افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
1

این استان رکورددار طلاق در ایران است

  • کد خبر : 390453
این استان رکورددار طلاق در ایران است

به گزارش صبح، شوک افزایش آمار طلاق در ایران به دهه 80 برمی گردد. روندی که از سال 2013 به بعد به سرعت در حال افزایش است. اخیرا آماری در برخی رسانه ها منتشر شده که نشان از کاهش طلاق در 3 دهه اخیر دارد. در این گزارش به بررسی این ادعا پرداخته ایم. «مرکز […]

به گزارش صبح، شوک افزایش آمار طلاق در ایران به دهه 80 برمی گردد. روندی که از سال 2013 به بعد به سرعت در حال افزایش است.

اخیرا آماری در برخی رسانه ها منتشر شده که نشان از کاهش طلاق در 3 دهه اخیر دارد. در این گزارش به بررسی این ادعا پرداخته ایم.

«مرکز پایش جمعیت کشور» وابسته به سازمان ثبت احوال ایران به تازگی آماری از طلاق در ایران در سال 1402 منتشر کرده است.

در این آمار بیشترین و کمترین شهرهایی که ازدواج آنها با شکست مواجه شده است و همچنین آمار مربوط به سن طلاق وجود دارد. برخی رسانه ها بر اساس آمار مرکز نظارت بر جمعیت سازمان ثبت احوال کشور به جمع بندی هایی رسیده اند که در سال 1402 تعداد 201 هزار و 468 مورد طلاق را شامل می شود.

نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش داشته و به این ترتیب بعد از سه دهه آمار طلاق در کشور کاهش یافته است. در عین حال مشاهدات و بررسی های «دنیای اقتصاد» حکایت دیگری را نشان می دهد.

اولین شوک افزایش آمار طلاق به ایرانیان به دهه 80 برمی گردد. آمار طلاق از سال 1380 نسبت به سال های قبل به سرعت افزایش یافته است.

آمار طلاق در سال 1380 4.9 درصد، در سال 1381 3.10 درصد، در سال 1382 6.10 درصد، در سال 1383 5.10 درصد، در سال 1384 7.10 درصد و در سال 1385 12.1 درصد بوده است.

این آمار در سال های بعد همچنان رو به افزایش است به طوری که رئیس سازمان ثبت احوال کشور تعداد طلاق های ثبت شده در سازمان ثبت احوال در سال 96 را 99 هزار و 852 مورد اعلام کرد و گفت: این مورد نسبت به سال گذشته پنج هزار مورد افزایش داشته است. و 813 مورد افزایش داشته است.

این رویه در سال‌های بعد همچنان رو به افزایش است تا اینکه اخیراً آماری منتشر شد که در آن برخی رسانه‌ها استنباط کردند که در نهایت پس از سه دهه طلاق کاهش یافته است.

از آنجایی که تحلیل آمار می تواند منجر به کاهش آسیب های اجتماعی و برنامه ریزی برای منظر کشور شود، بسیار موثر است. به همین دلیل روزنامه «دنیای اختاز» به بررسی این آمار پرداخته است تا ابعاد مختلف آن روشن شود.

کاهش بی معنی

قبلاً اشاره کردیم؛ تحلیل ارائه شده از آمارهای جدید سازمان ثبت احوال نشان می دهد که پس از سه دهه روند طلاق کاهش یافته است.

سوال اینجاست که آیا این تحلیل درست است؟ محمدجواد محمودی، رئیس پژوهشکده جمعیت شناسی با اشاره به این آمار معتقد است که این کاهش جزئی سه درصدی با توجه به روند رو به رشد طلاق تغییر چندانی ندارد.

یکی از رایج‌ترین شاخص‌ها برای بررسی سطح و روند رویدادهای ازدواج و طلاق در ایران که اغلب مورد استفاده کاربران عمومی و حتی در متون تخصصی قرار می‌گیرد، نسبت ازدواج به طلاق است.

این نسبت حاصل تقسیم تعداد ازدواج در یک سال بر تعداد طلاق در همان سال است که تعداد ازدواج به ازای هر طلاق در آن سال را نشان می دهد.

این در حالی است که آنچه رخ داده در واقع کاهش جزئی 2.6 درصدی آمار طلاق در سال 1402 نسبت به سال قبل است که در سه دهه اخیر بی سابقه نبوده و نسبت به روند رو به رشد طلاق تغییر محسوسی ندارد. در دهه های اخیر “

ازدواج ها در دهه گذشته به نصف کاهش یافته است

این بار از نظر تعداد ازدواج به بررسی کاهش طلاق می پردازیم. بر اساس آمار مرکز آمار، در سال ۱۳۹۸، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ ازدواج به ثبت رسیده است.

بنابراین تعداد مراجعه کنندگان به ثبت احوال برای ازدواج کاهش یافته و تعداد کسانی که مهر طلاق را در شناسنامه خود زده اند افزایش یافته است. در سال 1400 تعداد ازدواج ها به 572 هزار و 11 مورد رسید.

بر اساس آمار منتشر شده در پرتال آمار انسانی سایت ثبت احوال، 481 هزار ازدواج به ثبت رسیده است.

این نشان می دهد که تعداد ازدواج ها در دهه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است. حال اگر تعداد طلاق ها 202 هزار باشد; در سال 1402 به ازای هر 10 ازدواج بیش از 4 طلاق ثبت شده است. این نرخ بالاترین نسبت طلاق به ازدواج از زمان ثبت آمار رسمی در ایران است.

بنابراین کاهش طلاق به دلیل کاهش ازدواج است و مقایسه آمار طلاق در چند دهه لزوما نمی تواند نشان دهنده کاهش طلاق باشد.

منبع: دنیای اقتصاد




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=390453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.