افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
4

ایران چه زمانی به ترور هانیه پاسخ خواهد داد؟ چرا تا حالا تلافی نکرده؟

  • کد خبر : 327496
ایران چه زمانی به ترور هانیه پاسخ خواهد داد؟ چرا تا حالا تلافی نکرده؟

آفتاب نیوز: متیو امپوک بیگ در نیویورک تایمز نوشت: پس از کشته شدن رهبر ارشد حماس در تهران در اواخر ماه گذشته، ایران عهد انتقام گرفت و باعث شد بسیاری در اسرائیل نگران حمله قریب الوقوع باشند. اکنون حدود 2 هفته از آن زمان می گذرد و ایران پاسخ گسترده ای نداده است. این باعث […]

آفتاب نیوز:

متیو امپوک بیگ در نیویورک تایمز نوشت: پس از کشته شدن رهبر ارشد حماس در تهران در اواخر ماه گذشته، ایران عهد انتقام گرفت و باعث شد بسیاری در اسرائیل نگران حمله قریب الوقوع باشند. اکنون حدود 2 هفته از آن زمان می گذرد و ایران پاسخ گسترده ای نداده است. این باعث شده است که اسرائیل و کل خاورمیانه در اضطراب و نگرانی زندگی کنند.

در ادامه این مقاله آمده است: این بحران در دوره حساسی در ایران رخ داده و به گفته تحلیلگران، تهران در تلاش است تا از جنگی تمام عیار با دشمن قدرتمند خودداری کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که دولت جدیدی در تهران روی کار آمده است که ممکن است روند تصمیم گیری را تا حدودی کند کند.

در این گزارش نگاهی داریم به این بحران و عواملی که ممکن است رویدادهای آینده را تعیین کنند:

چرا ایران قول انتقام داده است؟

مقامات ایران و حماس متعهد شده اند که انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر شاخه سیاسی حماس را که در 31 ژوئیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران درگذشت، بگیرند. یک روز پیش از آن، فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان، در یک حمله هوایی اسرائیل در خارج از بیروت کشته شد. اما ترور هانیه ضربه سخت تری برای تهران بود، زیرا در خاک ایران رخ داد. به گفته چند مقام ایرانی، رهبران ایران با دستور حمله مستقیم به اسرائیل پاسخ دادند. امتناع از اجرای این تهدید این پیام را خواهد داشت که سیستم بازدارندگی ایران که طی سالیان متمادی با هزینه های گزاف ایجاد شده است، پوچ و ناکارآمد است.

چرا ایران تاکنون به ترور هانیه پاسخ نداده است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تاکید بر لزوم مجازات اسرائیل گفت: تهران علاقه ای به تشدید درگیری های منطقه ای ندارد.

علاوه بر این، به گفته صنم وکیل، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اندیشکده چتم هاوس، کابینه جدید، از جمله وزیر امور خارجه جدید، هنوز از پارلمان رای اعتماد نگرفته است که احتمالاً روند را کند کرده است. بحث های داخلی در این زمینه

وکیل افزود: در عین حال، رئیس جمهور اصلاح طلب، دکتر، می تواند تلاش کند تا تعادلی بین نیاز به ارسال پیام قدرتمند و علاقه گسترده تر دولت خود به کاهش اثرات تحریم های اقتصادی غرب و پرهیز از انزوای بیشتر ایران در سطح بین المللی ایجاد کند .

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه می دهد: پاسخ ایران باید به دقت محاسبه شود تا درهای مذاکره با غرب که ممکن است به لغو احتمالی تحریم ها منجر شود بسته نشود.

علی وات، مدیر پروژه‌های ایران در اندیشکده گروه بحران، نیز گفت که واکنش نظامی که عمدتاً نمادین به نظر می‌رسد برای تهران نیز خطرناک است، اما بعید است که از حملات بیشتر اسرائیل جلوگیری کند. وی افزود: این یک پاسخ اساسی را تنها گزینه باقیمانده می کند که احتمالاً به نوبه خود باعث واکنش بیشتر اسرائیل می شود و در آن صورت تهران نمی تواند چرخه افزایش تنش را کنترل کند. در این شرایط، اسرائیل به ایران ادای احترام کرده است، زیرا ایران گزینه خوبی ندارد». به گفته وکیل و واعظ، در این مرحله تشخیص مقاصد ایران دشوار است.

