افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

بارداری در سن 40 سالگی؛ خطرات، فواید، نکاتی برای بارداری سالم

  • کد خبر : 32265
بارداری در سن 40 سالگی؛  خطرات، فواید، نکاتی برای بارداری سالم

اگر فکر می کنید در 40 سالگی برای باردار شدن دیر شده است، باید به شما بگوییم که هیچ زمان ایده آلی برای باردار شدن وجود ندارد. بسیاری از مردم در دهه 40 خود بچه دارند. بارداری در این سن خطرات و مزایای خاص خود را دارد. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما […]

اگر فکر می کنید در 40 سالگی برای باردار شدن دیر شده است، باید به شما بگوییم که هیچ زمان ایده آلی برای باردار شدن وجود ندارد. بسیاری از مردم در دهه 40 خود بچه دارند. بارداری در این سن خطرات و مزایای خاص خود را دارد. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا در مورد بارداری در 40 سالگی بیشتر بدانید.

بارداری در 40 سالگی

شاید تعجب کنید که نه تنها بسیاری از زنان در دهه 40 خود باردار می شوند، بلکه تعداد حاملگی ها در این دوران نیز در حال افزایش است. یکی از مهم ترین موانع بارداری در سن 40 سالگی، باروری فرد است. مطمئنا بسیاری از خانم ها تا سن 40 سالگی مشکلی برای باردار شدن ندارند اما طبق آمار با افزایش سن احتمال بارداری کاهش می یابد و احتمالا فرد به روش های کمک باروری نیاز خواهد داشت.

احتمال باروری در یک سال بدون استفاده از روش های کمک باروری در پایان دهه 30 60 درصد است. در واقع بین 38 تا 39 سالگی، احتمال باروری در هر سیکل قاعدگی 13.2 درصد است. این در حالی است که احتمال باروری در هر سیکل در 30 یا 31 سالگی 20 درصد است و در 44 سالگی به 6.6 درصد کاهش می یابد. نرخ باروری هر سال به طور چشمگیری کاهش می یابد، به ویژه در میان افرادی که هرگز بچه دار نشده اند.

اگر در سنین 41 تا 43 سالگی یا بیشتر باردار شوید، ممکن است نگران این باشید که سن شما چه تاثیری بر جنین شما خواهد داشت. خوشبختانه، در حالی که احتمال بروز عوارض جانبی در دهه 20 و 30 زندگی شما کمتر است، شما همچنان می توانید در دهه 40 زندگی خود بارداری سالمی داشته باشید، به خصوص اگر از سلامت خوبی برخوردار باشید و مراقبت های دوران بارداری منظم را دریافت کنید.

حفظ جنین در 40 سالگی

همه بارداری ها با احتمال سقط جنین همراه است. این احتمال با افزایش سن افزایش می یابد که تا حدودی به دلیل احتمال بیشتر بیماری های مزمن در این دوره از زندگی است. بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری تیروئید می‌توانند بر بارداری تأثیر بگذارند و احتمال سقط جنین یا مرده‌زایی را افزایش دهند. به همین دلیل مراقبت های قبل از بارداری بسیار مهم است.

با مراجعه به پزشک قبل از بارداری می توانید خطر ابتلا به بیماری های مزمن تحت کنترل را کاهش دهید. به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهای سازگار با بارداری را پیشنهاد کند یا از داروهای جدید در دوران بارداری استفاده کند.

خطر بارداری بعد از 40 سالگی

بارداری در 40 سالگی به اندازه کافی پیچیده است. هر چه سالم تر باشید، احتمال بروز عوارض جانبی کمتر می شود. البته حتی زنان سالم نیز می توانند عوارض جانبی بارداری را تجربه کنند.

احتمال اینکه بعد از 40 سالگی چند چیز را در بارداری تجربه کنید، بیشتر است، از جمله:

صحبت با پزشک در مورد سابقه پزشکی خود و انجام معاینات منظم در دوران بارداری می تواند درمان یا پیشگیری از عوارض جانبی را قبل از جدی شدن آسان تر کند.

