افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

بازارهای سرمایه اسلامی برای ارائه ابزارهای مالی با تأثیر اجتماعی مثبت مناسب تر هستند

  • کد خبر : 411783
بازارهای سرمایه اسلامی برای ارائه ابزارهای مالی با تأثیر اجتماعی مثبت مناسب تر هستند

به گزارش بازار، شانزدهمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی امروز با حضور حجت الله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار به میزبانی جمعی از صاحب نظران و پژوهشگران آغاز به کار کرد. حوزه مالی اسلامی از کشورهای مختلف اسلامی این کنفرانس با حضور نمایندگان […]

به گزارش بازار، شانزدهمین همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی امروز با حضور حجت الله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار به میزبانی جمعی از صاحب نظران و پژوهشگران آغاز به کار کرد. حوزه مالی اسلامی از کشورهای مختلف اسلامی

این کنفرانس با حضور نمایندگان بازارهای مالی کشورهایی مانند مالزی، تاجیکستان، افغانستان، عمان، قزاقستان، مالدیو، روسیه، عراق، یمن، پاکستان، سنگاپور، لبنان، غنا، آلمان، سوریه، کنیا، بنگلادش، موریس، اندونزی، سودان، بلغارستان و… جشن گرفته شده است.

هدف اصلی کنفرانس بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) بررسی و تبادل نظر درباره آخرین تحولات و دستاوردهای کشورهای اسلامی در حوزه مالی اسلامی است که یکی از حوزه های حیاتی و رو به رشد بازارهای مالی جهانی محسوب می شود. .

ابراز تمایل به پذیرش ایران

حجت‌الله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه ICM-16 پس از خیرمقدم به حاضران اعلام کرد: اگرچه تعامل حضوری بسیار مفید است، اما فرصت ارتباط با مهمانان گرامی از سراسر جهان است. به صورت مجازی فراهم شده است، در همین حد ابراز رضایت می کنیم و امیدواریم بتوانیم در دوره بعدی در ایران بمانیم.

نیاز به تمرکز بر نوآوری

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به موضوع کنفرانس امسال بازار سرمایه اسلامی که «بررسی آینده بازار سرمایه اسلامی: روندها، چالش‌ها و فرصت‌ها» است، گفت: این موضوع وظیفه اساسی پیش روی ما را تشریح می‌کند. آینده صنعت خودمان.” با تمرکز بر نوآوری و آینده نگری استراتژیک.

حجت الله سعیدی ادامه داد: در این دو روز به بررسی چند موضوع فرعی مهم می پردازیم که نشان دهنده پویایی در حال تحول بازار سرمایه اسلامی است: 1. نوآوری های مالی 2. فناوری های نوظهور 3. حاکمیت و مقررات شرعی 4. پایداری و تامین مالی اجتماعی اسلامی.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه نوآوری مالی زیربنای هر نظام مالی مترقی از جمله بخش مالی اسلامی است، افزود: امروز شاهد جهش در ابزارهای مالی منطبق بر هر دو موازین شرعی هستیم. مانند سرمایه گذاری مدرن نیاز دارد. در همین حال، به عنوان مثال، صکوک سبز ابزار مدرنی است که امکان تأمین مالی پروژه‌های سازگار با محیط زیست را مطابق با اصول اسلامی فراهم می‌کند. علاوه بر این، ادغام قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین در ساختارهای صکوک باعث افزایش شفافیت، کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی فرآیندهای مدیریتی می‌شود. این تحولات نمونه ای از سازگاری و پتانسیل مالی اسلامی برای رویارویی با چالش های پیچیده امروزی است. برای رونق چنین نوآوری‌هایی، چارچوب‌های نظارتی ما باید به همان اندازه سازگار باشد. در این میان، همکاری فعال نهادهای نظارتی با نوآوران برای تدوین دستورالعمل‌های شفاف و منعطف بسیار حائز اهمیت است.

