افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

بازار ارز کنترل شده است/امکان فروش برق با کد ارزی – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 202108
بازار ارز کنترل شده است/امکان فروش برق با کد ارزی – خبرگزاری بعلاوه اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری اظهار داشت: در بخش واقعی اقتصاد ایران اخیرا گزارشی از میزان تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی کشور منتشر شد که بر اساس آن گزارشی از وضعیت تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی کشور منتشر شد. ، در دی […]

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری اظهار داشت: در بخش واقعی اقتصاد ایران اخیرا گزارشی از میزان تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی کشور منتشر شد که بر اساس آن گزارشی از وضعیت تولید و فروش شرکت های بزرگ صنعتی کشور منتشر شد. ، در دی ماه امسال نسبت به دی ماه. مانند سال قبل شاهد رشد تولید بودیم.

وی افزود: تولید در دی ماه 1.9 درصد و نسبت به آذرماه امسال 4.5 درصد افزایش داشته است.

خاندوزی ادامه داد: در صنایع شیمیایی و متالورژی به ترتیب 6 و 9 درصد افزایش داشته ایم. اهمیت این امر در دی ماه این است که در فصل سرد سال با وجود مشکل دسترسی به گاز، تولید در این بخش رشد داشته است.

کاهش رشد نقدینگی به 25.2 درصد

وی در خصوص بخش قیمتی اقتصاد نیز به کاهش رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: هدف کنترل نقدینگی تا پایان سال جاری 25 درصد بود که در پایان دی ماه به 25.2 درصد کاهش یافت. رشد پایه پولی نیز به 31.7 درصد رسید که کمترین نرخ در 17 ماه گذشته است. این در حالی است که رشد نقدینگی در دولت قبل به 40 درصد رسیده بود.

خاندوزی ادامه داد: بنابراین دولت توانست یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ماه نسبت به دی ماه 1401، 11 درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری تقریباً 75 درصد کاهش نقطه به نقطه در تورم مسکن داشته ایم. البته این رقم به معنای کاهش نرخ رشد قیمت است که البته امسال به صورت مطلق کاهش یافته است. تورم ماهانه مسکن برای 5 ماه امسال منفی و در سایر ماه ها رشد بسیار پایینی داشته است. در ماه هایی که تورم منفی نبود، رشد مثبت زیر 2 درصد بود.

رشد ترافیک 30 درصدی

خاندوزی در خصوص ترافیک نیز گفت: تردد در پایان دی ماه از مرز 14.2 میلیون تن گذشت که نسبت به 10 ماهه سال گذشته 30 درصد رشد نشان می دهد.

وزیر اقتصاد افزود: امیدواریم تا پایان سال به 16 میلیون تن کالای ترانزیت از ایران برسیم. دلیل اهمیت رشد ترافیک، ناکارآمدی تحریم هاست که راه حل دولت سیزدهم بود. دولت به دنبال استقرار اقتصاد ایران در منطقه و همسایگان است و ما باید اقتصاد ایران را از منظر روابط بین‌الملل ارتقا دهیم تا تحریم‌ها اثرگذار نباشد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ساماندهی ارزهای رمزپایه اظهار کرد: راهبرد دولت در این زمینه شفافیت و دیده شدن این بخش است.

وی افزود: همچنین به دنبال تدوین قوانینی برای جلوگیری از تقلب و شفافیت هستیم. در کشورهای دیگر ابزارهای مختلفی برای دیده شدن این بخش ایجاد شده است، به ویژه اینکه این حوزه طبیعتاً به عدم شفافیت گرایش دارد.

سند در مورد ارزهای دیجیتال آماده شده است.

خاندوزی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی که در آذرماه از سوی رئیس جمهور تصویب شد، موظف شده است سندی برای ارزهای رمزنگاری شده تهیه کند تا شفافیت در این زمینه حاصل شود. بانک مرکزی سند را آماده کرده و در مرحله بررسی و تایید است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اعطای پروانه صید در استان هرمزگان گفت: با گذشت 20 سال از اعطای مجوز صید، انحصار از بین رفت و صیادان به راحتی به آن دسترسی پیدا کردند.

وی افزود: با همکاری استانداری هرمزگان مجوز فقط برای شناگران و صیادان بدون کاغذبازی و مراجعه حضوری صادر شد.

خاندوزی ادامه داد: مراحل ثبت نام برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر آغاز شده است و متقاضیان می توانند برای صیادی و قایقرانی درخواست خود را ثبت کنند. پس از تکمیل فهرست، این فرآیند برای استان خوزستان نیز عملیاتی می شود.

ساعت رسمی کشور تغییر نمی کند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تغییر ساعت کاری رسمی اظهار کرد: دولت برنامه ای برای طرح لایحه تغییر ساعت کاری رسمی کشور ندارد. بر اساس مصوبه شورای اسلامی، دولت این اختیار را دارد که ساعت مجامع فرعی خود را به گونه ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی حاصل شود.

وی افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم سال گذشته تغییر ساعت اداری در مجتمع‌های تحت نظارت دولت و نهادهای عمومی ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه‌جویی کرده است. مصرفی که معادل تولید سه نیروگاه است.

