افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
3

بالگرد آمریکایی را با موشک استینگر زدیم/ به آقای هاشمی گفتم: واقعاً می خواهید تنگه هرمز را ببندید؟ او گفت بله

  • کد خبر : 140427
بالگرد آمریکایی را با موشک استینگر زدیم/ به آقای هاشمی گفتم: واقعاً می خواهید تنگه هرمز را ببندید؟  او گفت بله

مراسم افتتاحیه کتاب تاریخ شفاهی سردار حسین علایی امروز سه شنبه مصادف با روز نیروی دریایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، کشوری و کشوری برگزار شد. ارتش. مسئولین و جمعی از محققین و راویان. سردار حسین علایی ضمن تشکر از حضار و تسلیت سالروز شهادت […]

مراسم افتتاحیه کتاب تاریخ شفاهی سردار حسین علایی امروز سه شنبه مصادف با روز نیروی دریایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، کشوری و کشوری برگزار شد. ارتش. مسئولین و جمعی از محققین و راویان.

سردار حسین علایی ضمن تشکر از حضار و تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، یاد و خاطره هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: هفتم آذر ماه روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. روزی که به «ناوچه پیکان» حمله شد و 36 نفر از کارکنان، افسران و درجه داران این کشتی در شمال خلیج فارس به شهادت رسیدند و این روز به نام روز ایثار نیروی دریایی نامگذاری شده است.

وی با تشکر از سپاه و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای ثبت تاریخ دفاع مقدس تاکید کرد: از همه کسانی که هنوز نیامده اند تقاضا دارم این کار را تکمیل کنند. زیبایی این کار در این است که خود شخص موضوعاتی را که یک بار اتفاق افتاده مرور می کند و از طرفی مراقب بیان صحیح مطالب است. حالا مشکل اینجاست که با گذشت زمان خیلی چیزها فراموش می شود و مردم اشتباه می کنند و با دقت حرف نمی زنند و ممکن است بعضی چیزها را اشتباه بگویند.

فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس یادآور شد: اخیرا در مصاحبه ای یکی از دوستان عزیزمان را دیدم که می گفت من قایق های تندرو را تاسیس کردم. در حالی که اینها توسط نیروی دریایی سپاه در زمان جنگ تاسیس شد. خیلی ها دوست دارند بگویند ما آنجا بودیم، این خوب است و اشکالی ندارد، همه آنجا بوده اند، اما بیان درست حقایق بسیار مهم است.

سردار علایی با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی خود گفت: این کتاب خاطرات من نام دارد اما سعی کرده ام اتفاقاتی را که رخ داده و درگیر آن بوده ایم را بیان کنم. می توان گفت در حال حاضر اولین کتاب منتشر شده در مورد نیروی دریایی سپاه است. نیروی دریایی سپاه چگونه تشکیل شد، چگونه به روز شد، چگونه رشد کرد و در دوران جنگ چه کرد. من کتاب دیگری در این زمینه ندیده ام.

وی تاکید کرد: بنابراین برای همه کسانی که می خواهند درباره نیروی دریایی سپاه مطالعه کنند، شاید این یک کتاب و منبع باشد. به نظر من اولین بار است که ایران با ابتکار و اراده خود یک نیروی نظامی مسلح را بر اساس فرهنگ، ارزش ها و نیازهای خود تشکیل می دهد و امام این بستر را ایجاد کردند. به هر حال ایران در طول تاریخ ایران همیشه ارتش داشته است، اما اگر مثلاً به زمان شاه نگاه کنید، بسیاری از آنها به داشتن ارتش قدرتمند افتخار می کنند، اما تفاوت آنها با ارتش یا ارتش است. نیروهای مسلح الان این است که آن ارتش هم از نظر تجهیزات و امکانات است و هم از نظر دکترین و هم از نظر استراتژی و تاکتیک عملیاتی به خارج از ایران وابسته است.

وی افزود: آنها سلاح های خوبی تهیه کرده بودند اما به محض قطع آن پشتیبانی، تقریباً توانایی استفاده از آن سلاح ها و تجهیزات در حد توان از بین رفت. اما کاری که امام انجام داد بر حسب نیاز و آنچه برای جنگ می خواستند ایجاد شد و نیروهای ایرانی گفتند ما چه می خواهیم؟ به چه چیزی نیاز داریم و چه چیزی برای ما خوب است؟ و هر چه سرمایه گذاری کردند، استفاده کردند.

فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس یادآور شد: این سکو توسط سپاه ایجاد شد و جا دارد از فرمانده کل سپاه در آن زمان جناب آقای رضایی تشکر کنم که واقعاً توانمندی سپاه را گسترش دادند. سپاه در دوران جنگ به قدری شدید بود که امام امکان سپردن توسعه نیروهای مسلح در دوران جنگ را به سپاه پاسداران می دید.

وی گفت: از نظر مملکت امام، هیچ منعی برای گسترش ارتش آن طور که می خواست وجود نداشت و هیچکس جلوی این گسترش را گرفت، اما اینکه سپاه در سال اول جنگ توانست. تا آنجا که به عملیات مربوط می شود، این یک کار عالی بود. امام این قابلیت را در سپاه دید و لذا به سپاه فرمودند سه نیرو تشکیل دهند.

سردار علایی به دوران فرماندهی خود در نیروی دریایی سپاه اشاره کرد و یادآور شد: چند موضوع مهم در نیروی دریایی ارتش وجود دارد که در این کتاب به عنوان خاطره از آن یاد شده است. یکی اینکه ما نیروی دریایی درست کردیم که اصلا ماکت نیروی دریایی ارتش نبود. هر جا در خلیج فارس ضعف دفاعی وجود داشت، نیروی دریایی سپاه آن را مطالعه کرد، پیدا کرد، کارش را انجام داد و ضعف را برطرف کرد.

وی افزود: مثلاً در جنگ دیدیم عراقی ها آمدند و به کشتی ها و نفتکش های ما حمله کردند، داخل خرموسی، داخل دریا و ما کاری نداریم و نمی توانیم بکنیم، اما باز هم عراقی ها آمدند و حمله کردند، لا. نیروی دریایی هم کشتی آورد و اسکورت کرد، اما در حین اسکورت، عراقی ها با موشک «کرم ابریشم» و همچنین با موشک «اگزاست» از هواپیما و هلیکوپتر به آنها حمله کردند و کاری از دستشان بر نمی آمد.

فرمانده قرارگاه نوح با اشاره به ابتکارات نیروی دریایی سپاه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: آنها کار خودشان را می کردند. اما وقتی سپاه آمد دست به ابتکار زد و این ابتکار چون در چارچوب عملیات قرار گرفته بود این ابتکار را پیدا کرد و این بود که فهمید اگر از کشتی هایی استفاده کنی که سرعتشان از کشتی و ناوچه بیشتر است و آنجا بیشتر کشتی‌هایی هستند که در خلیج فارس هستند و می‌توانند از سلاح‌ها علیه کشتی‌ها استفاده کنند که با افراد عادی قابل انجام است و به همین دلیل ابتکار قایق‌های تندرو ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتکار قایق تندرو به جایی رسید که وقتی عراقی ها حمله کردند ما همان طور که فکر می کنم در این کتاب گفتم بلافاصله واکنش نشان دادیم. یک بار عراقی ها آنقدر به کشتی ما حمله کردند و ما حمله گسترده ای انجام دادیم که عراق برای اولین بار مجبور شد 40 روز عملیات دریایی علیه کشتی ها انجام ندهد. یعنی چنین ضدحمله ای بسیار موثر بود.

سردار علایی درباره جنگ نامتقارن در دریا گفت: الان آقای فتح الله محمدی در اینجا حضور دارند، ایشان فرمانده منطقه دو هستند و آقای حسین تاش که در آن زمان حضور داشتند و ما در خدمت ایشان بودیم و دوم از آقایان آستانه، یحیی، اکبری، صیمی و آقای معصومبیگی که اینجا از دوستان دریا هستند نام بردم. آنها دیدند که چنین کاری انجام شده است و وقتی از ابتکار قایق های تندرو استفاده شد، ما برای اولین بار در یک جنگ جهانی اصطلاحی را ابداع کردیم: جنگ نامتقارن.

و افزود: این اصطلاح را قبلا ندیده بودم. ما اصطلاح «جنگ نامتقارن» را ابداع کردیم. یعنی گفتیم با روشی با دشمن می جنگیم که او با روش ما توانایی آن را ندارد. او موشک دارد و می تواند به هواپیما حمله کند، ما هواپیما نداریم، او موشک دارد و می تواند به کشتی ها حمله کند، ما کشتی نداریم. او اسلحه دارد و می تواند به هلیکوپتر شلیک کند، ما نمی توانیم. او رادار دارد و می تواند همه چیز را در هوا و دریا ببیند، ما از کشتی استفاده کردیم که با رادار به سختی دیده می شود و او به راحتی آن را نمی بیند، بنابراین کاری کردیم که آنها همه قابلیت های خود را از دست بدهند.

