو) و دیدار وی از چین 6 ماه بعد بود، روابط بهبود یافت.

اما در سال 2018، ترامپ با اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین، جنگ تجاری را آغاز کرد. پکن در تلافی این اقدام، محصولات آمریکایی را مشمول تعرفه گمرکی کرد و تا به امروز این تعرفه ها بین طرفین به قوت خود باقی است.

با شروع اپیدمی کرونا، روابط دولت وقت ترامپ با پکن به جایی رسید که دیگر امکان بازگشت از آن وجود نداشت. او برای مقابله با انتقادات از اقدامات دولتش در مواجهه با شیوع ویروس کرونا، انگشت اتهام را به سمت پکن گرفت و چین را مسئول انتشار ویروس کرونا در جهان دانست. اظهاراتی که با انتقاد شدید پکن مواجه شد.

دخالت چین در انتخابات

زمانی که بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 رودررو شدند، آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده گزارش دادند که پکن ترامپ را “غیرقابل پیش بینی” می داند و با پیروزی او در انتخابات مخالفت می کند. در آن سال، تحقیقات نشان داد که چین مداخله در انتخابات آمریکا را به عنوان یک گزینه در نظر گرفته بود، اما عملاً در انتخابات دخالت نکرده بود.

کارشناسان معتقدند چینی ها احتمالا در انتخابات امسال آمریکا دخالت نخواهند کرد و این به دو دلیل است. اول اینکه پکن نمی خواهد این کار را انجام دهد و دوم اینکه چینی ها هنوز توانایی انجام آن را ندارند. کارشناسان بر این باورند که اگر چین قصد مداخله در این انتخابات را داشته باشد، در درجه اول با بی اعتبار کردن دموکراسی آمریکایی، شعله ور کردن آتش اختلافات حزبی آمریکا و تضعیف اعتماد به یکپارچگی انتخابات، این کار را انجام خواهد داد.

پیروزی بایدن

زمانی که بایدن در انتخابات 2020 پیروز شد، سیاست ترامپ در مورد چین را از سر گرفت. نه تنها تعرفه ها را گسترش داد، بلکه مشارکت شرکت های چینی را در حوزه های فناوری پیشرفته محدود کرد و مقامات چینی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را «جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم بین‌المللی» در سال 2022 خواند.

در اوایل سال 2023، تنش ها بین هر دو کشور با سرنگونی یک بالن چینی در آمریکا تشدید شد. بالونی که رسانه های غربی در آن زمان آن را جاسوسی اعلام کردند. پس از آن چندین ماه طول کشید تا به لطف تلاش های دیپلماتیک، دیداری بین بایدن و شی جینپینگ برگزار شد و توافقات و وعده های کوچکی برای برقراری ثبات در منطقه داده شد.

مایلز یو، مدیر مرکز چین مؤسسه هادسون، می گوید که ایالات متحده به توافقی دو حزبی در مورد چین دست یافته است و هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تقریباً «سیاست چین» یکسانی دارند. او همچنین می گوید که در مقابل، چین سیاست جدیدی را در قبال ایالات متحده اتخاذ کرده است.

این تحلیلگر با استفاده از نقل قول معروف سیاستمدار معروف چینی دنگ شیائوپینگ در تشریح سیاست جدید پکن در قبال واشنگتن، می گوید: “مهم نیست گربه سیاه باشد یا سفید، اگر آمریکایی باشد، بد است.”

دیدار ترامپ و شی در سال 2019

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که بایدن گزینه بهتری نسبت به ترامپ است، زیرا چین از ثبات رفتاری او در مدیریت روابط پرتنش بین دو کشور قدردانی خواهد کرد.

شی یینهونگ، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین چین می‌گوید: ترامپ ذاتاً بی‌ثبات و بی‌رحم است و نزدیک شدن به او دشوار است. به گفته این تحلیلگر، اگر بایدن پیروز شود، پکن می تواند مطمئن باشد که روابط مانند گذشته ادامه خواهد داشت. اما در صورت پیروزی ترامپ، احتمالاً تغییرات اساسی در روابط دو کشور رخ خواهد داد.

با این حال، «شی سوشی»، مفسر کهنه کار چینی، معتقد است که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای پکن بهتر از باقی ماندن بایدن در ریاست جمهوری است. زیرا او فقط به قطع روابط اکتفا می کند، اما بایدن تلاش می کند چین را نابود کند.

می‌گوید: لجاجت بایدن چیزی است که کمتر کسی در چین آن را درک می‌کند… بایدن مدافع ارزش‌های آمریکایی است و از حلقه دوستان خود برای تحکیم قدرت غربی در برابر چین استفاده می‌کند. از این منظر، من به صراحت می گویم که کار با بایدن دشوارتر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=191638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.