افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 6 October , 2024
1

بازار سرمایه نباید به سمتی برود و بازار پول در جهتی دیگر

  • کد خبر : 386721
بازار سرمایه نباید به سمتی برود و بازار پول در جهتی دیگر

به گزارش بازار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حجت الاسلام سیدی شامگاه شنبه 23 مهر 1403 در همایش سالگرد تاسیس مرکز کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ضمن تبریک روز کارگزار و قدردانی از از تلاش روسای سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و پیشکسوتان صنعت کارگزاری افزود: یکی از اولین اقدامات من در سازمان […]

به گزارش بازار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حجت الاسلام سیدی شامگاه شنبه 23 مهر 1403 در همایش سالگرد تاسیس مرکز کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ضمن تبریک روز کارگزار و قدردانی از از تلاش روسای سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و پیشکسوتان صنعت کارگزاری افزود: یکی از اولین اقدامات من در سازمان بورس، تهیه فهرستی از مشکلات بازار سرمایه با مشارکت و مشورت چند نفر بود. بخش های بازار، از جمله کارگزاران بورس. بر این اساس 17 اقدام اولویت دار برای اجرا و نظارت در 6 ماه آینده طراحی کرده ایم تا بازار در مسیر رشد قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه چشم انداز سازمان بورس گفت: قرار بود در سال 1404 قدرت اول منطقه باشیم اما با توجه به روند گذشته این هدف محقق نمی شود. اما اگر بخواهیم جایگاه فعلی خود را در بین اقتصادهای منطقه حفظ کنیم باید سالانه به رشد اقتصادی 6.5 درصدی برسیم. برای رسیدن به این هدف حداقل به 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. این میزان سرمایه گذاری از دو طریق قابل جذب است: بازار پول و سرمایه. در این میان نقش بازار سرمایه 50 درصد است.

سعیدی تاکید کرد: برای دستیابی به مشارکت 50 درصدی بازار سرمایه در تامین مالی باید اقدامات بزرگی انجام شود. در گام اول باید از حقوق سهامداران حمایت شود تا بازار سرمایه برای اتباع و خارجی ها جذاب باشد. سهامداران و سرمایه گذاران

وی افزود: برای جذب سرمایه گذار افزایش شفافیت و کارایی بسیار مهم است. برای دستیابی به هدف افزایش بهره وری نیازمند کمک همه مسئولین این حوزه هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم پیشتاز بودن بازار سرمایه و فعالان آن در اقتصاد، گفت: متاسفانه وضعیت برعکس است، یعنی به جای اینکه پیشرو باشیم، ادامه داده ایم. اجازه داد که روند اقتصاد و بازار بر اساس یک سری تحلیل های ضعیف استوار شود و ضعیف حرکت کند و سپس اقدامات اجباری در پاسخ به این روندها انجام شود.

سعیدی تاکید کرد: در صورت رشد پای بازار سرمایه جذب بخشی کوچک از صندوق توسعه و تثبیت بازار دیگر دغدغه فعالان بورس نخواهد بود.

از ابزارهای بازار سرمایه برای حل اختلافات استفاده کنید

سعیدی از برگزاری جلسات مشورتی بیشتر با طرف های مختلف بازار استقبال کرد و گفت: برای جذب سرمایه گذار در بازار سرمایه چاره ای جز افزایش کارایی و ارتقای سطح شفافیت بورس نداریم. برای دستیابی به این هدف و همچنین تسهیل فرآیند تشکیل سرمایه، نقش شرکت های کارگزاری بسیار پر رنگ است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به عزم خود برای مقررات زدایی و تسهیل فرآیندها در بازار سرمایه، تصریح کرد: اصول را نمی توان تغییر داد، اما می توان مقررات را کاهش داد و سیستم ها را اصلاح کرد تا سرعت کار افزایش یابد و هزینه معاملات کاهش یابد. ” البته تمامی این تغییرات با مشارکت و مشورت مراکز و فعالان بازار طراحی و اجرا خواهد شد.

