افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

این کشور دوست ندارد پزشکان رئیس جمهور شوند

  • کد خبر : 303016
این کشور دوست ندارد پزشکان رئیس جمهور شوند

به گزارش مانیبان، روزنامه هم میهن نوشت: روابط ما با شرق به ویژه روسیه به گونه ای شده است که با شعار نه شرقی و نه غربی مطابقت دارد و هزاران فرسنگ از اصل “بی طرفی” با شرق و از خصومت تند و تسلیم ناپذیر با شرق دور است. غرب جایگزین وابستگی به شرق به […]


به گزارش مانیبان، روزنامه هم میهن نوشت:

روابط ما با شرق به ویژه روسیه به گونه ای شده است که با شعار نه شرقی و نه غربی مطابقت دارد و هزاران فرسنگ از اصل “بی طرفی” با شرق و از خصومت تند و تسلیم ناپذیر با شرق دور است. غرب جایگزین وابستگی به شرق به ویژه روسیه شده است. همان کشوری که رکوردهای رفتار و عملکردش نسبت به ما مملو از عهدشکنی ها و خیانت ها شده است و به نظر نمی رسد با تداوم «راهبرد نگاه به شرق» زنجیره این خیانت ها گسسته شود.

در واقع می توان گفت توافق ترکمنچای و گلستان، تعطیلی حرم مطهر رضوی، پروژه هسته ای بوشهر، باج خواهی ایران و مشارکت این کشور در برجام و 90 دقیقه زیر میز مذاکره در وین، رفتار توهین آمیز. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، در بندهای فوق درباره پرداخت هزینه ورود ایران به جنگ اوکراین، حمله روسیه به دریای خزر و تردید در مالکیت ایران بر جزایر خلیج فارس، چهره فرصت طلب و خائنانه را آشکار می کند. روسیه، و همچنین شخصیت ساز آن. از این منظر در برخورد با ایران و متأسفانه تصمیم گیرندگان در نظام دیپلماسی مثبت ارزیابی می شوند و قاطعانه معتقدند که رابطه آنها با روسیه عملیاتی نیست، بلکه استراتژیک است.

در سناریوی اخیر، روسیه عجولانه و برخلاف عرف دیپلماتیک، توافق جامع ایران و روسیه را به دلایل نامعلومی به حالت تعلیق درآورد و دلیل آن را مشکلات داخلی مقامات ایرانی عنوان کرد. این اقدام روسیه با کاندیداتوری و کاندیداتوری مسعود مزیکیان نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 17 تیرماه همزمان شده است.

از منظر نشانه شناسی، همزمانی این اقدام روسیه با انتصاب پزشکان، اگرچه مسیر صحیح اصلاحات در تدوین سیاست خارجی را نشان می دهد، اما حاوی این پیام است که روسیه با پیروزی نظام پزشکی موافق نیست. کاندیداها و در اولی یک رئیس جمهور ضعیف و پرحاشیه می خواهند و بدون اینکه درک درستی از منافع ملی داشته باشند به او اجازه کشیش را دادند. چرا که اساساً روسای پزشکی به دلیل دانش آکادمیک و درک صحیح از روابط جاری در روابط بین الملل، خواهان رابطه متوازن با کشورها در نظام بین الملل هستند و بنا بر ضرورت اجازه نمی دهند کشورهایی مانند روسیه و حتی چین مجموعه باشند. طراحان و بازیگران فعال در روابط خارجی هستند.

این نقشه راه در زمان رئیس جمهور سید محمد خاتمی با دکترین و ایده «گفتگوی تمدن ها» و همچنین با ایده «تعامل سازنده» در دولت روحانی ارائه شد که تا حدودی با دولت روحانی همراه بود. موفقیت و با نتایج استراتژیک مطلوب.

در این شرایط روسیه بیم آن را دارد که با حضور احتمالی پزشکان در پاستور، راهبرد کاهش تنش با غرب و سایر همسایگان و برقراری روابط متوازن بر اساس منافع ملی در دستور کار سیاست خارجی قرار گیرد. دستگاه سیاسی و دیپلماسی در حالی که روسیه خواهان رابطه با غرب است، ایران باثبات، سازنده، بدون تنش و عادی نیست و این روابط سازنده ایران و غرب را ضرر می بیند.

در واقع دلیل اصلی خشم و نارضایتی روسیه از کاندیداتوری و پیروزی احتمالی پزشکان برای پیشی گرفتن از پاستور، از سرگیری روابط با غرب مانند دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید با اتخاذ یک تعامل تعاملی است. و استراتژی چندجانبه پزشکان در روابط خارجی.

این که روسیه برای چندمین بار دم خروس خود را با تعلیق توافق جهانی ایران و روسیه یا پروژه جدید «ایران آذری» نشان داد، نشان می‌دهد که روسیه با حضور احتمالی پزشکان در پاستور و این، نقشه‌های خود در ایران را به هم می‌ریزد. نتیجه این است که یک رئیس جمهور پزشکی اجازه نخواهد داد رویاهای مقامات کرملین به ویژه ولادیمیر پوتین در روابط کنونی سیاسی و خارجی ایران نقش آفرینی کند.

منبع: هموطن


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=303016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.