افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

بادکنک های قرمز تبلیغاتی شهرداری تهران باعث تلفات جانی و هدر رفت 3 میلیارد تومانی بیت المال شد!

  • کد خبر : 111172

اعتمادآنلاین نوشت: ناصر امانی گفت: حداقل سه میلیارد تومبی از پول بیت المال را هدر دادند و باید پاسخگو باشند. بودن؛ گفتند 140 تا 150 بالون را به هوا پرتاب کرده اند که اگر قیمت هر بالن 30 میلیون تومان باشد حداقل 3 میلیارد تومان هزینه می شود. بیش از 3 میلیارد تومان هزینه بیت […]

اعتمادآنلاین نوشت: ناصر امانی گفت: حداقل سه میلیارد تومبی از پول بیت المال را هدر دادند و باید پاسخگو باشند.بادکنک های قرمز تبلیغاتی شهرداری تهران باعث تلفات جانی و هدر رفت 3 میلیارد تومانی بیت المال شد! بودن؛ گفتند 140 تا 150 بالون را به هوا پرتاب کرده اند که اگر قیمت هر بالن 30 میلیون تومان باشد حداقل 3 میلیارد تومان هزینه می شود.

بیش از 3 میلیارد تومان هزینه بیت المال، آتش زدن 6 کودک و یک طرح تبلیغاتی که نه تنها کمکی به مدیریت شهری و شهرداری تهران نکرد، بلکه نتیجه معکوس داد. این را «ناصر امانی» یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت وگو با «اعتماد» می گوید که با انتقاد از طرح تبلیغاتی جدید شورای شهر تهران تاکید می کند که شورای شهر باید به خانواده های شش نفره خدمت کند. کودکانی که به دلیل انفجار بادکنک های تبلیغاتی شهرداری تهران راهی بیمارستان شدند.

اما پروژه خبرساز و هزینه بر شهرداری تهران دقیقاً چیست و چگونه جان شش شهروند را به خطر انداخته است؟ ماجرای بادکنک های قرمز شهرداری که هوای تاریک و دودآلود تهران را به اشغال خود درآوردند و خیلی زود خبرساز شدند، از کجا شروع شد و حالا چه بر سرشان می آید؟ گزارش بعدی در گفت و گو با یکی از اعضای شورای فعلی شهرداری تهران ضمن بررسی اخبار مرتبط به بررسی این پرونده می پردازد.

عمر کوتاه بادکنک قرمز.

حدود دو هفته پیش در نوزدهم سال جاری سخنگوی شورای شهر تهران در نشریه ای در شبکه اجتماعی مکان یابی طراحی کرد و هر کدام از این کره ها را که در سطح شهر و در همه مناطق پخش می شود نمادی از یک ساخت و ساز است. کارگاه یکی از پروژه های در حال ساخت شهر توسط شهرداری تهران در واقع شهروندان مناطق مختلف هر کجا که ببینند با این بادکنک ها متوجه می شوند که خدمت و فرصت جدیدی به شهر تهران اضافه می شود و منطقه آن.”

عبدالمثار محمد خانی با بیان اینکه هر کدام از این بادکنک ها که در سطح شهر و در تمامی مناطق پخش شده اند، نمادی از کارگاه ساختمانی یکی از پروژه هایی است که شهرداری تهران در سطح شهر در حال ساخت است. وی همچنین از جمله این پروژه‌ها راه‌های در حال ساخت، ایستگاه‌های مترو، پارک‌ها، میادین میوه و تره بار، تقاطع‌های جاده‌ای، خانه‌های تاریخی، مجتمع‌های ورزشی و فرهنگی و فروشگاه‌های شهروندی را از جمله این پروژه‌ها برشمرد و افزود: ویژگی این پروژه‌ها این است که همه آنها به بهره‌برداری می‌رسند. تا پایان سال و حداکثر در بهار سال آینده.

محمد خانی در همان روزها با بیان اینکه این بادکنک ها تنها نماد برخی از پروژه های در حال ساخت است و شامل همه آنها نمی شود، گفت: این پروژه ها بخشی از بیش از 400 پروژه فعال در تهران است که در حال انجام است. کمپین شامل پروژه ها و فعالیت های روزانه و دائمی شهری مانند عملیات سنگفرش بزرگ یا پروژه های تعمیر و نگهداری شهر نمی شود و فقط شامل مواردی است که خدماتی جدید و ماندگار به شهر ارائه و اضافه می کند.نکته مهم سخنان سخنگوی شهرداری تهران دو هفته پیش به بحث استاندارد و ایمنی اشاره شد: «با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای بالن‌بری و توجه به ملاحظات دستگاه‌های مسئول، تنها 150 کارگاه بالن‌سازی را علامت‌گذاری کردیم تا شهروندان از حجم آن مطلع شوند. فعالیت های شهرداری تهران».

