افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

ایران مستعد شیوع دنگی/ وضعیت قرمز در چابهار – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 392805
ایران مستعد شیوع دنگی/ وضعیت قرمز در چابهار – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، قباد مرادی درباره وضعیت تب دانگ اعلام شده در کشور: موارد تب دانگ در کشور ما افزایش یافته و از سال 1395 تا پایان سال 1402، 75 مورد ابتلا بوده و از پایان سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافته است. وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری (1403) تاکنون تعداد مبتلایان […]

به گزارش خبرگزاری مهر، قباد مرادی درباره وضعیت تب دانگ اعلام شده در کشور: موارد تب دانگ در کشور ما افزایش یافته و از سال 1395 تا پایان سال 1402، 75 مورد ابتلا بوده و از پایان سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری (1403) تاکنون تعداد مبتلایان به تب بوده است دانگ به 226 مورد رسیده است. بسیاری از افراد مبتلا از کشورهای مختلف مانند امارات متحده عربی، پاکستان، عمان و غیره آمده اند.

وی اذعان می کند که علت مراجعه و نگرانی از کشورهای همسایه این است که این کشورها مبتلا به تب هستند. دانگ و تاکنون 76 بیمار مبتلا به انتقال محلی بوده و این بدان معناست که کشور ما در حال حاضر کاملا مستعد ابتلا به این بیماری گسترده و در حال سرایت به افراد دیگر است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مقابله با تب دانگ وی در برخی شهرستان ها مانند چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد ابتلا در شهرستان چابهار ثبت شده است.

گفت: موارد تب دانگ در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است جزء موارد وارداتی باشد.

مرادی نگران شیوع این بیماری است دانگ در خط سلام وی شمال و جنوب کشور را به دلیل سرایت محلی جدی تر دانست و گفت: تب دانگ یکی از بیماری های نوپدید است و مختص کشور ما نیست و مرگ و میر توقف و مرگ ندارد و میر کمتر از یک درصد است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۷ میلیون مورد تب تا کنون دانگ در سراسر دنیا گزارش شده است و هم اکنون 140 کشور دنیا درگیر این بیماری هستند و در همین راستا آماری را ارائه می کنم که کشور ما تنها کشور درگیر این بیماری نیست و در کشور ما نیز در بین همسایگان قرار دارد. کشورها، انتقال محلی تب دانگ بعدا اتفاق افتاد.

مرادی درباره لزوم نظارت بر همه دستگاه ها در مواجهه با شیوع تب دانگ وی تاکید و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد باشند راه ها این پشه را از جمله سوراخ های آب، فاضلاب باز و حتی گلدان ها تمیز کنید.

وی یادآور شد: علائم شایع این بیماری تب، بدن درد، کبودی و خستگی است که در برخی موارد تشدید شده و به طور سیستماتیک آنها را درگیر کرده و باعث از کار افتادن برخی از اعضا می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به دوره کمون بنابراین دانگ وی در بدن بیمار گفت: از زمانی که بیماری وارد بدن می شود تا شروع علائم 4 تا 7 روز می گذرد و بیماری 7 تا 10 روز در بدن باقی می ماند.

وی بار دیگر تاکید کرد که یکی از نقاط انتقال تب است دانگ شهرستان چابهار است و تا کنون نزدیک به 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و به دلیل اینکه عامل انتقال آن پشه ای مانند مالاریا است، تاکنون بیش از 700 محل بیماری است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری شناسایی سریع بیماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها ضروری است و بیماران را نباید در فضای باز قرار داد زیرا ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی این بیماری به دنبال در چابهار کارهای زیادی انجام می شود و حتی شعاع 500 متری محل سکونت بیمار با نبولایزر، ترکیبی از سم و گازوئیل تمیز می شود و اطرافیان بیمار نیز معاینه می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های ویژه ای به مردم، مدیران و مسئولان منطقه چابهار ارائه شده است و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار انجام داد تا از نزدیک موارد را بررسی کند. .

مرادی گفت: همچنین یک سری آموزش های عمومی از جمله نحوه پوشیدن لباس، تمیزکردن آب های راکد و استفاده از پشه بند به افراد داده شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.