با استفاده از هوش مصنوعی

وی گفت: فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI) انقلابی بزرگ در توسعه و استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارها ایجاد کرده است، مالی اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی انتخاب سرمایه‌گذاری، ردیابی پورتفولیو را بهبود بخشیده، فرآیندهای حسابرسی را تسهیل کرده و امور مالی اسلامی را در سطح جهانی رقابتی‌تر کرده‌اند. با این حال، ادغام این فناوری‌ها باید به دقت مدیریت شود تا با ارزش‌های اخلاقی ما هماهنگ شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در موضوع بحث برانگیز دارایی‌های رمزنگاری شده، این ارزهای دیجیتال فرصت‌های مهمی را به ویژه در افزایش شمولیت مالی، نقدینگی و تراکنش‌های فرامرزی ارائه می‌کنند. با این حال، در همان زمان، نهادهای نظارتی با چالش‌های نظارتی مهمی مانند خطرات نوسانات، تقلب و احتمال سوء استفاده در یک محیط غیرقانونی مواجه هستند. برای پرداختن به این مسائل، ما باید تعادل دقیق و دستورالعمل‌های جامعی ایجاد کنیم که از نوآوری حمایت کند و در عین حال شفافیت و امنیت را تضمین کند.

جایگاه ویژه مالی اسلامی در هدایت توسعه اخلاقی و ابزارهای مالی

سعیدی با اشاره به اینکه از نظر پایداری و تامین مالی اجتماعی، تامین مالی اسلامی در جایگاه ویژه ای برای هدایت توسعه ابزارهای اخلاقی و مالی قرار دارد، گفت: هم اصول ESG (زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی) و هم تامین مالی اسلامی دارای پایگاه مشترکی هستند که دارای آن است. ریشه در اخلاق، برابری و عدالت اجتماعی. بنابراین، بازارهای سرمایه اسلامی برای تقویت ابزارهایی مانند صندوق های وقف محور و صکوک سبز که برای ایجاد بازده مالی و تأثیر اجتماعی مثبت طراحی شده اند، آماده هستند.

وی ادامه داد: با این حال چالش ها همچنان باقی است. یکی از مهمترین موانع عدم وجود معیارهای استاندارد ESG منطبق با موازین شرعی است که باعث ایجاد ناهماهنگی در ارزیابی و بازاریابی سرمایه گذاری ها می شود. علاوه بر این، دانش و درک معیارهای ESG در بازارهای اسلامی محدود است و پذیرش این اصول را کند می کند. اگر بخواهیم واقعاً پتانسیل ESG را در امور مالی اسلامی باز کنیم، پرداختن به این چالش‌ها حیاتی خواهد بود.

نقش اساسی در توانمندسازی مسلمانان

سعیدی افزود: نتیجه این است که در عین حال که با چالش های زیادی روبرو هستیم، فرصت های زیادی نیز پیش رو داریم. رشد تقاضای جهانی برای ابزارهای مالی اخلاقی و فراگیر، بازارهای سرمایه اسلامی را برای جذب طیف وسیعی از سرمایه گذاران متنوع آماده می کند. با تمرکز بر شمول مالی و تامین مالی جامعه، تامین مالی اسلامی می‌تواند نقش مهمی در توانمندسازی جمعیت مسلمان و تقویت توسعه اقتصادی گسترده‌تر ایفا کند. ناگفته نماند که باید چشم انداز ژئوپلیتیک گسترده تر و تغییرات اقتصادی بالقوه ای را که ممکن است ناشی از تصمیمات سیاسی در سراسر جهان باشد در نظر گرفت. آینده بازارهای سرمایه اسلامی بدون شک تحت تأثیر این عوامل بیرونی خواهد بود و این وظیفه کلی ماست که برای این تغییرات آماده شویم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان بار دیگر از دست اندرکاران برگزاری این دوره تشکر کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.