افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
2

این اتفاق هولناک 7 سال دیگر در ایران رخ خواهد داد

  • کد خبر : 211390
این اتفاق هولناک 7 سال دیگر در ایران رخ خواهد داد

جمعیت ایران در 70 سال به 42 میلیون نفر خواهد رسید.جمعیت ایران چگونه 1410 را ترسیم می کنید؟ نرخ رشد در 7 سال جمعیت ایران صفر می شود در حال حاضر، به گفته کارشناسان، نرخ رشد جمعیت ایران حدود هفت دهم درصد است. گزارش تحولات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش بینی های تکان دهنده […]

جمعیت ایران در 70 سال به 42 میلیون نفر خواهد رسید.جمعیت ایران چگونه 1410 را ترسیم می کنید؟ نرخ رشد در 7 سال جمعیت ایران صفر می شود در حال حاضر، به گفته کارشناسان، نرخ رشد جمعیت ایران حدود هفت دهم درصد است.

گزارش تحولات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش بینی های تکان دهنده ای از آینده جمعیتی کشور داشته است، اما این روایت که خروج از این وضعیت برای آینده کشور سخت است، آن طور که باید نیست. بودن. مطابق با سلایق و واقعیت های جامعه ایران.

چند سالی است که جامعه شناسان و جمعیت شناسان کشور نسبت به کاهش رشد جمعیت در ایران هشدار می دهند و آن را زنگ خطری می دانند که در صورت تداوم ممکن است ترکیب سنی جمعیت کشور در حدود سال 1430 تغییر کند و کشور پیشرفت کند. به سمت پیری یا «پیری»، جمعیت می پذیرد. موضوعی که بدترین پیامد آن فاصله گرفتن کشور از رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود. در این شرایط، نظام حاکم به تدریج مجبور به پذیرش نیروی کار از کشورهای دیگر می شود که تبعات خاص خود را دارد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی با عنوان «تغییرات جمعیتی در رشد جمعیت، باروری و آینده آن، ساختار سنی و ازدواج» به بررسی عوامل موثر بر نرخ رشد جمعیت ایران و سناریوهای احتمالی آینده جمعیت ایران پرداخت. . این گزارش بیان می کند که رشد جمعیت و باروری در دهه 1970 کاهش یافت و این کاهش تا دهه 1980 ادامه یافت.

کاهش سریع نرخ باروری از 6.5 فرزند به ازای هر زن به طور متوسط ​​در دهه 1960 به حدود 1.8 فرزند برای هر زن در سال 2013 و افزایش جزئی آن به حدود 2 فرزند به ازای هر زن در سال قبل از سرشماری 2015 و سپس کاهش آن به حدود 1.65 کودک. به ازای هر زن در سال 1400 در تاریخ کشور بی سابقه بود.

آمار جمعیت

این مطالعه نشان می دهد که شاخص های بسیاری از جمله تعداد جمعیت، رشد جمعیت، باروری و آینده آن، تعداد ازدواج، تراکم، پراکندگی جغرافیایی، ساختار سن و جنس، مهاجرت و جابجایی فیزیکی یا طبیعی در نظر گرفته شده است. تعداد زنان از 6.5 کودک به ازای هر زن در دهه 60 به تقریباً 1.8 کودک در سال 1390 افزایش یافته است و با افزایش اندک آن به حدود 2 فرزند در سال قبل از سرشماری، سال 1395 رویداد منحصر به فردی را برای کشور رقم زده است.

در سال های اخیر سن بچه دار شدن در گروه سنی 25 تا 29 سال متمرکز است و الگوی سنی باروری کاهش نرخ باروری را در گروه های سنی 20 تا 24، 25 تا 29 و 30 سال نشان می دهد. 34 سال. همه استان‌های کشور در سال‌های اخیر با کاهش نرخ باروری کل مواجه بوده‌اند، بنابراین کاهش نرخ باروری به یک معضل گسترده در تمام نقاط ایران تبدیل شده است.

