افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

این شورا طی شش سال گذشته 17 مصوبه راهگشا را تصویب کرده است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 408643
این شورا طی شش سال گذشته 17 مصوبه راهگشا را تصویب کرده است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از جمله مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی می توان به مواردی از جمله نحوه تخصیص منابع به مشتریان اشاره کرد. بانک مرکزی. شبکه بانکی، تعیین مبنای محاسبه میزان تعهد در قراردادهای بین بانک […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: از جمله مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی می توان به مواردی از جمله نحوه تخصیص منابع به مشتریان اشاره کرد. بانک مرکزی. شبکه بانکی، تعیین مبنای محاسبه میزان تعهد در قراردادهای بین بانک و مشتریان، نحوه انعقاد قراردادهای بانکی بر اساس عقود مشارکتی، محاسبه و شناسایی درآمد حاصل از اعطای تسهیلات برای قراردادهای بدهی و همچنین استفاده . قراردادهای خرید بدهی به عنوان یکی از پرکاربردترین قراردادها در شبکه بانکی.

تاثیرات مثبت مشاوره حقوقی بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم
رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اوراق طراحی شده توسط شورای حقوقی این بانک، اوراق سپرده بانک مرکزی است، افزود: این اوراق در سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و بانک مرکزی توانست رشد بانک مرکزی را افزایش دهد. نقدینگی نرخ بهره با استفاده از این اوراق برای کاهش آن به زیر 25 درصد که تأثیر مستقیمی بر نرخ تورم داشت.

وی به مصوبه شورای فقهی درباره شرع و اعمال صحیح اشاره کرد. امحال وی برای بانک ها افزود: مطالباتی که بانک ها از مشتریان خود دارند، بعضاً با تأخیر مواجه می شود و مشتریان مطالبه می کنند. امحال روش های مورد استفاده بانک ها در گذشته به امحال قبل از اینکه از آن استفاده می کردند، مشکلی وجود داشت، اما اکنون راه درست است. امحال برای بانک ها تصویب و طی بخشنامه های مختلف به شبکه بانکی ابلاغ شده است. علاوه بر این، برخی از بانک ها پردازش می کنند امحال آنها از طریق نرم افزاری طراحی شده اند که اجازه تخلف را نمی دهد.

اوراق قرضه گام به وام بانک ها به بانک مرکزی مشروعیت بخشید
آیت الله مصباحی مقدم به سایر مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بانک ها باید از بانک مرکزی استقراض کنند. در همین راستا شورای فهقی بستری را فراهم کرد تا بانک ها از بانک مرکزی استقراض کنند. بانک مرکزی با طراحی اوراق کسری را برطرف می کند و تامین مالی آن مشروع است. یکی از این موارد اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) است که در حال حاضر در شبکه بانکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اوراق گام مانند اسناد تجاری است که بین تولیدکنندگان رد و بدل می شود. تولیدکنندگان می توانند اسناد تجاری خود را با مبالغ بالا به بانک برده و با مبالغ کمتر به اوراق مالی تبدیل کنند و از این اوراق در زنجیره تولید استفاده کنند. به همین ترتیب خرید و فروش این اوراق بین تولیدکننده و فروشنده مواد اولیه می تواند به صورت اوراق قرضه باشد و هر شرکتی می تواند بدهی خود را از طریق اوراق با سررسید معین به دیگری پرداخت کند. البته هر زمان که هر یک از شرکت های دارنده اوراق گام نیاز به نقدینگی داشته باشند، می توانند آن را در بازار سرمایه تخفیف دهند.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی، انتشار اوراق خرید بدهی بر اساس مطالبات بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی را از دیگر اقدامات شورای حقوقی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بانک ها در این زمینه اقدام به خرید بدهی های بانکی می کنند، می توان گفت که این اوراق از سوی بانک مرکزی در حال انجام است. بر اساس با این مصوبه بانک ها می توانند اعتبارات خود را به اوراق تبدیل و اوراق را در بازار سرمایه تنزیل و به نقدینگی تبدیل کنند. این روشی نیز برای جلوگیری از مراجعه بانک ها به بانک مرکزی برای استقراض و افزایش نقدینگی است. همچنین این اوراق می تواند برای پرداخت مطالبات دولت و شرکت های دولتی به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات بازار باز بانک مرکزی با استفاده از اوراق قرضه مخزن
وی با اشاره به تصمیم شورای فخی در حوزه سیاست های پولی و عملیات بازار آزاد افزود: مخزن در دنیا بر اساس نرخ سود است، اما در ایران سازوکاری طراحی شد که قرارداد بازخرید مطابق با شرع باشد. عملیات بازار باز بانک مرکزی با استفاده از اوراق قرضه مخزن در حال حاضر در حال انجام است و از فیش های سپرده گذاری می توان در عملیات بازار آزاد نیز استفاده کرد.

اصلاح روش حسابرسی بانک ها برای انطباق با بانکداری اسلامی
آیت الله مصباحی مقدم بر لزوم بازنگری در نحوه حسابرسی بانک ها مطابق با بانکداری اسلامی تاکید کرد و این اقدام را یکی از برنامه های مجلس فقاهت خواند و گفت: اساسا نحوه توزیع سود تسهیلات بانک بین شرکت ها است. به شیوه حسابداری و حسابرسی بانک ها برمی گردد و از این نظر باید روش های محاسباتی برای تعیین و اعطای نرخ سود تحقق یافته باشد.