بادکنک های استانداردی که اکنون سلامت و امنیت شش شهروند ساکن منطقه 21 تهران را به خطر می اندازد، در آن روزها تبلیغاتی متفاوت و تاثیرگذار توصیف شد و از دیدگاه سخنگوی شهرداری تهران: «شهروندان تهرانی هستند. در مقابل پروژه های متعدد و متنوع و گسترده در سطح شهر، در مقایسه با پروژه های انفرادی پرهزینه در تهران، نشان دادن تعدد پروژه ها و توجه به این کارگاه ها حائز اهمیت است، این بادکنک ها در روزهای اخیر مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته است و از این نظر استراتژی تبلیغاتی متفاوتی بود، این بادکنک ها می توانند در پروژه های آتی و رویدادهای مختلف فرهنگی و اجتماعی دوباره باد شوند و از نظر مالی در مقایسه با ابزارهای تبلیغاتی مشابه بسیار سودآور و اقتصادی هستند. این روزها بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی از اعضای فعلی شورای شهر تهران نیز مورد انتقاد و واکنش قرار گرفته اند.

«تا ابتدای هفته جاری فرزندان مقتول در بیمارستان بستری بودند»

به طور خلاصه آنچه که بار دیگر این پروژه و بادکنک ها را سر زبان ها انداخت، انفجار یکی از این بالن ها در منطقه 21 تهران و مجروح شدن حداقل 6 کودک است. بررسی های خبرنگار حاکی از آن است که این کودکان برای مداوا به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده اند و تعدادی از آنها بیش از 20 درصد دچار سوختگی شده اند. «ناصر امانی» نیز در این باره توضیح می دهد و عنوان می کند که او و برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران از روز اول نگران این موضوع بوده اند. امانی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر تهران در این زمینه و حقوق شهروندان تهرانی ورود کرده است یا برنامه ای دارد؟ وی می گوید: بله شورای شهر تهران وارد این موضوع شده است و من هم به شهردار تهران تذکر کتبی دادم و گفتم مدیران و پیمانکارانی که این اشتباه بزرگ را مرتکب شدند باید مجازات و اخراج شوند.

آقای امانی همچنین درباره هزینه های مالی و اقتصادی این خبرسازی می گوید: «حداقل سه میلیارد تومبی از پول بیت المال را هدر دادند و باید پاسخگو باشند؛ گفتند بین 140 تا 150 بادکنک فرستاده اند. هوا و اگر هزینه هر بادکنک 30 میلیون تومان باشد هزینه آن حداقل 3 میلیارد تومان می شود که البته می دانیم بیشتر از این بوده زیرا هزینه نگهداری و تهیه روزانه آن بیشتر از این بوده است. امانی به «اعتماد» گفت: اعضای دیگر شورا از جمله خانم سلیمانی و آقای آخریان پیش از این به شهرداری تهران در این مورد تذکر داده بودند، اما شورای شهر و اعضای آن تا چه اندازه نسبت به این طرح تبلیغاتی و با توجه به اینکه نظارت شورا بر شورای شهر در آینده چه اقداماتی انجام خواهند داد امانی در پاسخ به این سوال نیز می گوید: واقعیت این است که شورا در مواردی از این قبیل که امور اجرایی است هیچ دخالت و دخالتی ندارد مگر این همه چیز پرهزینه یا مشکل ساز می شود. به عبارت ساده تر، این موارد کارهای اجرایی شهرداری است و هماهنگی ما لازم نیست، اما روز اول در شورا به دوستانم گفتم که به دلیل هوای تهران تحت تأثیر قرار گرفته اند و من «نگران امنیت و امنیت بودم. که در این دریای آلوده تهران اصلاً اینها دیده نمی شود».

در روزهای اخیر که خبر انفجار این بادکنک ها و گرانی آن ها مطرح شد، بسیاری از شهروندان پایتخت ایران در شبکه های اجتماعی از وجود این بادکنک ها اظهار بی اطلاعی کردند و نوشتند که اصلاً آنها را ندیده اند. این نماینده شورای شهر نیز با این سخنان موضوع مشابهی را مطرح کرد: «روز اول یکی از این بادکنک ها را دیدم، اما روز دوم تخلیه شد و روی همان پروژه افتاد. یعنی در همان روزها حتی در زمینه تبلیغات هم کمکی به شهرداری نکردند و حتی نتیجه برعکس شد. حالا که جریان دیگری پیدا کردی.”

