افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

این کودکان سریعتر چاق می شوند

  • کد خبر : 110221
این کودکان سریعتر چاق می شوند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، صبحانه در بقیه روز تاثیر زیادی بر بدن و عملکرد افراد دارد. علاوه بر این، صبحانه یک وعده غذایی ضروری برای کودکان و نوجوانانی است که به مدرسه می روند. به طور کلی یک صبحانه خوب می تواند انرژی مورد نیاز افراد برای ادامه روز را تامین کند. کسانی […]

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، صبحانه در بقیه روز تاثیر زیادی بر بدن و عملکرد افراد دارد. علاوه بر این، صبحانه یک وعده غذایی ضروری برای کودکان و نوجوانانی است که به مدرسه می روند.

به طور کلی یک صبحانه خوب می تواند انرژی مورد نیاز افراد برای ادامه روز را تامین کند. کسانی که صبحانه را حذف می کنند در طول روز خسته می شوند. حتی در داستان های باستانی به این موضوع اشاره شده است که باید مانند یک پادشاه صبحانه بخورید. این نشان از اهمیت زیاد این غذا دارد. با این توضیحات احتمالا متوجه شده اید که نخوردن صبحانه عوارض زیادی دارد. عوارض نخوردن صبحانه به قدری زیاد است که پس از آگاهی از آنها، قطعا صبحانه را برای همیشه در برنامه روزانه خود قرار می دهید. اگر می خواهید با عوارض نخوردن صبحانه آشنا شوید، این مقاله را ادامه دهید.

عواقب نخوردن صبحانه برای کودکان و بزرگسالان چیست؟

عوارض نخوردن صبحانه فقط برای کودکان یا نوجوانان نیست. بزرگسالان نیز با حذف صبحانه با مشکلات زیادی مواجه می شوند. البته این را هم بدانید که خوردن هیچ غذایی برای صبحانه اشکالی ندارد. زیرا همانطور که خوردن صبحانه مهم است، نوع غذا و تغذیه ای که برای این وعده غذایی انتخاب می کنید نیز اهمیت دارد. بنابراین نمی توان با خوردن یک غذای بی فایده و پرکالری از مضرات نخوردن صبحانه جلوگیری کرد. ب

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی بیان کرد: گاهی کودکان دبستانی صبح ها حالت تهوع و ناراحتی معده دارند که استرس یکی از دلایل این بی میلی به خوردن صبحانه است.

استرس مانعی برای خوردن صبحانه است

وی افزود: دانش آموزان کلاس اولی نسبت به سایر کلاس ها هیجان و اضطراب بیشتری برای رسیدن به موقع به مدرسه دارند و این اضطراب و تنش می تواند مانع از خوردن صبحانه شود.

نیستانی تهوع و بی میلی به خوردن صبحانه را یکی از مهم ترین علائم اضطراب در کودکان دانست و گفت: خانواده ها مراقب باشند با رفتار خود این اضطراب را تغذیه نکنند. گاهی والدین برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با عجله کارهای خود را انجام می دهند و صبحانه را در خانه نمی خورند، این باعث تشدید اضطراب کودکان می شود.

وی بابیان اینکه استرس باعث ایجاد حالت تهوع به ویژه در دانش آموزان می شود، بیان کرد: کمبود وقت برای خوردن صبحانه و لباس پوشیدن و دیر رسیدن به سرویس مدرسه می تواند علت تهوع صبحگاهی دانش آموزان باشد.

کودکان را بدون صبحانه به مدرسه نفرستید

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تصریح کرد: کودکان هرگز بدون خوردن صبحانه به مدرسه نروند و در این میان سال اول دبستان بیش از سایر دوره ها اهمیت دارد.