1. تغییرات فیزیکی در دوران بارداری

بارداری بدن را تغییر می دهد. خانم هایی که برای مدت طولانی باردار بوده اند به خوبی می دانند که بارداری در سنین بالا شکل بدن آنها را بیشتر تغییر می دهد. یکی از جدی ترین احتمالاتی که برای بارداری میانسالی باید در نظر گرفت، تغییر کلی در فرم بدنی شماست. معمولاً برای فردی که فعال است و گرفتگی و درد روزانه کمی دارد، علائم فیزیکی مربوط به بارداری او تقریبا طبیعی است. اما اگر معمولاً در میانسالی از درد و گرفتگی رنج می برید، ممکن است علائم بالینی مرتبط با بارداری را در مراحل بعدی زندگی تجربه کنید.

خوشبختانه، اگر در حال حاضر ورزش می کنید، نیازی به توقف نیست. کلاس های ورزشی در دوران بارداری باعث می شود بارداری ایمن و راحت داشته باشید. پزشک یا ماما هر گونه تغییر در برنامه ورزشی شما را توضیح خواهد داد.

فعال بودن یکی از راه های کاهش استرس و فشار بارداری است. حتی اگر تازه وارد ورزش شده اید، می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. شنا، پیاده‌روی و یوگا ورزش‌هایی هستند که اکثر متخصصان به افرادی که قبل از بارداری فعال نبوده‌اند یا در برنامه‌های ورزشی خود موفق نبوده‌اند توصیه می‌کنند.

2. تغییرات روانی در دوران بارداری.

بارداری هورمون ها و احساسات شما را تغییر می دهد. نوسانات خلقی در دوران بارداری به خوبی شناخته شده است، اما به عنوان یک زن بالغ، احتمالاً چیزی دارید که افراد جوان تر از شما ندارند: توانایی مقابله موثرتر با این نوسانات. نگرانی های مالی و عاطفی می تواند باعث تحریک عاطفی در دوران بارداری شود. اگر چه سن و تجربه راه حل همه این مشکلات نیست، اما با افزایش سن تا حدودی ثبات ایجاد می شود. به عنوان مثال، جوانان با استرس دست و پنجه نرم می کنند، مانند یافتن یک خانه یا ثبات شغلی، که ممکن است در این سن درگیر آن نباشید.

درمان باروری در سن 40 سالگی

درمان باروری برای افراد مختلف متفاوت است. از دریافت دارو به صورت خوراکی و داشتن رابطه جنسی منظم تا دریافت تخمک های اهدایی یا انجام لقاح آزمایشگاهی. یکی از مسائل مهم در بارداری، نگهداری و کیفیت تخمک است. تعداد تخم ها و سلامت آنها با افزایش سن کاهش می یابد. پزشک می تواند کیفیت تخمک های شما را با انجام آزمایش باروری تخمین بزند. به طور کلی پس از 35 سالگی، اگر پس از 6 ماه رابطه مستمر بدون پیشگیری از بارداری، باید از متخصص باروری کمک بگیرید. حدود یک سوم از زنان بالای 35 سال و نیمی از زنان در اواخر دهه 40 زندگی خود از یک متخصص باروری کمک می گیرند. البته توانایی همسرتان در تولید اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد و بر شانس باروری شما تأثیر می گذارد.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک برای زنان باردار در تمام سنین توصیه می شود، اما آزمایش ژنتیک در سن 40 سالگی برای سندرم داون (تریزومی 21)، سندرم ادوارد (تریزومی 18) و سندرم پاچو (تریزومی 13) مهم است. سن مادر یکی از عوامل اصلی سندرم داون است.

احتمال داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون در یک زن 25 ساله 1 در 12000 است. در 40 سالگی این احتمال به 1 در 100 مورد می رسد و در 49 سالگی به 1 در 10 مورد افزایش می یابد.

آزمایش ژنتیک احتمال ابتلای کودک به مشکلات ژنتیکی را نشان می دهد. به عنوان مثال این تست نشان می دهد که احتمال داشتن فرزند مبتلا به سندرم داون 1 در 200 است و طبق آمار اصلی (1 در 100) نتیجه آزمایش شما منفی است. اما اگر این احتمال مثلاً 1 در 80 باشد، نتیجه آزمایش شما مثبت است. البته آزمایش ژنتیک به طور قطعی نمی گوید که آیا فرزند شما مشکل ژنتیکی دارد یا خیر، فقط خطرات آن را در مقایسه با گروه سنی او تخمین می زند. این آزمایش هیچ خطری برای مادر و کودک ندارد و به شما در تصمیم گیری کمک می کند.

آمینوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

زایمان در 40 سالگی

اگر این اولین زایمان شما نیست، خوشبختانه شانس شما برای زایمان زودرس کمتر از کسانی است که اولین فرزند خود را در 40 سالگی به دنیا می آورند. چیزی که زایمان در 40 سالگی را دشوارتر می کند، سلامتی شماست. احتمال بروز عوارض جانبی در یک زن مبتلا به یک بیماری مزمن بیشتر از یک فرد سالم است. با این حال، بیماری مزمن تنها یک تکه از این پازل است.

برخی از افراد معتقدند که سن و وضعیت روحی مادر در افزایش عوارض جانبی هنگام زایمان مانند القای زایمان و سزارین نقش دارد. علاوه بر عوارض مربوط به بارداری، القای زایمان نیز می تواند به دلیل اضطراب در مورد زایمان رخ دهد. همچنین با افزایش سن نیاز به سزارین تا 48 درصد افزایش می یابد. اگرچه به این معنا نیست که حتماً نیاز به سزارین دارید، اما امکان سزارین برای شما بیشتر است. به همین دلیل، مشورت با پزشک دارای تجربه در راهنمایی زایمان برای سالمندان ضروری است.

ثبات اقتصادی در سن 40 سالگی

یکی از دلایل اصلی تاخیر در بارداری تا سن 40 سالگی، دستیابی به ثبات مالی است. این برای افراد مختلف متفاوت است. شاید شما در جوانی شغلی داشتید که نیاز به مسافرت زیادی داشت یا می خواهید قبل از بچه دار شدن به موقعیت خاصی در شرکت برسید. شاید بخواهید یک خانه خاص، یک بورس تحصیلی یا یک حساب مالی خاص بگیرید و بعد صاحب فرزند شوید. معاشرت با مادران همسن خود باعث می شود متوجه شوید که تنها نیستید و می توانید در مورد مشکلات رایج با آنها صحبت کنید.

سلامت پس از زایمان

یکی از مسائلی که بیشتر مردم را نگران می کند، سلامت کودک است. احتمال بروز عوارض جانبی در کودکان بارداری در سن 40 سالگی بیشتر است، اما خوشبختانه با مراقبت های مناسب و فناوری های جدید، اکثر نوزادان حتی در این شرایط سالم هستند.

فواید بارداری بعد از 40 سالگی

اگر بیش از 40 سال دارید و در تلاش برای بچه دار شدن هستید، باید منتظر چیزهای زیادی باشید. با این حال، بارداری در سنین بالاتر نیز مزایایی دارد، از جمله:

  • شناخت بهتر خود؛
  • تجربه و احساس مسئولیت بیشتر در زندگی؛
  • رژیم غذایی سالم تر؛
  • ثبات شغلی بیشتر و وقت آزاد بیشتر برای تربیت فرزندان؛
  • ثبات اقتصادی بیشتری در سنین بالاتر داشته باشند.
  • سرزنش کمتر کودک توسط مادر؛
  • احتمال کمتری برای داشتن مشکلات رفتاری، اجتماعی یا روانی در کودکان با مادران مسن‌تر وجود دارد.

نتایجی که اظهار شده

  • اکثر افراد بالای 40 سال باردار هستند و فرزند سالمی دارند، اما باید به مراقبت های دوران بارداری از جمله آزمایش خون، آزمایش ادرار و سونوگرافی منظم توجه کنند.
  • اگر اکنون نمی خواهید بچه دار شوید و می خواهید آن را به سنین بالاتر موکول کنید، می توانید از روش های حفظ باروری مانند لقاح آزمایشگاهی و انجماد تخمک استفاده کنید.

تو بگو

چقدر با بارداری در سنین بالا آشنایی دارید؟ آیا شما در این شرایط هستید در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید و این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، باید این کتاب را بخوانید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=32265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.