افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

بازگشت 1100 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 376686
بازگشت 1100 لوح هخامنشی از آمریکا به ایران – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سوغات ریاست جمهوری حاصل رایزنی های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون حقوقی رئیس جمهور در موسسه شرق شناسی شیکاگو است. محموله آنها اکنون به ایران باز می گردد. این الواح معمولاً به خط میخی و به زبان ایلامی یا آرامی در اشکال […]

به گزارش خبرگزاری مهر، این سوغات ریاست جمهوری حاصل رایزنی های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون حقوقی رئیس جمهور در موسسه شرق شناسی شیکاگو است. محموله آنها اکنون به ایران باز می گردد.

این الواح معمولاً به خط میخی و به زبان ایلامی یا آرامی در اشکال و اندازه های مختلف نوشته می شوند و موضوعات آنها عمدتاً مربوط به مدیریت منابع، راه ها، روابط اجتماعی، نیازهای اساسی زندگی، دستمزد و اقتصاد جامعه هخامنشی است. در زمان داریوش اول.

در اسفند 1311، گروه باستان شناسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو طی کاوش های باستان شناسی دیوارهای تخت جمشید، حدود 30000 لوح گلی مربوط به دوره هخامنشیان به خط میخی کشف کرد.

در سال 1314 به دنبال توافق دولت وقت ایران با مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، مقرر شد که این الواح برای ترجمه و مطالعه آنها به مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو سپرده شود. محتویات، و روند بازگرداندن آنها همچنان ادامه دارد.

اوایل سال گذشته 3506 لوح هخامنشی، 836 لوح کوچک به خط آرامی و 2670 لوح بزرگ به خط ایلامی در پایان سفر شهید سید ابراهیم رئیسی از آمریکا به ایران منتقل شد.

همچنین محموله‌های دیگری نیز در سال‌های گذشته به ایران وارد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به 1783 لوح ایلامی در سال 2018 و 300 تبلت در سال 2013 اشاره کرد. بیشترین محموله در سال 1330 وارد ایران شد که شامل 37027 اسلب و 179 اسلب در سال 1327 به ایران تحویل داده شد.

اما هنوز لوح های بسیار دیگری در اختیار موسسه مطالعات محموله شیکاگو است که بازگشت برخی از آنها مشکلات زیادی را برای ایران به همراه داشته است، از رایزنی با وزارت میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه تا انتقال آنها به ایران و نمایش برخی از آنها در موزه ملی ایران.

با این حال، ایالات متحده هنوز هم این اعتماد را نسبت به 90 سال پیش حفظ کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376686

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.