افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

این تکه سنگ تاریخ باستانی مریخ را فاش کرد/عکس

  • کد خبر : 375424
این تکه سنگ تاریخ باستانی مریخ را فاش کرد/عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، مریخ نورد «استقامت» در جدیدترین ماجراجویی خود سنگ خراشیده ای را کشف کرد که پیش بینی می شود نشانه ای از تاریخ کهن مریخ باشد. کشف جدیدی که هفته گذشته توسط مریخ نورد “Perseverance” انجام شد، دانشمندان و کاربران اینترنت را شگفت زده کرد، زیرا آنها […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، مریخ نورد «استقامت» در جدیدترین ماجراجویی خود سنگ خراشیده ای را کشف کرد که پیش بینی می شود نشانه ای از تاریخ کهن مریخ باشد. کشف جدیدی که هفته گذشته توسط مریخ نورد “Perseverance” انجام شد، دانشمندان و کاربران اینترنت را شگفت زده کرد، زیرا آنها سنگی با نوارهای سیاه و سفید را دیدند که شبیه سنگ های قبلی کشف شده در مریخ نبود.

به گفته ناسا، نزدیک به یک ماه از زمانی که مریخ نورد صعود خود را از شیب‌های تند منتهی به لبه دهانه برای جستجوی صخره‌های باستانی در تلاش برای آشنایی با تاریخ اولیه مریخ آغاز کرد، می‌گذرد. اگرچه این شیب‌های دشوار، صعود اولیه را کند کرد، اما هندلینگ مریخ نورد استقامت در روزهای اخیر بسیار بهبود یافته است زیرا استقامت در مسیری هموارتر حرکت می‌کند. از این منظر، مریخ نورد اکنون می تواند نشانه هایی از ماموریت گذشته خود را ببیند.

هنگامی که مریخ نورد استقامت بر روی زمین های شنی حرکت می کرد، اعضای تیم صخره ای را در فاصله دور با نشانه هایی از بافت غیرعادی در تصاویر Navcam مشاهده کردند و نام آن را قلعه فریا گذاشتند. تیم تحقیقاتی یک رصد چندطیفی را با استفاده از دوربین Mastcam-Z برنامه‌ریزی کرد تا مریخ‌نورد بتواند قبل از دور شدن نگاه دقیق‌تری داشته باشد.

زمانی که داده ها چند روز پس از خروج مریخ نورد استقامت از منطقه به عقب فرستاده شد، مشخص شد که سنگ چقدر غیرعادی است. قلعه فریا حدود 20 سانتی متر عرض دارد و دارای الگوی چشمگیری با نوارهای سیاه و سفید متناوب است. گمانه زنی ها در مورد آنچه که ممکن است “سنگ گورخر” فوراً به اینترنت سرازیر شود، و دانشمندان ناسا از خواندن نظریه های مردم لذت بردند.

به گفته تیم علمی ناسا، بافت این صخره برخلاف آنچه که قبلاً در « دهانه جزرو» و شاید در تمام مریخ دیده شده بود، نیست. دانش ناسا از ترکیب شیمیایی آن محدود است، اما تفاسیر اولیه نشان می دهد که فرآیندهای آذرین یا دگرگونی می توانند نوارها را ایجاد کرده باشند.

از آنجایی که قلعه فریا یک صخره سست است که به وضوح از سنگ بستر زیرین متمایز است، احتمالاً از جای دیگری به اینجا رسیده است، شاید از منبعی بالاتر نورد شده باشد. این احتمال دانشمندان ناسا را ​​هیجان زده کرده است و امیدوارند مریخ نورد استقامت در ادامه صعود خود نمونه هایی از این نوع سنگ جدید را پیدا کند تا بتوانند تحقیقات دقیق تری را انجام دهند.

قلعه فریا آخرین مورد از یک سری سنگ های جذاب است که اخیراً پیدا شده است. از زمانی که مریخ نورد استقامت به لبه دهانه رسید، تیم ناسا متوجه تنوع فزاینده‌ای از سنگ‌ها، مانند مجموعه‌ای متنوع از سنگ‌ها در کوه واشبورن شده است. شاید این اولین نگاه ما به صخره های باستانی باشد که در اثر برخورد از اعماق دهانه Jizerou بیرون آمده اند و اکنون در لبه دهانه قرار دارند. فقط زمان نتیجه را مشخص خواهد کرد.

227323

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.