امانی درباره این نوع تبلیغات و نظر کلی معاونت تبلیغات شهرداری تهران در چند وقت اخیر که قبلا در خبرها بوده است، می گوید: «ببینید تبلیغات برای کار انجام شده خوب است و این نظر آقایان بود. امام و «مقام معظم رهبری. می گویند با مردم صحبت کنید و کار انجام شده را به آنها اطلاع دهید، به همین دلیل ما با اصل کار موافقیم، اما با روش های اصولی و با ایمنی شهروندان و به گونه ای که نتیجه درست باشد.» عضو شورای شهر تهران درباره بررسی وضعیت سلامت این شهروندان و بررسی های انجام شده توسط شورای شهر گفت: تا روز شنبه که پیگیری کردم همچنان در بیمارستان بستری بودند اما گفتند سوختگی آنها 20 درصد است اما من پرسیدم. به شهرداری و در اطلاعیه خود نیز اعلام کردم که هزینه های سلامت این افراد باید پیگیری و پرداخت شود و دیگر فشاری بر دوش این شهروندان وارد نشود.

ورود دادسرا در پرونده بالن شهرداری

ماجرای آگهی این روزنامه در اینجا به پایان رسید و دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران، برخی از اعضا نیز به این پرونده پرداختند و حتی نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که با وجود دخالت دادستانی در این پرونده، شورا پیگیری شما را رها نمی کند. پرویز سروری در ابتدای این جلسه با اشاره به ورود دادسرا به پرونده سقوط بادکنک های تبلیغاتی منطقه 21 از ورود همزمان شهرداری تهران در این پرونده خبر داد و گفت: خطاب به متخلفان بالون. سقوط در منطقه 21 در دستور کار مدیریت شهرداری قرار دارد.

وی همچنین از لزوم رسیدگی به متخلفان خبر داد و گفت: اینکه پیمانکاران باید الزامات استقرار این بالن ها را در مرزها رعایت می کردند، موضوع بسیار مهمی است که متأسفانه به نظر می رسد در این زمینه محقق نشده است. شهرداری منطقه 21، بنابراین موضوع در دست بررسی است، همزمان با ورود دادسرا به این پرونده، شهرداری تهران نیز وارد موضوع شده و ابعاد آن را بررسی خواهد کرد و متخلفان قطعا مجازات خواهند شد.

تلاش این خبرنگار برای گفت و گو با مسئولان ذیربط شهرداری و همچنین «عبدالمطهر محمدخانی» سخنگوی و مدیر روابط عمومی شهرداری تهران به نتیجه نرسید و تاکنون دست اندرکاران چنین پروژه ای از آن خودداری کرده اند. در مورد تأثیر کار خود پاسخ دهند. از این حیث البته یکی از اعضای شورای شهر پیش از سخنگوی شهرداری، کودکان مجروح را مقصر این حادثه توصیف کرد.

«علیرضا نادعلی» که سخنگوی شهرداری تهران نیز هست، پیشتر این را گفته بود، هرچند رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توضیحی که برای ما ارسال کرده تاکید کرده بود که این بادکنک‌ها در مناطق بسته و در داخل شهر نصب شده است. این حادثه در منطقه 21 رخ داد که این افراد از نرده ها عبور کرده بودند و با تخلیه بادکنک و افتادن به زمین و نبود گاز کافی در داخل آن شعله ور شد که با ادامه این پرونده و اظهارات ضد و نقیض و همچنین ورود دادستان به این پرونده حالا باید منتظر چند روز آینده و امکان برخورد با متخلفان این پروژه باشیم.توافقی که می تواند بخشی از هزینه های مالی وارده در بودجه شهروندان تهرانی یا بیت را جبران کند. الاول و همچنین خسارت وارده به سلامت شش کودک.

«ناصر امانی» نیز توضیحاتی ارائه می کند و می گوید از روز اول نگران این موضوع خود و دیگر اعضای شورای شهر تهران بوده اند. امانی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر تهران در این زمینه و حقوق شهروندان تهرانی ورود کرده است یا برنامه ای دارد؟ وی می گوید: بله شورای شهر تهران وارد این موضوع شده است و من هم به شهردار تهران تذکر کتبی دادم و گفتم مدیران و پیمانکارانی که این اشتباه بزرگ را مرتکب شدند باید مجازات و اخراج شوند.

آقای امانی همچنین درباره هزینه های مالی و اقتصادی این پروژه خبرسازی می گوید: «حداقل سه میلیارد تن از سرمایه های مردمی هدر رفته و باید پاسخگو باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=111172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.