افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

ایران و ازبکستان می توانند «اقتصادهای مکمل» باشند.

  • کد خبر : 408374
ایران و ازبکستان می توانند «اقتصادهای مکمل» باشند.

معاون اول رئیس جمهور در دیدار «لادیز قدرت اف» وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور در خور شأن دو ملت بزرگ ایران و ازبکستان نیست، گفت: : با در نظر گرفتن ظرفیت ها و ظرفیت های گسترده دو کشور و با توجه به جامعه فرهنگی کهن […]

معاون اول رئیس جمهور در دیدار «لادیز قدرت اف» وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور در خور شأن دو ملت بزرگ ایران و ازبکستان نیست، گفت: : با در نظر گرفتن ظرفیت ها و ظرفیت های گسترده دو کشور و با توجه به جامعه فرهنگی کهن دو ملت، می توانیم «اقتصاد مکمل» یکدیگر باشیم و سطح همکاری های اقتصادی را به 5 میلیارد دلار برسانیم.

خبرگزاری میزان – در نشست صبح امروز (پنجشنبه) معاون اول رئیس جمهور با وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، دکتر عارف با بیان اینکه در روزهای اخیر دو نشست مشترک در سطح روسای دو کشور برگزار شده است، گفت: کشورها در نشستی در عشق آباد، دکتر بیشیکیان و رئیس جمهور ازبکستان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. علاوه بر این، در دیدار با آقای عارف ف، نخست وزیر ازبکستان، راه حل های مشترک برای بهبود را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها، اما نکته مهم این است که وجه مشترک هر دو دیدار و مذاکرات، «گلایه» از سطح پایین مبادلات اقتصادی دو کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اشتراکات دیرینه فرهنگی و توانمندی های بالای دو کشور در عرصه های مختلف، گفت: ما می توانیم اقتصاد مکمل یکدیگر باشیم و تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های امضا شده برای گسترش همکاری ها باید هرچه سریعتر “عملی” شود. تا حد امکان تا حد امکان

دکتر عارف با بیان اینکه واقعیت این است که سطح مبادلات چند صد میلیون دلاری برازنده دو کشور نیست، گفت: طبق تفاهم نامه ها و قراردادهایی که بین دو کشور منعقد شده است، سطح مبادلات باید به هزار میلیارد دلار برسد. پایان سال 2024، اما نخست وزیر ازبکستان مبادلات تجاری به ارزش 5 میلیارد دلار را پیشنهاد کرد که ما نیز از آن استقبال می کنیم.

وی خطاب به وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان گفت: جلسات مذاکره تخصصی با آقای مهندس اتابک وزیر امنیت و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان برگزار شد و توانمندی های دو کشور بررسی شد. در همه زمینه ها و به نتیجه رسید و هر آنچه از این جلسات ناشی می شود منوط به تایید دولت ایران است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اعضای کمیسیون مشترک دو کشور باید به چند موضوع مهم توجه کنند، گفت: مهم ترین موضوع برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک است که قرار است کشورمان میزبان آن باشد. همچنین از نخست وزیر ازبکستان دعوت می کنم در اسرع وقت در این نشست یا در هر زمان دیگری که صلاح بدانند برای جمع بندی و اجرای تصمیمات شرکت کند و دعوت نامه ای نیز برای وی ارسال شده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: روسای جمهور دو کشور بر ارتقای سطح مبادلات در زمینه های تجاری و همکاری های زیرساختی به ویژه در حوزه “علم و فناوری های نوین” تاکید زیادی دارند و خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است. . تفاهم نامه ها و تفاهم نامه هایی در این زمینه ها وجود دارد و لازم است دو طرف جدی برای عملیاتی شدن آن تدابیری اتخاذ کنند.

عارف در ادامه با تاکید بر اینکه برای ارتقای سطح روابط تجاری دو کشور، اولین قدم استفاده از فرصت تعرفه ترجیحی و گسترش محصولات مشمول تعرفه ترجیحی است، گفت: در گام بعدی، باید به همکاری های بانکی که فعالیت کارآفرینان را تسهیل می کند، توجه شود و ما از دولت می خواهیم که از فعالیت های بانک صادرات در ازبکستان حمایت کند و شاهد توسعه فعالیت های بانکی در آینده باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران به عنوان ناظر در اجلاس اخیر اوراسیا حضور داشت، گفت: در دیدار با نخست وزیر ازبکستان پیشنهاد حضور مشترک و قدرتمند در بازار اوراسیا را دادیم.

