افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

بازنشستگان بخوانند/ چرا حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب نیست؟

  • کد خبر : 404210
بازنشستگان بخوانند/ چرا حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب نیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه ای با اشاره به تنظیم ضوابط و رویه های لازم برای اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان، دستورات جدید و مطالبات مستمری بگیران را اعلام کرد. به زودی پرداخت خواهد شد. همشهری نوشت: سازمان برنامه و بودجه با صدور احکامی و پرداخت مطالبات بازنشستگان […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه ای با اشاره به تنظیم ضوابط و رویه های لازم برای اجرای قانون تناسب حقوق بازنشستگان، دستورات جدید و مطالبات مستمری بگیران را اعلام کرد. به زودی پرداخت خواهد شد.

همشهری نوشت: سازمان برنامه و بودجه با صدور احکامی و پرداخت مطالبات بازنشستگان از اجرای قریب الوقوع قانون تناسب حقوق بازنشستگان خبر داد تا هدف تناسب ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان تا پایان سال جاری محقق شود مقرر در قانون محقق خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرده است که با تامین منابع مالی لازم در لایحه بودجه 1404 برای اجرای مرحله دوم تناسب به میزان 30 درصد، بخشی دیگر از مراحل قانونی تکمیل و با صدور با احکام جدید صندوق های بازنشستگی، پرداخت مطالبات به زودی آغاز می شود.

قابل تامل است که تمامی انتقادات وارده به اجرای نادرست قانون تناسب ناشی از عدم پرداخت مابه التفاوت یک میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی است. اما اکثر مسئولان و سازمان های متولی با پرداختن به این انتقادات، وعده حل مشکل بازنشستگان دولتی را می دهند. در اطلاعیه فعلی سازمان برنامه مشخص می شود که مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز دیده می شوند یا خیر.

آخرین وضعیت سفارشی سازی

پس از دولت سیزدهم در تیرماه 1403، برای تعدیل حقوق بازنشستگان در سه ماهه اول، سه میلیون تومان به حساب آنها واریز شد، مقرر شد دستور قطعی به مستمری بگیران داده شود و پس از محاسبات، مبلغ دقیقی را اعمال کنند. مقدار تعدیل

همچنین با تغییر دولت، پیش‌بینی می‌شد که صدور احکام قطعی به تعویق بیفتد، اما پرداخت مبلغ بدهی ادامه یابد. اما در عمل فقط پرداخت مبلغ بدهی به مستمری بگیران کشوری ادامه یافت و مستمری بگیران تامین اجتماعی در بلاتکلیفی قرار گرفتند.

در پایان تابستان با دو واریز یک میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری، مجموع درآمد حاصل از تناسب شش ماهه آنها به 6 میلیون تومان رسید. در حالی که تنها 3 میلیون تومبه از دولت سیزدهم برای مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز شده و نه تنها خبری از ودیعه جدید نیست بلکه متولیان نیز در این خصوص اظهار نظری نمی کنند.

تبعیض در اجرای تناسب حقوق بازنشستگان و بلاتکلیفی مستمری بگیران تامین اجتماعی بیش از هر چیز به محل تامین منابع لازم برای تناسب مربوط می شود.

قانون پیش بینی کرده است که منابع مالی لازم برای تعدیل حقوق بازنشستگان در صندوق های دولتی به میزان 50 میلیارد تومان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود. این در حالی است که برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که دولت 130 میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند تا با این منابع، حقوق این بازنشستگان تعدیل شود.

چرا حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب نیست؟

با توجه به روند اجرای این قانون به نظر می رسد تنها در دولت سیزدهم بخشی از بدهی عمومی معادل منابع لازم برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شده در 3 ماهه اول سال بوده و پس از آن خیر. برای اجرای تعدیل به تامین اجتماعی پول داده شد.

این در حالی است که هزینه ماهانه تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق، مستمری و هزینه های درمانی مستمری بگیران و مودیان بیمه به قدری زیاد است که قدرت خرید اضافی ندارد. در این شرایط تا زمانی که دولت نسبت به پرداخت بدهی انباشته خود به سازمان تامین اجتماعی طبق قانون اقدامی نکند، بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان از تناسب محروم خواهند بود.

صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بزرگترین صندوق بیمه ای کشور است که اگرچه امور آن در دست مدیران دولتی است و در دوره های مختلف به شدت تحت تاثیر سیاست های دولت قرار گرفته است، اما همچنان توانسته درآمد و هزینه های خود را با تکیه بر نقدینگی متعادل کند. و دارایی های داخلی این در حالی است که صندوق های دولتی به طور عام و صندوق بازنشستگی کشوری به طور خاص با ضریب حمایتی کمتر از یک، کاملا وابسته به منابع دولتی بوده و عملاً توسط بودجه عمومی کشور حمایت می شود.

قابل تامل است که دولت در دوره های مختلف به تامین اجتماعی بدهکار بوده و باید چند صد میلیارد تومان به این سازمان پرداخت کند. در این شرایط عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی به بیش از 4 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر این سازمان آسیب می رساند که در تناسب حقوق ها مشهود است.

بی توجهی به بازنشستگان تامین اجتماعی در بحث تناسب حقوق یک طرف ماجرا است و در این میان بی توجهی به حداقل حقوق بگیران این سازمان که به دلیل از کارافتادگی یا بازنشستگی پیش از موعد حقوق بسیار ناچیزی دریافت می کنند موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود تناسب حقوق بازنشستگان است. .

۲۲۳۲۲۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.