خاندوزی افزود: با توجه به اثربخشی این سیاست، دولت در سال آینده از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

آنها با افزایش قیمت نان در برخی استان ها موافقت می کنند

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص تقاضای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها گفت: سیاست دولت در این زمینه پایین نگه داشتن نسبت قیمت تمام شده نان در معیشت و سفره خانواده است. این نسبت در ابتدای دولت 2.5 درصد بود و اکنون به 2 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در برخی از استان ها درخواست افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و تصویب شد، اما در صورت تخلف در قیمت و کیفیت، سازمان وزارت صلح و تعزیرات رسیدگی می کند. . .

منتظر معرفی شرکت های ارزشمند برای سهام جدید هستیم.

وزیر اقتصاد درباره وضعیت باقیمانده سهام و رایزنی با برخی وزارتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های زیرمجموعه گفت: در دو سال گذشته موضوع عرضه سهام به بازماندگان در قانون بودجه مطرح شده بود اما این موضوع مطرح نشد. اجرا شد زیرا برخی از وزارتخانه ها سهام شرکت های خود را واگذار نکردند.

و افزود: اصرار داریم شرکت هایی که به این لیست می آیند شرکت های ارزشمندی باشند. امیدواریم مخالفت دو وزارتخانه مخالف را حل کنیم. مذاکرات مقدماتی با وزارتخانه های ذیربط و بازوی حقوقی دولت انجام شده است و امیدواریم بتوانیم رای دولت را در این زمینه جلب کنیم.

قیمت گوشت به زودی متعادل می شود

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت گوشت تصریح کرد: دولت در این زمینه دو اقدام مهم را در دستور کار قرار داده است. وزارت جهاد کشاورزی با تأمین خوراک دام و نهاده‌های کافی دام‌ها از کشاورزان حمایت کرد و از طریق واردات نیز بازار را متعادل کرد.

وی بیان کرد: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین قیمت ها که دغدغه درست مردم است به زودی تکمیل شود.

ما به دنبال افزایش مناطق آزاد جدید نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره تعطیلات پنج شنبه و جمعه و نظر دولت در این خصوص گفت: سال گذشته دولت لایحه ای را در خصوص تعطیلات رسمی به مجلس ارائه کرد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم. . قانون هر چه باشد ما از آن تبعیت خواهیم کرد.

وی درباره مناطق آزاد تصریح کرد: تمرکز دولت بر افزایش مناطق آزاد نیست. سال گذشته 7 منطقه آزاد جدید اضافه شد و شروع این مناطق جدید ماه ها طول کشید زیرا نیاز به برنامه ریزی دقیق داشتند.

خاندوزی افزود: بنابراین سیاست ما این است که در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول، این مناطق را فعال کنیم. با توجه به تنگ نظری برخی نهادها در اجرای ماده 65 قانون مناطق آزاد، مشکلاتی به وجود آمده است و به همین دلیل به دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص سیاست های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال جدید گفت: سیاست دولت و اقدامات بانک مرکزی با هدف کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است. و از تمام توان خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

دغدغه بانک مرکزی کنترل نرخ ارز است

خاندوزی تاکید کرد: بانک مرکزی طی 20 روز گذشته به طور جدی به موضوع افزایش بی رویه نرخ ارز پرداخت و در آینده نیز به همین سیاست ادامه خواهد داد زیرا بی ثباتی نرخ ارز کشور را در کنترل تورم با مشکل مواجه می کند. تاکید رئیس جمهور بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سیاست‌های خودرویی وزارت امنیت، واردات خودروهای خارجی و کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل، امنیت، گفت: راهبرد دولت، آنچه دولت دنبال می‌کند. وزارت امنیت با افزایش تولید، قیمت خودروهای داخلی را متعادل می کند و خودروهای خارجی را نیز وارد می کند.

وی افزود: وزیر صمت قول داده به زودی درباره سیاست خودرویی به تفصیل صحبت کند. فصل سخنراني راهبردهاي خودرويي، آنچه در دستور كار دولت است و وزير صمت اعلام مي كند; نه آنچه که سایر مقامات مربوطه با آنها مصاحبه می کنند.

خاندوزی در خصوص ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی نیز گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی در این خصوص در نظر گرفته شد که در نهایت به تصویب اتاق باز شورای اسلامی رسید. در دولت فعلاً دستور کار کمیسیون ها تصویب نشده است.

وی افزود: اما برنامه دستگاه های اجرایی با توجه به جزئیات رئیس سازمان هوانوردی به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی نیز همین مسیر را طی کند.

امکان فروش برق با ارزهای دیجیتال.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گفت: تابلوی برق تجدیدپذیر در بورس انرژی ایجاد شده و امکان تسویه برق با صنایع فراهم شده است. همچنین امکان ایجاد نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی با امکان صادرات آن و امکان فروش برق با ارزهای دیجیتال وجود دارد.
همچنین تسهیلات نرخ ترجیحی تبصره 18 قانون بودجه برای متقاضیان راه اندازی انرژی های تجدیدپذیر لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم مجموعه این اقدامات اتخاذ شده به همراه مذاکراتی با سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از فرصت موجود در خاک کشورمان برای احداث نیروگاه خورشیدی بتواند کمبودهای کشور در حوزه انرژی را جبران کند. علاوه بر این در کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت های هیدروکربنی نیز موثر است.

در حال تکمیل ….

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=202108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.