دکتر عارف در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اشتراکات زیادی داریم و باید جایگاه ویژه ای به گردشگری و ارتباط مردم و تجار دو کشور بدهیم، گفت: سمرقند و بخارا دو کشور هستند. این یادآور اصفهان و شیراز برای همه ایرانیان است و باید امکان سفر وجود داشته باشد. تأمین نیاز مردم هر دو کشور آسان تر خواهد بود.»

معاون اول رئیس جمهور همچنین خواستار همکاری در حوزه علمی و فناوری های پیشرفته، تسهیل در تردد احزاب در سطح مسئولان و مردم و لغو روادید از سوی ازبکستان شد و گفت: لغو روادید برای اتباع ازبکستان به دلیل اینکه کشورمان انجام داده است. ما معتقدیم یکی از شروط توسعه روابط دو طرف، گردش شهروندان و به ویژه تجار است.

عارف گفت: امیدواریم در مذاکرات با وزیر امنیت ایران به تفاهمات خوبی برسید تا در جلسه بعدی بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

در این دیدار «لادیز قدرت اف» نیز با تشکر از مهمان نوازی طرف ایرانی و خوشامدگویی به رئیس جمهور و نخست وزیر کشورش گفت: با حضور وزیر کشور در زمینه تعرفه های تجاری، نحوه پرداخت کالا و خدمات انجام شد. همکاری بانکی، طراحی مکانیزم پرداخت با پول ملی، یوان چین یا روبل روسیه، همکاری در واردات نفت و فلزات، خدمات بیمه، مبادله محصولات کشاورزی، گسترش شبکه تجارت و حمل و نقل، استفاده از بنادر چابهار و بندر عباس، همکاری های صنعتی و تولید و صادرات مشترک بحث های مفصلی خواهیم داشت.

وی افزود: ما از معدود کشورهایی هستیم که بدون پرداخت مالیات و گمرک امکان صادرات شش هزار و دویست قلم کالا به اروپا را داریم که در صورت سرمایه گذاری مشترک در دو کشور و تولید و صادرات می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. تا به خوبی از آن استفاده کند.

وی همچنین با بیان اینکه ایران در عرصه فناوری و علوم روز از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: می خواهیم همکاری ها را در این زمینه افزایش دهیم و یکی از محورهای مورد توجه ما استفاده از توان علمی و فنی ایران است.

«لادیز گودرت اف» همچنین با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه ازبکستان برای تسریع در صدور روادید برای اتباع ایرانی، گفت: در آینده نزدیک در مورد لغو روادید تصمیم گیری خواهد شد.
وی همچنین خواستار برپایی نمایشگاه توانمندی های ازبکستان همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در تهران شد.

وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان همچنین از وزیر راه کشورمان برای حضور در نشست چهارجانبه وزرای راهداری چهار کشور ایران، ازبکستان، هند و ترکمنستان جنوب ایران در کشورمان دعوت کرد. برای رسیدن به این هدف در نظر داریم نشستی در سطح وزرای راه چهار کشور در تاشکند برگزار کنیم.

در این نشست دکتر عارف همچنین از برگزاری نشست چهارجانبه وزرای راه از سایر کشورها یا ازبکستان برای بررسی راه های صادرات نفت به ازبکستان و همچنین گسترش مبادلات تجاری دو کشور تا سطح 5 میلیارد دلار و افزایش مبادلات در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و بخش ها و ایلامی دستورات لازم را داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی دولت جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستیم تا کمبودهای گذشته را در تمامی عرصه ها جبران کنیم. جنبه های تجاری، فنی، علمی، اقتصادی و فرهنگی را در بر می گیرد و روابط دو کشور را به سطحی می رساند که معتقدیم می توانیم برای هر دو طرف برسیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.