وی در ادامه به موضوع مهم صبحانه اشاره کرد و گفت: مطالعات بسیاری نشان داده است کودکانی که صبحانه نمی خورند بیشتر از کودکانی که صبحانه می خورند در معرض چاقی قرار دارند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ترکیب صبحانه بسیار مهم است، گفت: اگر والدین بخواهند صبحانه را به بیسکویت، شیر کاکائو یا شیرهای طعم دار محدود کنند، قطعا موفق نمی شوند.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان در مقطع ابتدایی گفت: بخش مهمی از عادات غذایی در دوران کودکی شکل می گیرد و تغذیه در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و در سنین بالاتر تاثیر ویژه ای دارد.

احتمال اینکه کودکان چاق تا بزرگسالی “چاق” باقی بمانند بیشتر است

به گفته این استاد پژوهشکده تغذیه دانشگاه: کودکان از سنین مدرسه شروع به افزایش وزن می کنند و نوع بافتی که در این دوران ایجاد می شود بسیار مهم است.

نیستانی افزود: اگر بیشتر بافتی که از سن هفت سالگی و سال اول ورود به مدرسه تا سن بلوغ در بدن کودکان ایجاد می شود، بافت چربی باشد، احتمال چاقی و ادامه چاقی این کودکان بیشتر است. در بزرگسالی و مشکلات و عوارض چاقی در آینده بیشتر شود، برای این کودکان مشکل ساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید مراقب عادات و ترکیبات غذایی مصرفی کودکان باشیم، تاکید کرد: عادات و ترکیبات غذایی ذائقه کودکان را از همان سنین اولیه پس از تولد شکل می دهد و در مرحله بعد نتیجه این دو مورد باید تاثیرگذار باشد. افزایش وزن مطلوب کودک

خوردن تنقلات برای کودکان بسیار مهم است

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه درباره اهمیت میان وعده در کودکان گفت: مصرف میان وعده در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف مواد غذایی مانند کیک یا کلوچه به دلیل حجم کم و کالری بالا می تواند برای کودکان مضر باشد. زیرا این مواد حاوی مقادیر زیادی چربی و قند آزاد هستند که می تواند به کودکان آسیب برساند. اگرچه در نگاه اول این یک راه حل سریع به نظر می رسد، سریع ترین راه همیشه بهترین نیست.

نیستانی با بیان اینکه عادت های بد غذایی سال ها همراه انسان است، خاطرنشان کرد: فردی که به غذاهای ناسالم و روش های نادرست غذایی عادت کرده است، این عادات غذایی را تا بزرگسالی با خود همراه می کند.

والدین باید یک میان وعده سالم برای فرزندان دانش آموز خود تهیه کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تصریح کرد: اگر فاصله صبحانه تا ناهار زیاد باشد، نان و پنیر، نان و پنیر و آجیل یا سبزیجات، تنقلات مانند کاکائو و کتلت، میوه ها، آجیل، میوه های خشک مانند گردو، فندق و بادام، برگ میوه انواع شیر خالص از جمله غذاهای سالمی است که پدران و به خصوص مادران می توانند در کیف مدرسه فرزندان خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم در بوفه مدارس، تصریح کرد: مصرف بیش از حد مواد غذایی حتی در زمان استفاده از غذاهای سالم نکته مهمی است، زیرا با غذاهای سالم می توان وزن اضافه کرد، به عبارت ساده تر، چاقی در صورت مصرف بیش از حد کالری و اضافه وزن رخ می دهد. نیز ایجاد می شود.

نیستانی بیان کرد: بحث تغذیه سالم با تغذیه سالم متفاوت است، انسان می تواند غذای سالم بخورد اما تغذیه سالم نداشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به والدین و مربیان بهداشت توصیه کرد: اگر کودک وزن مناسبی ندارد یا دارای بافت چربی اضافی است، قبل از ایجاد مشکل باید تحت نظر و بررسی قرار گیرد.

نیستانی مصرف منابع غنی از پروتئین مانند پنیر، تخم مرغ، عدس، حلیم و مصرف کلی پروتئین را در صبحانه کودکان توصیه کرد و گفت: پروتئین ها منابع غنی هستند که در یادگیری و رشد بهتر نقش موثری دارند.افزایش تمرکز کودکان.

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=110221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.