وی درباره انتشار پیش فروش اوراق با نرخ کمتر نیز گفت: سوالی که گاهی مطرح می شود مربوط به انتشار پیش فروش اوراق با نرخ کمتر از تاریخ تعهد این اوراق است. از نظر شرع، فروش اوراق قبل از سررسید، یعنی تنزیل بدهی اوراق، از نظر شرعی و فقهی منعی نداشت، زیرا افزایش نداشت. در مبلغ سررسید از اوراق قرضه، و فقط تخفیف داده شد.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی توصیه ای در مورد استفاده از طلا و ارز در وام نداده است.
رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی با اشاره به برخی ابهامات مطرح شده در نظر وی در مورد استفاده از طلا و ارز برای وام، خاطرنشان کرد: چند روز پیش در پاسخ به سوال شخصی گفتم استفاده از طلا. و ارز در بدهی هیچ مشکلی با شرع ندارد و با وجود اینکه این سوال شخصا مطرح شده اما در یکی از رسانه ها منعکس شده است. این موضوع ربطی به شورای فقهی بانک مرکزی نداشت. قاعده ای که همه فقها بر آن اتفاق نظر دارند این است که اگر انسان چیزی را قرض دهد، وظیفه دارد همان مقدار را مطالبه کند و حق ندارد از قرض گیرنده چیزی بیشتر مطالبه کند. این موضوع در گفت و گو با یکی از رسانه ها به شکل دیگری بازتاب داشت.

آیت الله مصباحی مقدم تصریح کرد: در مورد استفاده از طلا و ارز در وام ها توصیه ای ندارم، اما قطعا به این نکته توجه دارم که تا حد امکان از پول ملی استفاده شود. پول ملی باید مبنای معاملات باشد و تضعیف پول ملی قابل قبول نیست. ما باید تمام تلاش خود را برای تقویت پول ملی انجام دهیم.

دریافت سود سپرده از بانک ها اشکالی ندارد.

رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تکلیف شرعی سود دریافتی سپرده گذاران در شبکه بانکی تاکید کرد: دریافت سود سپرده از بانک ها مشکل شرعی ندارد زیرا بسیاری از عملیات بانکی ما غیر قابل تردید است و سپرده گذاران ممکن است فرض کنند که سود از منابع قانونی به دست آمده است. بلکه زمانی که فعالیت بانک ها بر اساس منابع غیرقانونی مشکوک باشد.

وی در عین حال با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر دریافت سود مرکب در برخی بانک ها، تاکید کرد: در صورت تعویق تسهیلات، بانک ها از روش هایی استفاده کنند. امحال استفاده و دریافت کنید درآمد از ترکیب خودداری کنید زیرا درآمد سرمایه گذاری در شرع حرام و طبق مصوبه مجلس غیرقانونی است و در صورت مشاهده مردم می توانند موضوع را به نمایندگان شورای حقوقی بانک ها گزارش دهند.

آیت الله مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر ناظران فقهی در 29 بانک به عنوان ناظر فقهی فعالیت می کنند. این ناظران توسط مدیران عامل و هیات مدیره بانک ها معرفی و صلاحیت آنها در شورای حقوقی بانک مرکزی بررسی می شود. ناظران فقهی کارمندان بانک ها هستند و حقوق خود را از بانک ها دریافت می کنند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این شورا از حدود 6 سال پیش در قالب برنامه ششم و با هدف بررسی انطباق یا مغایرت مسائل پولی و بانکی کشور با شرع آغاز به کار کرد.

وی در ادامه گفت: ماده 18 قانون جدید بانک مرکزی که سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و از خردادماه امسال لازم الاجرا شد، برای شورای فقهی بانک مرکزی محفوظ است. در این ماده برای حصول اطمینان از منطبق بودن فعالیت بانک ها و بانک مرکزی با بانکداری اسلامی و موازین شرعی، جایگاه این شورا به عنوان رکن پنجم بانک مرکزی ارتقاء می یابد.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این شورا 5 فقیه مورد تایید شورای نگهبان حضور دارند که احکام با تایید رئیس کل بانک مرکزی و حوزه علمیه برای اعضا صادر می شود. این شورا می تواند دغدغه های مختلفی را که مراجع دینی، مذهبی ها و عموم مردم در سال های اخیر داشته اند برطرف کند. علاوه بر این، با اقدامات انجام شده به ویژه در یکی دو سال اخیر، این نگرانی ها در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای فقه از طریق بانک مرکزی به بانک ها و ساختار بانک مرکزی ابلاغ می شود، تصریح کرد: ناظران این شورا توسط مدیران کل بانک ها به شورای فقهی مرکز ارائه می شوند. بانک. بانک و با تأیید شورای فقهی با توجه به صلاحیت خود در امور بانکی و فقهی می تواند در مراکز بانکی مستقر و بر عملکرد آنها نظارت کند.

آیت الله مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به گستره فعالیت ناظران شورای فقیه در بانک ها، اظهار داشت: حوزه فعالیت ناظران شورای فقاهت آموزشی، حقوقی، نظارتی و گزارشی است. همچنین ناظران فقهی در فواصل زمانی مختلف، علاوه بر آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان و مدیران بانک ها، گزارشی از انطباق عملکرد این بانک ها با مصوبات مجلس فقه و قوانین بانکداری بدون ربا تهیه می کنند. عملیات . موضوعات قابل حل در داخل بانک ها توسط هیات مدیره بانک ها مطرح و حل می شود و سایر موارد به شورای حقوقی بانک مرکزی ارجاع می شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای فقه کارمند بانک مرکزی نیستند و فقط در جلسات این شورا که به صورت هفتگی برگزار می شود شرکت می کنند، گفت: اعضای این شورا حقوق ثابت ماهیانه و شاید چند ماهه ندارند. . یک بار هزینه جلسه دریافت لذا حضور اعضای این شورا در سایر شوراها منع قانونی ندارد. البته فعالیت های این شورا به حداقل و با کمترین هزینه انجام می شود. امیدواریم این فعالیت ها باعث جلب اعتماد مردم شود که بزرگترین سرمایه اجتماعی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.