افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

این موجود وحشتناک دائما در حال تکامل است.

  • کد خبر : 222181
این موجود وحشتناک دائما در حال تکامل است.

حدود 128 میلیون سال پیش، مارها به طور ناگهانی روی زمین ظاهر شدند و در نهایت به حدود 4000 گونه ای که امروزه می بینیم متنوع شدند. با این حال، بزرگی آن را نمی توان صرفاً به بارزترین ویژگی های آن نسبت داد: رهایی اندام ها و کشیده شدن بدن. در حالی که 25 گروه […]

حدود 128 میلیون سال پیش، مارها به طور ناگهانی روی زمین ظاهر شدند و در نهایت به حدود 4000 گونه ای که امروزه می بینیم متنوع شدند. با این حال، بزرگی آن را نمی توان صرفاً به بارزترین ویژگی های آن نسبت داد: رهایی اندام ها و کشیده شدن بدن.

در حالی که 25 گروه مختلف از مارمولک ها بدون دست و پا هستند، هیچ نوع خزنده دیگری به سطح تنوع موجود در میان مارها نرسیده است.

پاسکال تیتل، ماکرواکولوژیست تکاملی در دانشگاه استونی بروک، و همکارانش ژنتیک و رژیم غذایی بیش از 60000 نمونه مار و مارمولک را از موزه‌های سراسر جهان بررسی کردند تا ببینند چه چیزی باعث موفقیت یک شکل رشته‌ای از زندگی فلس‌دار شده است.

دانیل رابوسکی زیست‌شناس تکاملی از دانشگاه میشیگان توضیح می‌دهد: «ما دریافتیم که مارها به روش‌های مهمی سریع‌تر از مارمولک‌ها تکامل می‌یابند و این سرعت تکامل به آن‌ها اجازه می‌دهد از فرصت‌های جدیدی استفاده کنند که سایر مارمولک‌ها نمی‌توانستند استفاده کنند. به نظر می رسد مارها به جعبه جادویی تکاملی برخورد کرده اند: نبض سریع نوآوری بیولوژیکی موفق که به آنها امکان می دهد در تنوع زیادی رشد کنند.

محققان اذعان می کنند که احتمالاً محرک های زیادی وجود داشته است، اما تغییر در نحوه غذا خوردن مارها آنها را از سایر خزندگان جدا کرد. این شامل جمجمه‌های انعطاف‌پذیر است که به آن‌ها اجازه می‌دهد حیواناتی را به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از سر خود ببلعند و مجهز به یک سیستم تشخیص شیمیایی بسیار پیچیده برای یافتن و ردیابی چنین طعمه‌هایی است. رابوسکی می گوید: «اگر حیوانی وجود داشته باشد که بتوان آن را خورد، احتمالاً برخی از مارها در جایی توانایی خوردن آن را پیدا کرده اند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی تیم، که شامل 1018 گونه مار و مارمولک بود، نشان داد که مارها تا سه برابر سریعتر از مارمولک ها تکامل یافته اند. بنابراین مارها نه تنها ابزارهای بیولوژیکی برای زنده ماندن داشتند، بلکه توانایی ژنتیکی نیز داشتند که به سرعت با محیط های در حال تغییر اطراف خود سازگار شوند و از سوله های خالی استفاده کنند.

از مارهای پرنده گرفته تا قورباغه خواران، مارها اکنون در تمام قاره ها به جز قطب جنوب پرسه می زنند. با وجود طراحی بدنه بسیار ساده، مارها هنوز هم می توانند ویژگی ها و ظاهری چشمگیر داشته باشند. الکساندر پیرون، فیلوژنتیک از دانشگاه جورج واشنگتن توضیح می دهد: “یک جنبه شگفت انگیز مارها تنوع زیست محیطی آنهاست: آنها در زیر زمین نقب می زنند، در آب های شیرین، در اقیانوس ها و تقریبا در هر زیستگاه زمینی قابل تصور زندگی می کنند.”

آنچه دیگران می خوانند

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=222181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.