آمار جمعیت

برآوردهای سازمان ملل در مورد آینده باروری و جمعیت

نتایج پیش‌بینی‌های سال 2017 سازمان ملل در مورد تحول باروری نشان می‌دهد که در سه سناریو (کم، متوسط ​​و زیاد) تا سال 1420، سطح باروری ایران به سطح جایگزینی افزایش نخواهد یافت. و نرخ رشد جمعیت در هر سه سناریو کاهش خواهد یافت. در سناریوی کم کران در سال 1409 نرخ رشد جمعیت ایران به صفر می رسد و در سناریوی میانه در سال 1429 نرخ رشد جمعیت ایران منفی خواهد بود.

همچنین، تغییرات جمعیت ایران بر اساس سناریوهای سازمان ملل متحد نشان می دهد که در صورت تداوم روند کنونی کاهش باروری، طبق سناریوی کم کران، جمعیت ایران به 82 میلیون نفر در سال 1430، 77.6 میلیون نفر در سال 1439 و 77.6 خواهد رسید. . میلیون نفر تا سال 1479. به حدود 42 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

برآورد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آینده باروری در ایران

نتایج بررسی های انجام شده در کمیته نظارت و مطالعات سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تحولات باروری در ایران تا سال 1410 در جدول زیر آمده است. نتایج تایید می کند که بدون مداخله سیاسی، نرخ باروری طبق برآوردهای سازمان ملل و مرکز آمار ایران زیر سطح جایگزینی باقی خواهد ماند.

این موضوع زمانی مشکل ساز و درهم تنیده می شود که عوامل دیگری را در این زمینه در نظر بگیریم، مثلاً اگر روند جمعیتی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند، پیش بینی می شود پنجره جمعیتی در مولفه هایی مانند تامین انرژی، نیروی کار، پس انداز و سرمایه بسته شود. . انسان. پس از سال 1415 و این می تواند تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد.

آمار جمعیت

طبق آمار میانگین سنی جمعیت کشور حدود 32 سال است. این میزان در سال ۱۴۰۴ به حدود ۳۶ سال و در سال ۱۴۲۹ به حدود ۴۵ سال بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل افزایش خواهد یافت.

به همین ترتیب، از این نظر، بعد خانواده نیز دستخوش تغییراتی شده است. آمارها نشان می دهد که مولفه خانوار از سال 65 روند نزولی خود را آغاز کرده و از 1/5 نفر در سال 1365 به 3/3 نفر در سال 1395 کاهش یافته است.بعد خانوار از سال 1365 روند نزولی خود را آغاز کرده و از 1/5 نفر در سال 1365 به 3/3 نفر در سال 1395 کاهش یافته است.

آمار جمعیت

میانگین سن ازدواج اول برای مردان 2.5 سال و برای زنان 5 سال افزایش یافت.

این گزارش از کمیته مطالعات و نظارت بر سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌افزاید: براساس اطلاعات سرشماری‌های مختلف مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سنی در اولین ازدواج پنجاه سال است. . سال ها پیش، به طور جداگانه برای مردان، تقریباً دو سال و نیم و برای زنان پنج سال افزایش یافته است.

در نتیجه میانگین سن اولین ازدواج زنان در کل کشور در سال 1345 از 18.4 به 23.4 سال در سال 1399 افزایش یافته است. تحولات کوتاه مدت نشان می دهد که میانگین سن اولین ازدواج زنان در سال 2019 نسبت به سال 2010، 23.4 سال بوده است. 0.9 سال افزایش میانگین سنی در اولین ازدواج برای مردان. میانگین سنی اولین ازدواج مردان در سراسر کشور در سال 2019، 27.6 سال و در سال 2019، 26.7 سال بوده است.

به گزارش رکنا، مطالب ارائه شده در این گزارش به خوبی نشان می دهد که تمامی شاخص های جمعیتی ایران به طرز نگران کننده ای در حال کاهش است. نرخ باروری کل هنوز پایین تر از سطح جایگزینی است و نرخ رشد جمعیت پس از رسیدن به صفر در دو دهه آینده بیشتر کاهش می یابد و برای اولین بار رشد منفی را تجربه می کند.

این گزارش پس از ارائه آمار و پیش بینی های تکان دهنده خود، «قانون حمایت از خانواده و جوانان» را بخشی از سیاست های جدید جمعیتی ایران برای غلبه بر مشکلات این حوزه در دهه های آینده دانسته و تاکید می کند که این قانون باید رعایت و اجرا شود. به طور جدی و همه جانبه در اسرع وقت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=211390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.