فرمانده قرارگاه نوح در دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه در جنگ خلیج فارس طرف عراق نبودیم، طرف آمریکا و اروپایی ها بودیم که آمدند و مقابل ما ایستادند. جالب اینجاست که ناوهای آمریکایی بعد از مدتی با مشکل قایق تندرو مواجه شدند و کیسه های شن روی کشتی های خودشان گذاشتند. کالیبر 50 پشتش گذاشتند. دوستانی که الان اینجا هستند شرایط آن زمان را می دانند. یعنی آمدند و گفتند چطور باید با کشتی درگیر شویم و کردند. آنها از هلیکوپترهای آپاچی برای جنگ استفاده می کردند، ما هرگز به آنها حمله نمی کردیم و آنها شروع می کردند و ما واکنش نشان می دادیم.

وی افزود: یک بار در سمت جزیره فارس، شهید مهدوی که از شهدای برجسته نیروی دریایی ارتش است و عملیات خوبی انجام داد، به آنجا حمله کردند، پسران ما در کشتی بودند و بودند. هنگام حمله، نماز مغرب و عشا را بخوانند». . وقتی حمله کردند، دنبال این بودیم که چه سلاحی برای بچه ها مفید باشد.

سردار علایی درباره دستیابی به موشک استینگر توضیح داد: موشک استینگر را از برادران افغانستانی که با آمریکا همکاری می کردند دریافت کردیم و آمریکا موشک استینگر را به آنها داد تا علیه شوروی استفاده کنند و دو فروند بالگرد آپاچی روی قایق ها بود. . به بچه ها حمله کردند و قایق ها را زدند اما یکی از بچه های ما با همان موشک استینگر آمریکایی هلیکوپتر آمریکایی را زد و اولین بار بود که هلیکوپترش در دریا افتاد و دو نفر از خلبانانش هم غرق شدند که بعداً آمدند و آنها را برد.

وی خاطرنشان کرد: منظورم این است که نیروی دریایی ایجاد شد که از روز اول ایجاد آن به بهره برداری رسید. و در هر عملیات موفق بود. در ایران جنگ مین در نیروی دریایی وجود نداشت. آنها چهار مین روب قدیمی داشتند که آسیب دیده بودند. اینها در بندر بوشهر در منطقه دوم بودند و همیشه پهلو گرفته بودند و ما چیزی از آنها ندیدیم. اما طرح جنگ مین توسط نیروی دریایی سپاه پیشنهاد شد. ما بودیم که معدن را پیدا کردیم، صنایع دفاعی به آنها دادیم و گفتیم آن را بسازید. آنها دانشجویان مهندسی دانشگاه صنعتی شریف بودند که این معادن را در صنایع دفاعی ساختند.

وی از موشک های ساحل به دریا به عنوان ابتکار دوم یاد کرد و گفت: ایران اغلب ادعا می کند که تنگه هرمز را می بندیم. یک روز رفتم پیش آقای هاشمی و گفتم واقعاً می خواهید تنگه هرمز را ببندید؟ گفت بله اگر آمریکایی ها این کار را بکنند ما می بندیم. گفتم چطور می خواهی ببندی؟ گفت تو هستی گفتم ما سلاح می خواهیم گفت چی می خواهی؟ گفتم خود عراقی ها دارند. به ما گفت چه بخواهیم با موشک کرم ابریشم از داخل راس البیشه به خورموسی زدند آیا می خواهید به این سفر به چین بروید چون زمانی می خواست به چین برود من گفتم وقتی شما برو بگو موشک هایی که به عراقی ها داده اند را به ما بدهند، قرارداد بست و گرفت.

سردار علایی افزود: آقای صائمی در آن زمان فرمانده موشکی ما بود. مسئولیت را بر عهده گرفت و بچه ها را برای آموزش به چین فرستاد و این موشک ها وارد میدان شد. آقای درخشان فرمانده یکی از تیم های موشکی بود که از آنها استفاده می کرد. در تمام طول جنگ، تنها موشک هایی که عملیات را انجام داد، موشک هایی بود که در اختیار سپاه بود. یعنی می خواهم بگویم کاری که امام کرد، سپاه انجام داد و فرمانده سپاه دنبال کرد خیلی مهم و ارزشمند بود. یعنی نیروی دریایی تأسیس شد و در همه عملیات ها شرکت داشت.

2727

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=140427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.