افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

بالاخره «امرداد» درست است یا «امرداد»؟/ پاسخ استاد محمد محیط طباطبایی را بخوانید.

  • کد خبر : 319011
بالاخره «امرداد» درست است یا «امرداد»؟/ پاسخ استاد محمد محیط طباطبایی را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایناز ابتدای مرداد 1356 مطبوعات ایران که تا آن زمان دومین ماه تابستان را در قسمت تاریخ خود می گنجاندند، این کلمه را به «عمرداد» تغییر دادند. این تغییر حاصل بخشنامه ای بود که در همه روزنامه ها منتشر شد. در مرداد 1358، حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب، روزنامه […]

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایناز ابتدای مرداد 1356 مطبوعات ایران که تا آن زمان دومین ماه تابستان را در قسمت تاریخ خود می گنجاندند، این کلمه را به «عمرداد» تغییر دادند. این تغییر حاصل بخشنامه ای بود که در همه روزنامه ها منتشر شد. در مرداد 1358، حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب، روزنامه نگار روزنامه بامداد با محمد محیط طباطبایی نویسنده فقید معاصر مصاحبه کرد و از او پرسید که آیا کلمه امرداد صحیح است؟ پاسخ نقل قول وی از «بامداد» از پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ را در زیر می خوانید:

«مرداد» واژه صحیح و شیوای زبان فارسی است که از زمان فردوسی تا به امروز پیوسته در نظم و نثر فارسی به کار رفته است. مثلاً در ادبیات فارسی کهن ایران حتی یک مورد را نمی توان یافت که این کلمه از صورت مرداد حذف شده باشد. شاعران و نویسندگان زرتشتی ایران در کتاب های خود از جمله «زرشت نامه» و عنوان فصل های «خورده اوستا» از همین واژه استفاده کرده اند. این نشان می دهد که در وحدت استفاده از آن بین زرتشتیان و مسلمانان تفاوتی وجود نداشته است.

اصولاً ما کلمه ای را در صورتی صحیح می دانیم که در متون ادبی زبان فرانسه به کار رفته باشد و عموم مردم نیز از آن استفاده کنند. همانطور که گفته شد وجود آن در متون ادبی و در زبانهای محلی رایج در میان کشاورزان ایرانی مسلم و غیر قابل تردید است، یعنی پاسداران تاریخ کهن خورشیدی بدون استثنا همان کلمه مرداد است. در روستاهای خراسان و سایر نقاط ایران که مهم نیست، همه می گویند. حرکت میم گاهی ممکن است در جاهایی به کسری متمایل شود… اما در اصل همان کلمه مرداد صحیح است.

امرداد، برخلاف مرداد، واژه ای نادرست است که به دستور کوجراتی در هند از امرداد پهلوی گرفته شده است و صرف نظر از اینکه فارسی دری زبانی متمایز از پهلوی است، در بیشتر زبان های ترکیبی فارسی و هندی به کار می رفته است. زبان ها. . از دوره قاجار که سطح دانش زرتشتیان در ایران پایین آمد و عده ای از شهرهای یزد و کرمان به هند رفتند و انگلیسی و کمی فارسی را در آذربایجان آموختند و پس از بازگشت این ثروت را به ایران آوردند. . میرزا کیخسرو شاهرخ، تصور می کنم زرتشتیان ایرانی اصرار داشتند که این کلمه را اگر نگوییم اولین بار، به فارسی منتقل کنند، و به این ترتیب زرتشتیان ایرانی که دستورهای باستانی خود را به زبان فارسی می نوشتند، مرداد را نیز به نام مرداد ضبط می کردند، به اشتباه از چنین واژه هایی پیروی کردند. کاربرد و به زبانی که زرتشتیان یزد و کرمان را رواج دادند. لازم به یادآوری است که امرداد، تلفظ هندی و زرتشتی «نان دادن» است و ربطی به امرداد ندارد، به خصوص که این کلمه حرکتی ندارد، افراد ناآگاه به آن امرداد می گویند. چند سال پیش بحثی در این مورد مطرح شد و مشخص شد که آمارد اشتباه می کند و مرداد درست می گوید، اما عده ای که در این اختلاف و توازن احساساتی غیر از احساسات ادبی و ادبی داشتند، با خواسته های او موافق نبودند و تلاش کردند. از شاه مخلوع بخواهید که دستور بدهد. آنها موفق شدند زیرا حتی فرهنگستان زبان ایران حاضر به تقصیر چنین اشتباهی نبود و به ناچار دامپزشکی نویسنده خواهان صدور حکم شد و آن حکم را در روزنامه ها نوشتند و امرداد امرداد شد، اما در واقع دری فارسی آرمداد شد امرداد طاغوت.

اگر آن دامپزشکی که حکم امرداد را می خواهد دوباره به امرداد نامه بنویسد و از آن امردادگان بسازد، اشکالی ندارد زیرا امرداد را مظهر پیروزی خود می داند. جای تعجب است که تایپوگرایان مؤسسه چاپ ایران که در دوره. انقلاب جمهوری اسلامی ایران با کم کاری و اعتصابات نهضت را به پیروزی رساندند. آمدند و دوران طاغوت را به پایان رساندند، اما باز هم طبق رسم مرداد شمسی در قالب امرداد طاغوتی برای ما می نویسند و شرم چنین چیزی را بر دوش نویسندگان روزنامه هایی می اندازند که مطالبشان در آنجاست. چاپ می شود.

25957

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=319011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.