افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

بازگشت الواح هخامنشی به ایران/ جزئیات

  • کد خبر : 376810
بازگشت الواح هخامنشی به ایران/ جزئیات

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با بازگرداندن 1100 قطعه لوح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شده بود، علی دارابی نماینده میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور بازگردانده شد. صنایع دستی که در مراسم تحویل این آثار حضور داشت، گفت: این ششمین […]

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با بازگرداندن 1100 قطعه لوح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شده بود، علی دارابی نماینده میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور بازگردانده شد. صنایع دستی که در مراسم تحویل این آثار حضور داشت، گفت: این ششمین مرحله از بازگشت الواح و دسته گل های هخامنشی از آمریکاست که در آن 1100 قطعه از این دسته گل ها به دست می آید. گل تحویل داده شد به کشور بازگشت.

ایسنا نوشت: اضافه شد: این الواح به موزه ملی ایران منتقل و به مدت 72 ساعت قرنطینه خواهند شد و پس از آن، هیئت کارشناسان مجدداً آن‌ها را مطالعه می‌کنند، هر چند که الواح قبلاً (از سوی مؤسسه) خوانده شده باشد. ). شرق شناسی در شیکاگو).

معاون میراث فرهنگی همچنین گفت: این پنل ها از دو هفته آینده قابلیت نمایش و بازدید عموم را دارد.

دارابی یادآور شد: پیش از این در پنج مرحله در مجموع 6 هزار و 868 گل سالم به کشور بازگردانده شد و مرحله پنجم نیز سال قبل بود که 3 هزار و 506 گل سالم از آمریکا به ایران بازگردانده شد. در این مرحله 1100 قطعه لوح هخامنشی دیگر به ایران بازگشته است و طرف آمریکایی متعهد شده است که بقیه الواح را در بازه زمانی موجود بازگرداند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه این دسته گل ها معرف زندگی و سبک زندگی نیاکان ما در دوره هخامنشیان است افزود: این دسته گل ها بسیار ارزشمند هستند. این اشیاء به موزه خواهند رفت. زیرا موزه ها نه تنها مظهر ثروت و توسعه یک کشور هستند، بلکه نمادی از صلح و توسعه برای همزیستی در جهان هستند. بنابراین به دنبال افزایش تعداد موزه ها به هزار موزه در کشور هستیم.

در اسفند 1311 در حین کاوش های باستان شناسی در دیوارهای تخت جمشید، گروه باستان شناسی مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو (ارنست هرتسفلد) حدود 30000 لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی با خط میخی کشف کرد. در سال 1314 به دنبال توافق دولت وقت ایران با مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، مقرر شد که این الواح برای ترجمه و مطالعه آنها به مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو سپرده شود. محتوا و روند بازگشت همچنان ادامه دارد.

به گفته باستان شناسان و زبان شناسان، کتیبه های گلدار هخامنشی که بر دیوارهای تخت جمشید یافت شده مربوط به زمان داریوش بزرگ، بنیانگذار تخت جمشید (522 تا 485 پیش از میلاد) است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.