سعیدی درباره لزوم تسهیل در صدور مجوز در بازار سرمایه گفت: برای نهاد ناظر بر بازار سرمایه افتخاری نیست که مجوز صادر کند. به نظرم باید کاری کنیم که هرکس شرایطش را دارد مجوز فعالیت بگیرد. ماموریت من تسهیل فرآیند صدور مجوز است.

مذاکره با سازمان های دولتی

سعیدی با اشاره به نتایج جلسه صبح امروز ستاد اقتصادی دولت تصریح کرد: در این جلسه به بررسی برخی از اثرات مستقیم و غیرمستقیم لایحه بودجه بر بازار سرمایه پرداختیم. ساماندهی و تثبیت معافیت های مالیاتی و حقوق مالکیت معادن و همچنین لغو قیمت های دستوری از مواردی است که در قالب بحث بودجه دنبال می کنیم.

وی افزود: در بین دستگاه های دولتی به ندرت وزارتخانه ای را می یابید که مرتبط با بازار سرمایه نباشد و ربطی به بورس نداشته باشد، بنابراین ما علاقه مندیم علاوه بر پیگیری مسائل بودجه ای، با دستگاه های دولتی نیز تعامل داشته باشیم. “.

سعیدی در عین حال تصریح کرد: تعامل با دست اندرکاران سیاست پولی موضوع بسیار مهمی است، بازار سرمایه نمی تواند به یک سمت و بازار پول در جهت دیگر حرکت کند، ما سعی می کنیم در مذاکرات با مرکزی بر روی موضوعات مشترک کار کنیم. مسئولان بانک بنابراین هم مشکلات بازار پول و هم مشکلات بازار سرمایه باید در این میان بحث نرخ سود و تفاوت نرخ اسمی ارز و بازار آزاد نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

دونده ها باید شفاف سازی کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در نشست کارگزاران و پیشکسوتان بازار سرمایه به صراحت اعلام کرد؛ سازمان بورس را متولی اصلی شاخص می دانند که کاملاً نادرست است، اما مراکز و نهادهای فعال در بازار سرمایه باید برای رونق و رشد بورس دور هم جمع شوند.

وی تاکید کرد: به درستی ثابت شده است که کل سهامداران، ذینفعان و فعالان بازار سرمایه تنها چند صد هزار نفر هستند در حالی که این تصور کاملا نادرست است و همه 85 میلیون ایرانی به نحوی از این بازار سود می برند. به جز زمانی که حاشیه سود شرکت ها کاهش یابد، تنها بازار سرمایه و سهامداران شرکت ها متضرر می شوند. در چنین مواقعی کارگزاران بورس باید این گونه مشکلات را به جامعه برسانند و در این زمینه ها به آنها اطلاع دهند.

وی با اشاره به شرایط فعلی بورس گفت: در چنین شرایطی نگاه سهامداران خرد کوتاه مدت است اما نهاد ناظر نباید هیجان زده شود بلکه باید کم هزینه ترین مسیرها را با حوصله و تامل انتخاب کند.

رفع موانع بازار سرمایه با کمک بورس های کالایی

وی وجود نارضایتی در حوزه های مختلف به ویژه انرژی را یکی از موانع رشد شرکت های بورسی ارزیابی کرد و گفت: یکی از راه های رفع نارضایتی در اقتصاد استفاده از ابزارهای بازار سرمایه مانند بورس کالا و بورس کالا است. بورس انرژی.

رئیس سازمان بورس با اشاره به لزوم رفع موانع توسعه بورس کالا تاکید کرد: یکی از اقدامات اتخاذ شده در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، افزایش توجه به مبانی بورس کالا است. قیمت گذاری اجباری، بی ثباتی قیمت خوراک و مسائلی از این دست عملکرد بورس کالا را مختل کرده است و تلاش می کنیم موانع را برطرف کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=386721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.