افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

ایران و آذربایجان برای افزایش تردد در مرزهای دو کشور توافق کردند

  • کد خبر : 30090
ایران و آذربایجان برای افزایش تردد در مرزهای دو کشور توافق کردند

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در حاشیه نشست روسای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی. کمیسیون همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگاران درباره مهمترین دستاوردهای این دیدار گفت: در پی اختلال […]

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در حاشیه نشست روسای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی. کمیسیون همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگاران درباره مهمترین دستاوردهای این دیدار گفت: در پی اختلال در فعالیت‌های ارتباطی دو کشور به دلیل حادثه ناگوار در سفارت. آذربایجان هم اکنون با برگزاری این نشست و حضور هیات عالی رتبه آذربایجان این مشکل برطرف شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گسترده با این کشور است، افزود: شبکه حمل و نقل دو کشور ایران و آذربایجان یک شبکه بزرگ است و در آنجا وجود دارد. برنامه های زیادی برای تکمیل کریدور شمالی وجود دارد.- ما کریدور جنوبی را با کشور آذربایجان قرار داده ایم.

بذرپاش تصریح کرد: تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس جمهور تقویت و توسعه روابط با آذربایجان بود که بخشی از این امر در این دیدار محقق شد.

تکمیل ساخت پل مرزی آستراچای
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. پل مرزی آستاراچای تکمیل شد و مقرر شد پایانه موقت مرزی ایران در آستاراچای هر چه سریعتر با سامانه های نظارتی و گمرکی مرزی ایران ایجاد شود. همچنین قرار شد تا 4 ماه آینده پایانه مرزی جدید به بهره برداری برسد که ظرفیت خوبی برای حمل و نقل کامیون های دو کشور فراهم می کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که قبلا وجود داشت ترمینال موجود با عرض کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از عبور و مرور آسان می شد. در عین حال محدودیت هایی از سوی آذربایجان وجود داشت که گاهی صف های طولانی ایجاد می کرد و با ساخت پل جدید بخشی از این مشکلات کاسته شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقی که قبلا انجام شده بود، بازسازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این جلسه همچنین توافق شد که طرف آذربایجانی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد تا پل موجود تقویت و تعریض شود تا کامیون های بیشتری از این مسیر تردد کنند.

افزایش ظرفیت تردد با جمهوری آذربایجان
وی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه را افزایش ظرفیت تردد عنوان کرد و افزود: درخواست ایران افزایش ظرفیت در مرز بیله سوار و مرز آستارا بود که مورد موافقت کشور از آذربایجان قرار گرفت. تصمیم بر این است که ظرفیت تردد روزانه افزایش یابد و این افزایش ترافیک باعث تسهیل در تردد و افزایش تجارت بین دو کشور ایران و آذربایجان می شود.

بذرپاش ادامه داد: محور دیگر بحث های انجام شده در این جلسه مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران می شود، پیشنهاد ما خروج از جلفا بود و مقرر شد این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین مقرر شد عملیات اجرایی پل آقبند در اسرع وقت انجام شود زیرا ساخت این پل بر عهده کشور آذربایجان است.

فعال سازی بازارچه های مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از تعیین نقطه صفر مرزی توسط وزارت امور خارجه، ساخت پل انجام می شود. همچنین مقرر شد در کوتاه مدت فعال سازی بازارچه های مرزی مشترک که یکی از ظرفیت های اصلی برای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است، انجام شود.

بذرپاش تصریح کرد: در خصوص سدهای خداآفرین و اردوباد نیز مقرر شده تا دو ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شود و تلاش می کنیم موانع پیش رو را برطرف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی موضوع دیگر مذاکرات دو کشور را حل مشکلات کامیون داران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی برای بررسی مشکلات و اتخاذ تدابیر برای رفع آن مشکلات تعیین شده است. ظرف دو ماه آینده

وی ادامه داد: در زمینه تبادل انرژی و گاز توافق خوبی صورت گرفت.

به گفته بذرپاش، دو کشور در زمینه دفاعی به توافقات مناسبی دست یافتند و مقرر شد سطح همکاری های دفاعی به سطح مناسبی برسد.

وی گسترش روابط با آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشور ما به کشورهای شمالی از طریق آذربایجان است و از این رو تقویت روابط و همکاری ها با آن کشور برای ما بسیار مهم است. شبکه حمل و نقل و ترانزیت ایران نیز به آذربایجان متصل است و حجم زیادی کالا از این مسیر قابل حمل است.

وی گفت: مقرر شد ایران از پارس آباد مرز آذربایجان خط ریلی به طول 5 کیلومتر برای اتصال به خط ریلی آذربایجان بسازد تا در پارس آباد اسکله بارگیری ایجاد کنیم و از آنجا بتوانیم کالا را به صورت زمینی حمل کنیم. برای حمل به ایران

سرمایه گذاری برای ساخت بندر ریلی ایران و آذربایجان 60 درصد افزایش می یابد
بذرپاش ادامه داد: اسکله ریلی در گذشته توافقی بین دو کشور بوده و برای تکمیل آن نیاز به سرمایه گذاری بیشتری است. مقرر شد سرمایه گذاری 60 درصد افزایش یابد. کشور آذربايجان پيشنهاد افزايش ميزان بهره برداري را داده بود، لذا مقرر شد ظرف مدت دو ماه در كميته مشترك هم در مورد افزايش سرمايه گذاري و هم افزايش زمان بهره برداري بحث شود.

وی یادآور شد: خط ریلی رشت – آستارا که در حال اجراست به اسکله راه آهن می رسد که بسیار حائز اهمیت است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30090

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.