افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

این ورزش ربطی به سلامتی ندارد!

  • کد خبر : 405024
این ورزش ربطی به سلامتی ندارد!

آفتاب نیوز: افزایش سن با تغییرات قابل توجهی در بدن همراه است که بر زندگی افراد مسن تأثیر می گذارد. بنابراین یافتن راه هایی برای بهبود وضعیت جسمانی سالمندان و پیشگیری از مشکلاتی مانند زمین خوردن ضروری به نظر می رسد. پیاده روی به عنوان یکی از راه حل های ساده و کم هزینه در […]

آفتاب نیوز:

افزایش سن با تغییرات قابل توجهی در بدن همراه است که بر زندگی افراد مسن تأثیر می گذارد. بنابراین یافتن راه هایی برای بهبود وضعیت جسمانی سالمندان و پیشگیری از مشکلاتی مانند زمین خوردن ضروری به نظر می رسد. پیاده روی به عنوان یکی از راه حل های ساده و کم هزینه در این زمینه نقش بسزایی دارد.

سالمندی یکی از حساس ترین دوران زندگی انسان است و یکی از مهم ترین نیازهای این دوران حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن است. با افزایش تعداد افراد مسن در جهان، پیش بینی می شود تا سال 2050 تعداد افراد بالای 60 سال به طور قابل توجهی افزایش یابد. این افزایش جمعیت سالمندان نشان می دهد که باید به سلامت آنها توجه کرد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا داد.

پیاده روی یکی از ورزش های ساده و موثر است که به تقویت عضلات، بهبود تعادل و پیشگیری از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان کمک می کند. علاوه بر این، پیاده روی می تواند از اضطراب و افسردگی در افراد مسن جلوگیری کند.

از طرفی یکی از شایع ترین مشکلات در افراد مسن زمین خوردن است. تقریباً یک سوم افراد بالای 65 سال هر ساله سقوط می کنند و این رقم در افراد بالای 80 سال به 50 درصد می رسد. زمین خوردن در افراد مسن می تواند باعث مشکلات تعادل و کاهش تحرک شود. بنابراین، یافتن راه‌هایی برای بهبود تعادل و جلوگیری از سقوط بسیار مهم است.

ورزش در آب به عنوان یک راه موثر برای بهبود تعادل، کاهش فشار روی مفاصل و تقویت عضلات شناخته شده است. آب درمانی می تواند با افزایش مقاومت بدن در برابر حرکت، احساس تعادل را افزایش داده و عضلات پا را تقویت کند.

در این راستا، محققان دانشگاه رجا قزوین و دانشگاه صنعتی امیر کبیر و با تلاش فاطمه کاظمی تاسکووه به بررسی تاثیر دو نوع پیاده روی یکی در آب و دیگری در خشکی بر تعادل پرداخته اند. افراد مسن دارای اضافه وزن این پژوهش با هدف مقایسه این دو روش ورزشی و بررسی تأثیر آنها بر تعادل سالمندان طراحی شده است.

در این پژوهش 54 سالمند 65 تا 75 ساله در استان گیلان به طور تصادفی در سه گروه پیاده روی در آب، گروه پیاده روی خشک و گروه کنترل قرار گرفتند. سپس محققان با انجام تست های مختلف تعادل عمومی، تعادل داخلی-خارجی و تعادل قدامی خلفی را ارزیابی کردند.

چهار کاری که هر فرد بالای 40 سال باید انجام دهد

نتایج این تحقیق نشان داد که در گروهی که روی آب راه می رفتند، بهبود قابل توجهی در تعادل کلی و در جهات مختلف مشاهده شد. به عنوان مثال، تعادل کلی این گروه با میانگین 0.22 افزایش یافت و تعادل داخلی – خارجی و قدامی خلفی نیز به ترتیب با میانگین 0.18 و 0.19 بهبود یافت. این نتایج نشان دهنده تأثیر مثبت راه رفتن روی آب بر تعادل افراد مسن است.

در گروه پیاده روی زمینی نیز پیشرفت هایی مشاهده شد، اما این پیشرفت ها کمتر از گروه پیاده روی در آب بود. اگرچه نتایج نشان داد که هر دو نوع پیاده روی بر تعادل افراد مسن تأثیر دارد، پیاده روی در آب تأثیر بیشتری بر بهبود تعادل کلی دارد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، محققان توصیه می‌کنند که افراد مسن دارای اضافه وزن برای بهبود تعادل و کاهش خطر سقوط، پیاده روی در آب انجام دهند.

آب درمانی با کاهش اثر گرانش و فشارهای مرتبط با وزن بر روی مفاصل، به تقویت عضلات پا و بهبود حس تعادل کمک می کند و این مزایا، راه رفتن در آب را به روشی راحت تر از راه رفتن روی زمین تبدیل می کند.

این تحقیق که اطلاعات فنی آن در دو ماهنامه «پژوهش در توانبخشی ورزشی» وابسته به دانشگاه بوعلی سینا منتشر شده است، نشان می دهد که ورزش های آبی می تواند به عنوان راهکاری موثر برای بهبود تعادل سالمندان و جلوگیری از زمین خوردن مورد استفاده قرار گیرد. .

نشریه مذکور یکی از منابع علمی معتبر در زمینه توانبخشی ورزشی است و نتایج این تحقیق می تواند مبنایی برای تدوین برنامه های ورزشی برای سالمندان قرار گیرد.

منبع: فرتاک نیوز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.