پاسخ ایران چه می تواند باشد؟

ایران می تواند از چند طریق و به طرق مختلف به اسرائیل حمله کند. تهران دارای شبکه ای از نیروهای نیابتی از جمله حماس، حزب الله و حوثی های یمن است و این به ایران اجازه می دهد تا به اهدافی در شمال اسرائیل و دریای سرخ حمله کند.

دو مقام اسرائیلی و یک مقام اطلاعاتی غربی هفته گذشته گفتند که بر اساس آخرین اطلاعات، حزب الله احتمالا حمله جداگانه ای را آغاز خواهد کرد و اقدامات تلافی جویانه ایران به دنبال حزب الله خواهد بود.

حمله ایران به اسرائیل در ماه آوریل با 300 موشک و پهپاد که اولین حمله از این نوع به اسرائیل محسوب می شود، خسارت محدودی به پایگاه هوایی اسرائیل در صحرای نقب وارد کرد. اکنون اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ احتمالی است.

اسرائیل چگونه برای حمله ایران آماده می شود؟

مقامات اسرائیلی به مردم گفته‌اند که غذا و آب را در اتاق‌های امن مستحکم ذخیره کنند و بیمارستان‌ها نیز برنامه‌هایی را برای انتقال بیماران به بخش‌های زیرزمینی خود آماده کرده‌اند. همزمان تیم های امدادی در شهرها مستقر شده اند.

در ماه آوریل، دیپلمات ها و مقامات امنیتی آمریکایی و اسرائیلی اطلاعات پیشرفته ای در مورد دامنه و شدت حمله ایران داشتند و این امر اقدامات دفاعی را تسهیل می کرد. اکنون حدود دو هفته از ترور هنیه می گذرد که به آنها امکان می دهد آمادگی خود را در برابر حمله ایران افزایش دهند.

هفته گذشته نخست وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل آماده دفاع از خود و حمله است. با این حال، تحلیلگران نظامی می گویند ایران و حزب الله می توانند با شلیک همزمان تعداد زیادی موشک، سیستم های دفاعی اسرائیل را غافلگیر کنند. آنها همچنین می توانند تعداد زیادی پهپاد را به سمت اسرائیل بفرستند که توانایی پرواز در ارتفاعات پایین را دارند و ردیابی و نابودی آنها را دشوار می کند.

واکنش ایالات متحده و سایر کشورها چگونه خواهد بود؟

دیپلمات‌ها ماه‌هاست که نگران این بوده‌اند که حملات متقابل بین ایران و اسرائیل می‌تواند منجر به رویارویی منطقه‌ای شود. در نتیجه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا شدت پاسخ ایران را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا روز دوشنبه از ایران خواستند از تهدیدات خود مبنی بر اقدام نظامی عقب نشینی کند. آنها از اقدام دفاعی اسرائیل علیه ایران حمایت کردند. نخست وزیر انگلیس نیز در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران همین درخواست را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه از درخواست‌های جداگانه بریتانیا، فرانسه و آلمان برای خویشتن‌داری ایران انتقاد کرد و گفت تهران حق دفاع از حاکمیت ملی خود را برای خود محفوظ می‌دارد. وزیر خارجه اردن در روزهای اخیر برای رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کرد. عربستان سعودی هفته گذشته نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برگزار کرد و کشتن هنیه را نقض حاکمیت ایران خواند و خواستار کاهش تنش از سوی همه طرف‌ها شد.

آمریکا آمادگی نظامی خود را در منطقه افزایش داده است. وزیر دفاع آمریکا هواپیماها، کشتی های جنگی و زیردریایی های مجهز به موشک های هدایت شونده را به منطقه سفارش داده است. همزمان، دولت بایدن به دنبال از سرگیری مذاکرات آتش بس در نوار غزه است. دولت بایدن و میانجی‌های عرب در حال برنامه‌ریزی نشستی در روز پنجشنبه در منطقه برای پیشبرد توافق آتش‌بس هستند. اسرائیل گفته است که مذاکره کنندگان خود را می فرستد، اما حماس هنوز نگفته است که آیا در این مذاکرات شرکت خواهد کرد یا خیر.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=327496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.